Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jo Seegers

Ben ik de enige met het probleem dat ik geen OSM kaarten kan vinden? Ik heb een aantal gedownload m.b.v ObsMapp, maar als ik kaarttype kies als ik naar een kaart kijk, dan zie ik allen maar Google Satelliet, - straat, - hybride, Bing straat en Bing hybride als keuze mogelijkheid. Erger is dat ik een Nederlandse OSM kaart actief had voor ik ik Google satelliet koos, maar nu niet meer naar een OSM kaart terug kan. Op dit forum zoeken heeft mij nog geen oplossing gebracht.
Wat doe ik mis? Of is er een bug?

Groeten, Jo Seegers

Alex Kwak

Citaat van: Jo Seegers op oktober 28, 2017, 16:29:36 PM
Ben ik de enige met het probleem dat ik geen OSM kaarten kan vinden? Ik heb een aantal gedownload m.b.v ObsMapp, maar als ik kaarttype kies als ik naar een kaart kijk, dan zie ik allen maar Google Satelliet, - straat, - hybride, Bing straat en Bing hybride als keuze mogelijkheid. Erger is dat ik een Nederlandse OSM kaart actief had voor ik ik Google satelliet koos, maar nu niet meer naar een OSM kaart terug kan. Op dit forum zoeken heeft mij nog geen oplossing gebracht.
Wat doe ik mis? Of is er een bug?

Groeten, Jo Seegers

Er was een bug. Die is opgelost, maar je moet helaas wel even zelf het pad naar de kaarten aanpassen. Dat doe je eenvoudig bij de geavanceerde instellingen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jo Seegers

Citaat van: Alex Kwak op oktober 28, 2017, 18:11:47 PM
Citaat van: Jo Seegers op oktober 28, 2017, 16:29:36 PM
Ben ik de enige met het probleem dat ik geen OSM kaarten kan vinden? Ik heb een aantal gedownload m.b.v ObsMapp, maar als ik kaarttype kies als ik naar een kaart kijk, dan zie ik allen maar Google Satelliet, - straat, - hybride, Bing straat en Bing hybride als keuze mogelijkheid. Erger is dat ik een Nederlandse OSM kaart actief had voor ik ik Google satelliet koos, maar nu niet meer naar een OSM kaart terug kan. Op dit forum zoeken heeft mij nog geen oplossing gebracht.
Wat doe ik mis? Of is er een bug?

Groeten, Jo Seegers

Er was een bug. Die is opgelost, maar je moet helaas wel even zelf het pad naar de kaarten aanpassen. Dat doe je eenvoudig bij de geavanceerde instellingen.
Ah! Gelukt. Bedankt!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Ik wil kaarten van landen war ik voorlopig niet meer kom verwijderen. hoe dat ik dat?
idem voor soortlijsten?

er zal vast ergens uitleg staan, maar nog niet gevonden.

gr Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 29, 2017, 11:58:49 AM
Ik wil kaarten van landen war ik voorlopig niet meer kom verwijderen. hoe dat ik dat?
idem voor soortlijsten?

Kaarten kan je alleen nog maar handmatig verwijderen, bijvoorbeeld met een app als ES File Explorer
Groepen kan je verwijderen via de instellingen van ObsMapp. Wil je meerdere groepen verwijderen adviseer ik via de geavanceerde instellingen alle groepen te verwijderen, en daarna de gewenste groepen opnieuw te downloaden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Michiel en Milka

#786
Ik had een embargo ingesteld voor een specifieke datum. Die was inmiddels verlopen. Toen ik een nieuwe specifieke datum in wilde voeren, kon dat niet rechtstreeks. Ik moest eerst een andere optie kiezen (geen; of 1 maand) en kon daarna weer bij de specifieke datum. Het is toch makkelijker als je meteen in het datumkeuzepopupscherm terecht komt.
edit: het is misschien niet echt een bug, maar ik heb het toch maar hier neer gezet. 't Mag ook op de wensenlijst.
Groet, Michiel

Maarten Hotting

Vorige week toevallig de taal in Obsmapp een keer op engels gezet.
Toen zag ik dat in het scherm 'Settings' bovenin het scherm in de blauwe balk nog het nederlandse woord "Instellingen" staat. Die moet ook nog even vertaald worden ;)
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op november 06, 2017, 08:28:05 AM
Vorige week toevallig de taal in Obsmapp een keer op engels gezet.
Toen zag ik dat in het scherm 'Settings' bovenin het scherm in de blauwe balk nog het nederlandse woord "Instellingen" staat. Die moet ook nog even vertaald worden ;)

