Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Jozef op mei 15, 2018, 22:04:41 PM
Omdat mijn mobiel er de brui aan gaf heb ik een nieuwe moeten aanschaffen en daarop dus ook weer ObsMapp moeten installeren.
Echter, ik kan geen oude waarnemingen vinden.
Betekent dit dat ik weer helemaal met 0 moet beginnen met invoeren en dat alles wat ik op de oude mobiel had ingevoerd nu kwijt ben?
Of is er een mogelijkheid om die wel mee gekopieerd te krijgen naar mijn nieuwe mobiel?
Hoor graag
bedankt
Jos

Die oude waarnemingen staan als je ze geüpload hebt gewoon nog op waarneming.nl, maar inderdaad niet meer in je nieuwe toestel.
Wat je nog wel kunt doen is beschreven in: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1432878#msg1432878
Daarmee kopieer je ook oude waarnemingen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

alex

hierbij de link naar de tjiftjaf

waarneming.nl/waarneming/view/150703931

gr joost

martirijken

Citaat van: Alex Kwak op mei 15, 2018, 22:30:03 PM
Citaat van: martirijken op mei 15, 2018, 16:56:21 PM
Vreemde taalswitch....  Mijn telefoon (Xiaomi 4X) kent Nederlands niet als systeemtaal. Geen probleem, want je kunt Nederlans kiezen als taal voor Obsmapp. Totdat... ik de telefoon kantel, dan staat alles weer in het Engels en dat blijft zo als ik de telefoon terug kantel. Opnieuw opstarten van Obsmapp is nodig om de taal weer Nederlands te krijgen.

En daarna blijft ObsMapp wel in het Nederlands?
Jawel, totdat ik de telefoon opnieuw kantel. Dat kan in het veld nog wel eens ongewild gebeuren.

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op mei 16, 2018, 06:30:31 AM
hierbij de link naar de tjiftjaf
waarneming.nl/waarneming/view/150703931

Bedankt, oorzaak gevonden en opgelost in de eerstkomende update.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: martirijken op mei 16, 2018, 07:30:15 AM
Citaat van: Alex Kwak op mei 15, 2018, 22:30:03 PM
Citaat van: martirijken op mei 15, 2018, 16:56:21 PM
Vreemde taalswitch....  Mijn telefoon (Xiaomi 4X) kent Nederlands niet als systeemtaal. Geen probleem, want je kunt Nederlans kiezen als taal voor Obsmapp. Totdat... ik de telefoon kantel, dan staat alles weer in het Engels en dat blijft zo als ik de telefoon terug kantel. Opnieuw opstarten van Obsmapp is nodig om de taal weer Nederlands te krijgen.

En daarna blijft ObsMapp wel in het Nederlands?
Jawel, totdat ik de telefoon opnieuw kantel. Dat kan in het veld nog wel eens ongewild gebeuren.

Ik ga dat proberen te reproduceren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ik heb heel wat lijsten gedownload voor invoer oa. in het buitenland, maar ik voel me gedwongen deze te verwijderen omdat bij ingave van een op/in organisme al die lijsten geladen worden. Kan dat niet anders opgelost worden?

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op mei 17, 2018, 14:25:45 PM
Ik heb heel wat lijsten gedownload voor invoer oa. in het buitenland, maar ik voel me gedwongen deze te verwijderen omdat bij ingave van een op/in organisme al die lijsten geladen worden. Kan dat niet anders opgelost worden?

Als je op het soortselectiescherm zit van de op/in-soort, kan je daar rechtsboven de soortgroep kiezen. Die wordt daarna ook onthouden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Gegroet,
het downloaden van geluiden lukt mij niet goed. Als ik dat voor vogels wil doen stopt het na een tijd, mogelijk ongeveer tegelijk als het scherm in lock gaat. Maar elke keer moet ik dat opnieuw starten nadat het weer mislukt is. Kan dat eventueel verbeterd worden? Of doe ik gewoon iets verkeerd?
Bij mijn vorige smartphone kan ik mij niet herinneren dat dat zo omslachtig was.

