Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

De update 7.15.7 zal over een uurtje beschikbaar zijn. Om te profiteren van de dubbele soortnamen wel even de soortenlijst bijwerken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Obsmapp Versie 7.15.8, Samsung Galaxy S5, Android 6.0.1

Als ik ga naar Instellingen > Vervolgens kies voor "soort" en vervolgens op de terug knop druk, ververst het bijwerken scherm voor de soortgroepen... maar ga ik niet terug...
Ik kon niet precies uitvinden waardoor, maar soms crasht Obsmapp als je dan nog een keer op terug klikt, soms komt hij gewoon in het instellingen scherm. Dit gebeurt (soms) ook na het downloaden van de soortenlijsten. En als je het downloaden van de soortenlijsten onderbroken hebt en vervolgens opnieuw naar die downloadlijst gaat, crasht hij ook.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op november 27, 2017, 14:52:17 PM
Als ik ga naar Instellingen > Vervolgens kies voor "soort" en vervolgens op de terug knop druk, ververst het bijwerken scherm voor de soortgroepen... maar ga ik niet terug...

Inderdaad, kijk ik naar

Citaat van: SlechtValk op november 27, 2017, 14:52:17 PM
Ik kon niet precies uitvinden waardoor, maar soms crasht Obsmapp als je dan nog een keer op terug klikt, soms komt hij gewoon in het instellingen scherm. Dit gebeurt (soms) ook na het downloaden van de soortenlijsten. En als je het downloaden van de soortenlijsten onderbroken hebt en vervolgens opnieuw naar die downloadlijst gaat, crasht hij ook.

Dit kan ik niet reproduceren
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op november 27, 2017, 14:59:35 PM
Citaat van: SlechtValk op november 27, 2017, 14:52:17 PM
Ik kon niet precies uitvinden waardoor, maar soms crasht Obsmapp als je dan nog een keer op terug klikt, soms komt hij gewoon in het instellingen scherm. Dit gebeurt (soms) ook na het downloaden van de soortenlijsten. En als je het downloaden van de soortenlijsten onderbroken hebt en vervolgens opnieuw naar die downloadlijst gaat, crasht hij ook.

Dit kan ik niet reproduceren

Daar was ik al bang voor, ik kreeg ook niet duidelijk waar het nou precies aan lag... hopelijk lost het zichzelf op als dat andere probleem opgelost wordt...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op november 27, 2017, 15:05:17 PM
Citaat van: Alex Kwak op november 27, 2017, 14:59:35 PM
Citaat van: SlechtValk op november 27, 2017, 14:52:17 PM
Ik kon niet precies uitvinden waardoor, maar soms crasht Obsmapp als je dan nog een keer op terug klikt, soms komt hij gewoon in het instellingen scherm. Dit gebeurt (soms) ook na het downloaden van de soortenlijsten. En als je het downloaden van de soortenlijsten onderbroken hebt en vervolgens opnieuw naar die downloadlijst gaat, crasht hij ook.

Dit kan ik niet reproduceren

Daar was ik al bang voor, ik kreeg ook niet duidelijk waar het nou precies aan lag... hopelijk lost het zichzelf op als dat andere probleem opgelost wordt...

Dat zou zomaar kunnen. Ik heb als gezien dat dat scherm domweg twee keer wordt gestart. Copy/paste-foutje...  :-[
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Als je soortenlijsten download en je veegt in het download proces (per ongeluk) omhoog, dan crasht Obsmapp.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op november 27, 2017, 09:54:30 AM
Citaat van: Alex Kwak op november 25, 2017, 23:08:24 PM
Citaat van: OlivierO op november 25, 2017, 22:34:44 PM
Als je Obsmapp nieuw installeert staat (bij mij) de optie 'toon "plus een" bij overzicht' aangevinkt. Maar, het plusje is niet te zien. Je moet het even af en aanzetten voor het daadwerkelijk verschijnt (bij mij).

Dat is een bijzondere, ik kijk er naar.

Bleek een initialisatie-fout. Opgelost in de eerstkomende update.

Mooi! Dank je wel!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op november 27, 2017, 22:28:57 PM
Als je soortenlijsten download en je veegt in het download proces (per ongeluk) omhoog, dan crasht Obsmapp.