Nee, daar is iets anders aan de hand. Ik had laatst nog ergens een Duitse term omdat ik heel even in het Duits had getest. Ergens blijft nog iets 'hangen'.
Een volgende keer zal het wél zijn vertaald.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

#789
Bij het waarnemen van een Grijze Wouw in Gambia vorige week heb ik in de lijst "Vogels Gambia (en)" gekozen voor Black-shouldered Kite. Thuisgekomen blijk ik een berichtje van de admin te hebben of ik echt deze Australische soort heb waargenomen in Afrika.

Ik neem aan dat deze ten onrechte is opgenomen in de soortenlijst van Gambia? Kan ie ook verwijderd worden? Ik begrijp nu dat ik voor Black-winged Kite had moeten kiezen en het was me inderdaad al opgevallen dat de Black-shouldered Kite donkerrood was in de lijst, wat ik opmerkelijk vond, zeker na de 4e waarneming van deze soort, maar toch.

En een andere vraag, die ik misschien op de verkeerde plaats ook al een keer heb gesteld eerder deze week, is of er wat synoniemen kunnen worden opgenomen in de lijst. Ik heb me nu mottig gezocht naar de Rufous-crowned Roller (https://gambia.observation.org/soort/view/71038)(heb uiteindelijk de waarnemingen van deze soort in het veld maar even voorlopig opgeslagen onder Rufous-headed Ground Roller, een soort van Madagascar, die wat mij betreft niet thuishoort in de Gambia-lijst trouwens, zie eerste punt) en thuis aangepast. Na het invullen zag ik dat de soortnaam veranderde in Purple Roller. In de webversie werkt het synoniem dus wel!
Het lastige is dat Purple Roller niet in de Senegal-Gambia-gids staat. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die daar last van heeft. Het geldt ook voor Long-tailed Cormorant (https://gambia.observation.org/soort/view/79937), die in ObsMapp alleen te vinden is als Reed Cormorant. Het zou fijn zijn als je die in het veld dus wel kunt invoeren als Long-tailed Cormorant, want dat is de naam die je daar ter plaatse hoort, ook van de lokale gidsen, en in de West-Afrikagids tegenkomt. Dat ie thuis van soortnaam verandert is niet zo erg.
Het geldt ook voor de Common Wattle-eye, die in ObsMapp alleen te vinden  is als Brown-throated Wattle-eye. Het gevolg is dat er een hele serie mensen de afgelopen tijd deze soort hebben waargenomen in Gambia, maar hem hebben ingevoerd als West African Wattle-eye. Deze mensen heb ik net allemaal een mailtje gestuurd, want dat is een soort die een stuk zuidoostelijker voorkomt. In de Gambiagids staat die soort niet genoemd, waardoor mensen gaan vermoeden dat de Common Wattle-eye een nieuwe naam heeft gekregen...

Thanx,
Klaas


wim veraghtert

Voor de soortgroep 'Paddenstoelen' is er nog geen goede synchronisatie gebeurd met de nieuwe indeling Stadium/Kleed en methode.
Als ik via Obsmapp een paddenstoel invoer, kan ik daar bij Kleed kiezen voor: microscopisch onderzocht, herbariummateriaal aanwezig, etc. Dit zijn termen die sinds enige tijd onder methode zijn ondergebracht. Bij invoer op de website kan ik bij stadium/kleed kiezen voor 'vruchtlichaam', 'mycelium', etc. Die opties zijn momenteel nog niet in te voeren via Obsmapp. Ik gebruik Obsmapp 7.15.5.

mvg

admin nachtvlinders waarnemingen.be

Alex Kwak

Citaat van: wim veraghtert op november 22, 2017, 22:24:15 PM
Voor de soortgroep 'Paddenstoelen' is er nog geen goede synchronisatie gebeurd met de nieuwe indeling Stadium/Kleed en methode.
Als ik via Obsmapp een paddenstoel invoer, kan ik daar bij Kleed kiezen voor: microscopisch onderzocht, herbariummateriaal aanwezig, etc. Dit zijn termen die sinds enige tijd onder methode zijn ondergebracht. Bij invoer op de website kan ik bij stadium/kleed kiezen voor 'vruchtlichaam', 'mycelium', etc. Die opties zijn momenteel nog niet in te voeren via Obsmapp. Ik gebruik Obsmapp 7.15.5.