Ik heb een Samsung Galaxy A8 met alle updates.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op mei 20, 2018, 21:17:15 PM
stopt het na een tijd, mogelijk ongeveer tegelijk als het scherm in lock gaat

Kan je dat controleren of dat echt het moment is?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

AlbinHunia

Goedemorgen, van een blije ObsMap gebruiker.
Vraag:
Foto's bij waarneming toevoegen gaat soepel. Nu wilde ik gisteren een geluidsfragment toevoegen (opgenomen én -geslagen op smartphone), maar OM zegt: "geen geluidsbestanden"..? En laat ook geen menu zien voor zoeken ernaar.

Alex Kwak

Citaat van: AlbinHunia op mei 21, 2018, 10:34:19 AM
Goedemorgen, van een blije ObsMap gebruiker.
Vraag:
Foto's bij waarneming toevoegen gaat soepel. Nu wilde ik gisteren een geluidsfragment toevoegen (opgenomen én -geslagen op smartphone), maar OM zegt: "geen geluidsbestanden"..? En laat ook geen menu zien voor zoeken ernaar.

ObsMapp zoekt in de folders die daarvoor zijn aangewezen in de geavanceerde instellingen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op mei 21, 2018, 10:08:38 AM
Citaat van: OlivierO op mei 20, 2018, 21:17:15 PM
stopt het na een tijd, mogelijk ongeveer tegelijk als het scherm in lock gaat

Kan je dat controleren of dat echt het moment is?

Dat zoek ik even uit.

Het lastige bij dat mislukken of vroegtijdig stoppen is vooral dat het helemaal van voor weer begint en dat het controleren of een geluid al is gedownload echt ellendig lang duurt.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

AlbinHunia

"ObsMapp zoekt in de folders die daarvoor zijn aangewezen in de geavanceerde instellingen"
Dan ga ik 'ns geavanceerd instellen, dank!

OlivierO

Citaat van: OlivierO op mei 21, 2018, 13:28:20 PM
Citaat van: Alex Kwak op mei 21, 2018, 10:08:38 AM
Citaat van: OlivierO op mei 20, 2018, 21:17:15 PM
stopt het na een tijd, mogelijk ongeveer tegelijk als het scherm in lock gaat

Kan je dat controleren of dat echt het moment is?

Dat zoek ik even uit.

Het lastige bij dat mislukken of vroegtijdig stoppen is vooral dat het helemaal van voor weer begint en dat het controleren of een geluid al is gedownload echt ellendig lang duurt.

Ik kan er geen lijn in krijgen. Wat ik wel merk is dat als je naar andere apps gaat en het op de achtergrond zou moeten doorlopen het wel eens stopt.

Misschien is een bericht in de zin van "het downloaden is gelukt" wel handig, dan weet de gebruiker ook dat het gelukt is.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: martirijken op mei 16, 2018, 07:30:15 AM
Citaat van: Alex Kwak op mei 15, 2018, 22:30:03 PM
Citaat van: martirijken op mei 15, 2018, 16:56:21 PM
Vreemde taalswitch....  Mijn telefoon (Xiaomi 4X) kent Nederlands niet als systeemtaal. Geen probleem, want je kunt Nederlans kiezen als taal voor Obsmapp. Totdat... ik de telefoon kantel, dan staat alles weer in het Engels en dat blijft zo als ik de telefoon terug kantel. Opnieuw opstarten van Obsmapp is nodig om de taal weer Nederlands te krijgen.

En daarna blijft ObsMapp wel in het Nederlands?
Jawel, totdat ik de telefoon opnieuw kantel. Dat kan in het veld nog wel eens ongewild gebeuren.

Opgelost in de eerstkomende update
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op mei 22, 2018, 20:04:59 PM
Misschien is een bericht in de zin van "het downloaden is gelukt" wel handig, dan weet de gebruiker ook dat het gelukt is.

Eens
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Waarnemingen die met ObsID in Obsmapp worden ingeladen worden volgens mij niet in de functie 'tellen' meegeteld.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op juli 23, 2018, 10:47:41 AM
Waarnemingen die met ObsID in Obsmapp worden ingeladen worden volgens mij niet in de functie 'tellen' meegeteld.

Ik vermoed dat dat komt omdat ze op onzeker staan?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op juli 23, 2018, 10:49:25 AM
Citaat van: OlivierO op juli 23, 2018, 10:47:41 AM
Waarnemingen die met ObsID in Obsmapp worden ingeladen worden volgens mij niet in de functie 'tellen' meegeteld.