Er startten meerdere schermen dubbel, zo ook deze. Waarschijnlijk werd het daardoor veroorzaakt.
Inmiddels een bugfix voor uitgebracht die over een uurtje beschikbaar zal zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

#818
Zojuist de update gedownload. (versie 7.15.9).
Probleem met dubbel geladen schermen lijkt idd opgelost.
Probleem met onverwacht gedrag na onderbreken van downloaden soortenlijsten niet. (rapport verzonden).
Lijkt mij dat er één of andere (of meer) uitzonderingsgevallen (soorten lijsten niet of niet volledig aanwezig/beschadigd oid) niet afgevangen worden...

Één maal kreeg ik een scherm te zien zoals het normale downloadscherm alleen dan zonder de soortgroepen (zie bijgevoegd screenshot).
Een andere keer dat ik het probeerde crashte de app weer.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Datura

In het invoerscherm van Obsmapp staat bovenaan de Y-coordinaat en onderaan de X-coordinaat. Kan dit andersom? Reden: mensen vragen wel eens of iemand coördinaten heeft (om op etiketten en bij opnames te schrijven enzo) en dan is het makkelijker en logischer om eerst de x-coordinaat te hebben en dan de y-coordinaat.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

peter van santbrink

is het mogelijk om bij 1 exemplaar meerdere stadia in te vullen, bv bij een plant zowel bloeiend als vruchtdragend

hiskodevries

Citaat van: peter van santbrink op november 29, 2017, 15:40:46 PM
is het mogelijk om bij 1 exemplaar meerdere stadia in te vullen, bv bij een plant zowel bloeiend als vruchtdragend
in dat geval kies je de meest belangwekkende stadium
Wat wel kan is een groepssamenstelling opgeven
32 exx bloeiend
3 exx vruchtdragend  op het combineerde man/vrouw icoon klikken onder de keuze 'Relatie met'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Datura op november 29, 2017, 14:24:19 PM
In het invoerscherm van Obsmapp staat bovenaan de Y-coordinaat en onderaan de X-coordinaat. Kan dit andersom? Reden: mensen vragen wel eens of iemand coördinaten heeft (om op etiketten en bij opnames te schrijven enzo) en dan is het makkelijker en logischer om eerst de x-coordinaat te hebben en dan de y-coordinaat.

Ik denk dat je gelijk hebt. Als sinds langere tijd wordt overal x/y weergegeven (ondanks dat latitude/longitude normaal is, zie bijvoorbeeld Google Earth), behalve op het invoerscherm.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Robin Septor

Het lijkt niet meer mogelijk te zijn om ingevoerde waarnemingen in het overzicht (dus voor het uploaden), nog aan te passen of te verwijderen ?
Admin dagvlinders waarnemingen.be

OlivierO

Citaat van: Robin Septor op december 02, 2017, 15:32:57 PM
Het lijkt niet meer mogelijk te zijn om ingevoerde waarnemingen in het overzicht (dus voor het uploaden), nog aan te passen of te verwijderen ?

In de waarneming linksboven klikken op de drie horizontale streepjes.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 02, 2017, 15:40:44 PM
Citaat van: Robin Septor op december 02, 2017, 15:32:57 PM
Het lijkt niet meer mogelijk te zijn om ingevoerde waarnemingen in het overzicht (dus voor het uploaden), nog aan te passen of te verwijderen ?

In de waarneming linksboven klikken op de drie horizontale streepjes.

Klopt, het zogenaamde hamburgermenu
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Robin Septor

Citaat van: Robin Septor op december 02, 2017, 15:32:57 PM
Het lijkt niet meer mogelijk te zijn om ingevoerde waarnemingen in het overzicht (dus voor het uploaden), nog aan te passen of te verwijderen ?

Ik heb geen drie streepjes meer staan linksboven, er staat enkel 'nieuwe waarneming'. Maar als ik daar op klik, krijg ik idd wel het menu met de nodige opties. Heb de meest recente versie.
Admin dagvlinders waarnemingen.be

OlivierO

Citaat van: Robin Septor op december 02, 2017, 23:38:27 PM
Citaat van: Robin Septor op december 02, 2017, 15:32:57 PM
Het lijkt niet meer mogelijk te zijn om ingevoerde waarnemingen in het overzicht (dus voor het uploaden), nog aan te passen of te verwijderen ?

Ik heb geen drie streepjes meer staan linksboven, er staat enkel 'nieuwe waarneming'. Maar als ik daar op klik, krijg ik idd wel het menu met de nodige opties. Heb de meest recente versie.