Even de stamgegevens bijwerken
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: nhdejong op november 22, 2017, 22:05:25 PM
Bij het waarnemen van een Grijze Wouw in Gambia vorige week heb ik in de lijst "Vogels Gambia (en)" gekozen voor Black-shouldered Kite. Thuisgekomen blijk ik een berichtje van de admin te hebben of ik echt deze Australische soort heb waargenomen in Afrika.

Ik neem aan dat deze ten onrechte is opgenomen in de soortenlijst van Gambia? Kan ie ook verwijderd worden? Ik begrijp nu dat ik voor Black-winged Kite had moeten kiezen en het was me inderdaad al opgevallen dat de Black-shouldered Kite donkerrood was in de lijst, wat ik opmerkelijk vond, zeker na de 4e waarneming van deze soort, maar toch.

En een andere vraag, die ik misschien op de verkeerde plaats ook al een keer heb gesteld eerder deze week, is of er wat synoniemen kunnen worden opgenomen in de lijst. Ik heb me nu mottig gezocht naar de Rufous-crowned Roller (https://gambia.observation.org/soort/view/71038)(heb uiteindelijk de waarnemingen van deze soort in het veld maar even voorlopig opgeslagen onder Rufous-headed Ground Roller, een soort van Madagascar, die wat mij betreft niet thuishoort in de Gambia-lijst trouwens, zie eerste punt) en thuis aangepast. Na het invullen zag ik dat de soortnaam veranderde in Purple Roller. In de webversie werkt het synoniem dus wel!
Het lastige is dat Purple Roller niet in de Senegal-Gambia-gids staat. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die daar last van heeft. Het geldt ook voor Long-tailed Cormorant (https://gambia.observation.org/soort/view/79937), die in ObsMapp alleen te vinden is als Reed Cormorant. Het zou fijn zijn als je die in het veld dus wel kunt invoeren als Long-tailed Cormorant, want dat is de naam die je daar ter plaatse hoort, ook van de lokale gidsen, en in de West-Afrikagids tegenkomt. Dat ie thuis van soortnaam verandert is niet zo erg.
Het geldt ook voor de Common Wattle-eye, die in ObsMapp alleen te vinden  is als Brown-throated Wattle-eye. Het gevolg is dat er een hele serie mensen de afgelopen tijd deze soort hebben waargenomen in Gambia, maar hem hebben ingevoerd als West African Wattle-eye. Deze mensen heb ik net allemaal een mailtje gestuurd, want dat is een soort die een stuk zuidoostelijker voorkomt. In de Gambiagids staat die soort niet genoemd, waardoor mensen gaan vermoeden dat de Common Wattle-eye een nieuwe naam heeft gekregen...

Thanx,
Klaas

Hallo Klaas,

Dat de Black-shouldered Kite in de lijst staat komt doordat iemand deze ooit heeft ingevoerd, waardoor deze nu te boek staat als voorkomend in Gambia. Die waarneming is (nog) niet afgekeurd, en dus komt 'ie in de lijst.

De ontbrekende soorten is helaas het feest der herkenning. Jouw voorbeelden ben ik ook tegenaan gelopen. Ik zal het nog eens met Hisko opnemen waarom dit in deze gevallen fout gaat. Het heeft in ieder geval te maken met synoniemen.

Bedankt voor je commentaar en veel plezier in dat vogelparadijs :-)
Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

over welke lijst hebben jullie het ? voor de apps is helemaal geen gambia lijst beschikbaar
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op november 23, 2017, 08:44:11 AM
over welke lijst hebben jullie het ? voor de apps is helemaal geen gambia lijst beschikbaar

Ik neem even contact met je op.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Klaas, had je wel je soortenlijsten bijgewerkt voor vertrek. Want ik zie in de Gambia lijst keurig de correcte Kites staan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wim veraghtert

OK, sorry, fout lag bij mij. Maar bij nachtvlinders & andere soortgroepen zaten die lijsten wel meteen juist, zonder dat ik daarvoor handmatig iets had bijgewerkt. Vandaar de verwarring.