Ik vermoed dat dat komt omdat ze op onzeker staan?!

Wacht, foutje. De datum staat ook voor de einddatum in het verleden ... Dat is dom van me. Excuses.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

RutgerB

#979
Ik zie een aantal waarnemingen van iemand die diezelfde waarnemingen al eerder (met dezelfde foto) doorgaf.

Hier een voorbeeld: https://waarnemingen.be/user/photos/40560?groep=0&sex=0&z=0&q=zilt+t&from=2013-07-28&to=2018-07-28&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0&tag=0

Foutje van Obsmapp of van de waarnemer?

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Niet genoeg rechten ? :blink:  Ik heb ze in behandeling. Misschien daarom.

Het gaat om deze https://waarnemingen.be/waarneming/view/160557345 en deze https://waarnemingen.be/waarneming/view/160171837

en nog een rijtje van deze waarnemer: https://waarnemingen.be/user/view/40560

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op juli 28, 2018, 20:09:27 PM
Het gaat om deze https://waarnemingen.be/waarneming/view/160557345 en deze https://waarnemingen.be/waarneming/view/160171837

Het zijn inderdaad vanuit ObsMapp gezien dezelfde waarnemingen, met hetzelfde unieke ID.
Graag even aan de waarnemer vragen wat hier is gebeurd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

Als ik een maak bij het invoeren van een waarneming, dan krijg ik de melding 'camera gestopt' OK. De foto is wel gemaakt en opgeslagen in de galerij, maar wordt dus niet aan de waarneming toegevoegd.
Ik gebruik versie 7.19.6 met een Samsung S4 mini. Ik ben de melding nog niet eerder tegengekomen.
Groet, Michiel

Alex Kwak

Citaat van: Michiel en Milka op juli 29, 2018, 19:31:04 PM
Als ik een maak bij het invoeren van een waarneming, dan krijg ik de melding 'camera gestopt' OK. De foto is wel gemaakt en opgeslagen in de galerij, maar wordt dus niet aan de waarneming toegevoegd.
Ik gebruik versie 7.19.6 met een Samsung S4 mini. Ik ben de melding nog niet eerder tegengekomen.

Je camera-app crasht dus. Probeer Open Camera eens.
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.sourceforge.opencamera
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

Citaat van: Alex Kwak op juli 29, 2018, 19:36:25 PM
Citaat van: Michiel en Milka op juli 29, 2018, 19:31:04 PM
Als ik een maak bij het invoeren van een waarneming, dan krijg ik de melding 'camera gestopt' OK. De foto is wel gemaakt en opgeslagen in de galerij, maar wordt dus niet aan de waarneming toegevoegd.
Ik gebruik versie 7.19.6 met een Samsung S4 mini. Ik ben de melding nog niet eerder tegengekomen.

Je camera-app crasht dus. Probeer Open Camera eens.
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.sourceforge.opencamera
Ga ik doen (tzt. ik gebruik de combi niet heel veel en moet eerst een en ander opschonen) Dank voor reactie.
Groet, Michiel

OlivierO

Een vraag: is er een manier om een waarneming die in "onbekend" land valt te zoeken? Ik heb bij de functie tellen 4 waarnemingen in een onbekend land.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op juli 30, 2018, 22:09:54 PM
Een vraag: is er een manier om een waarneming die in "onbekend" land valt te zoeken? Ik heb bij de functie tellen 4 waarnemingen in een onbekend land.

Het kan zijn dat ObsMapp het lang nóg niet weet. Omdat het berekenen van het land lang kan duren, gebeurt dat op de achtergrond. Probeer het dus een minuutje later nog eens.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op juli 30, 2018, 22:11:34 PM
Citaat van: OlivierO op juli 30, 2018, 22:09:54 PM
Een vraag: is er een manier om een waarneming die in "onbekend" land valt te zoeken? Ik heb bij de functie tellen 4 waarnemingen in een onbekend land.

Het kan zijn dat ObsMapp het lang nóg niet weet. Omdat het berekenen van het land lang kan duren, gebeurt dat op de achtergrond. Probeer het dus een minuutje later nog eens.

Net nog eens geprobeerd. Helaas helpt het niet.

Ik heb de indruk dat het meer en meer wordt. Eerst drie en sinds kort 4. Ik weet niet exact sinds wanneer 4.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.