Dat is raar.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: Robin Septor op december 02, 2017, 23:38:27 PM
Ik heb geen drie streepjes meer staan linksboven, er staat enkel 'nieuwe waarneming'. Maar als ik daar op klik, krijg ik idd wel het menu met de nodige opties. Heb de meest recente versie.

Graag een schermprintje hier posten en even aangeven welk toestel je hebt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Robin Septor

Admin dagvlinders waarnemingen.be

OlivierO

Bij het downloaden van geluiden staat er na de checkbox: Includief exoten, ondersoorten enz.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: Robin Septor op december 04, 2017, 13:21:04 PM
Ik heb een samsung galaxy ace 3.

Ja, daar was iets mee. iets met de homeknop ingedrukt houden of iets dergelijks. Hebben meer Samsungs last van.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 07, 2017, 20:37:14 PM
Bij het downloaden van geluiden staat er na de checkbox: Includief exoten, ondersoorten enz.

Aangepast, bedankt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tom Damm

Bij het invoeren op de site is er een veld "op/in", maar in ObsMapp heet dat nog "Relatie met".
Groet, Tom

Hans Verdaat

Deze zijn met ObsMapp ingevoerd. Met mijn telefoon op lokale tijd (= 4 uur vroeger als in NL) maar ze verschijnen op Observation.org met de tijd in NL (dus 4 uur later)
Hoe kan dat? Neemt ObsMapp niet de lokale tijd van de telefoon over?

https://observation.org/user/view/4078?q=&akt=0&g=0&from=2018-01-19&to=2018-01-19&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&method=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=100&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&plum=0&from=2018-01-18&to=2018-01-18&q=&zoektext=0&g=0&z=0&month=0&prov=0&tag=0&m=K&zeker=O&rows=100&only_hidden=0

https://observation.org/waarneming/view/147749990 lokale waarneemtijd was 17:38 uur. maar verschijnt met 21:38 uur op de site

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op januari 19, 2018, 03:19:47 AM
Deze zijn met ObsMapp ingevoerd. Met mijn telefoon op lokale tijd (= 4 uur vroeger als in NL) maar ze verschijnen op Observation.org met de tijd in NL (dus 4 uur later)
Hoe kan dat? Neemt ObsMapp niet de lokale tijd van de telefoon over?

https://observation.org/user/view/4078?q=&akt=0&g=0&from=2018-01-19&to=2018-01-19&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&method=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=100&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&plum=0&from=2018-01-18&to=2018-01-18&q=&zoektext=0&g=0&z=0&month=0&prov=0&tag=0&m=K&zeker=O&rows=100&only_hidden=0

https://observation.org/waarneming/view/147749990 lokale waarneemtijd was 17:38 uur. maar verschijnt met 21:38 uur op de site

Hmm, dat is inderdaad vreemd. Ik dacht juist dat de lokale tijd werd overgenomen, hetgeen weer een probleem oplevert als je ze dan meteen wilt wijzigen: "Je mag geen waarneming in de toekomst doen"  ;D
Ik kijk er naar.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op januari 19, 2018, 03:19:47 AM
Neemt ObsMapp niet de lokale tijd van de telefoon over?

Even gecontroleerd: juist wel.
Kan je nog even op je toestel de ingestelde datum, tijd en tijdszone(!) controleren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat

De waarnemingen van vanmorgen zijn wel correct op tijd.
zal het in de gaten houden.  :duim:

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op januari 19, 2018, 11:53:56 AM
De waarnemingen van vanmorgen zijn wel correct op tijd.
zal het in de gaten houden.  :duim:

Dan denk ik dat je toestel de nieuwe tijdszone nog niet helemaal door had...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ik heb als admin een lijst opgevraagd uit waarnemingen.be met alle planten op/in andere planten. Dat bleken er 1100 te zijn waarvan een dikke 650 waarschijnlijk foutief. Sommige waarnemers vallen op omdat ze een heel lijstje van een bepaalde dag met een onwaarschijnlijke waardplant hebben ingegeven. Bijvoorbeeld bij deze waarnemer: https://waarnemingen.be/waarneming/view/141612161

Ik vermoed zelf dat de waarnemer in Obsmapp waarnemingen waar een waardplant bij was aangegeven kopieerde, maar weet dat niet zeker.  Bij het kopiëren zou dan een waarneming worden aangemaakt van een plant op/in dezelfde plant.

Is het een bug?  Is het probleem herkenbaar en al opgelost?