Citaat van: Alex Kwak op november 23, 2017, 07:36:43 AM
Citaat van: wim veraghtert op november 22, 2017, 22:24:15 PM
Voor de soortgroep 'Paddenstoelen' is er nog geen goede synchronisatie gebeurd met de nieuwe indeling Stadium/Kleed en methode.
Als ik via Obsmapp een paddenstoel invoer, kan ik daar bij Kleed kiezen voor: microscopisch onderzocht, herbariummateriaal aanwezig, etc. Dit zijn termen die sinds enige tijd onder methode zijn ondergebracht. Bij invoer op de website kan ik bij stadium/kleed kiezen voor 'vruchtlichaam', 'mycelium', etc. Die opties zijn momenteel nog niet in te voeren via Obsmapp. Ik gebruik Obsmapp 7.15.5.

Even de stamgegevens bijwerken
admin nachtvlinders waarnemingen.be

nhdejong

Citaat van: hiskodevries op november 23, 2017, 08:52:31 AM
Klaas, had je wel je soortenlijsten bijgewerkt voor vertrek. Want ik zie in de Gambia lijst keurig de correcte Kites staan

Hoi Hisko,
Toevallig had ik minder dan een maand voor vertrek een nieuwe telefoon aangeschaft, dus de lijsten die ik gebruikte waren redelijk recent. Het kan natuurlijk dat de lijsten in de laatste paar weken nog geüpdatet zijn, maar het gaat niet alleen over de kites. Het gaat ook om de Rufous-crowned Roller, de Long-tailed Cormorant en de Common Wattle-eye...
Het gaat erom dat ik (en vermoedelijk velen met mij) de Roodkruinscharrelaar in de gids (van Gambia, Borrow & Demey) zie staan als Rufous-crowned Roller, maar als ik hem dan wil invoeren, zie ik in de lijst geen Rufous-crowned Roller staan. Dat is lastig en frustrerend. Ik pleit er dus voor om ook de synoniemen van deze soort op te nemen in de lijst in ObsMapp, zodat het invoeren gemakkelijker wordt.
Ik begrijp (uit de omstandigheden, geen idee wie dat bepaalt verder) dat er een andere voorkeursnaam van deze soort bestaat, namelijk Purple Roller. Ik heb geen bezwaar tegen het feit dat mijn entry op de website dus een andere naam krijgt, maar het is voor de vogelaar in het veld van belang dat hij kan invoeren wat hij ziet onder de naam die hij kent en/of aangereikt krijgt uit de gids of van de lokale begeleiders. Ik begrijp dat hier grenzen aan zitten en dat een veldnaam als 'Akkermannetje' voor de Gele Kwikstaart niet in de lijst zal worden opgenomen, maar als een officiële gids van een gebied een bepaalde naam aanhoudt, zeker zonder melding te maken van het synoniem, dan is het wel erg prettig als we de soort onder die naam kunnen invoeren.

Ik hoop dat dit één en ander verduidelijkt? De soorten waar ik tegenaan liep waren dus Rufous-crowned Roller (Purple Roller), Long-tailed Cormorant (Reed Cormorant) en Common Wattle-eye (Brown-throated Wattle-eye), maar mogelijk zijn er nog wel een paar.

Thanx!
Klaas

nhdejong

Sterker nog, even in aanvulling op de vorige post, ik kreeg net een mailtje van iemand die zo gefrustreerd raakte van het feit dat hij enkele 'doodnormale' soorten niet kon vinden in de Gambia-lijst, dat hij aan het hele invoeren verder de brui had gegeven.

Dat is dus het gevolg. Hopelijk illustreert dat de noodzaak om er iets aan te doen?

Smiles,
Klaas

Alex Kwak

Citaat van: nhdejong op november 23, 2017, 09:24:22 AM
Sterker nog, even in aanvulling op de vorige post, ik kreeg net een mailtje van iemand die zo gefrustreerd raakte van het feit dat hij enkele 'doodnormale' soorten niet kon vinden in de Gambia-lijst, dat hij aan het hele invoeren verder de brui had gegeven.

Dat is dus het gevolg. Hopelijk illustreert dat de noodzaak om er iets aan te doen?

Smiles,
Klaas

We zijn er mee bezig Klaas!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op november 23, 2017, 17:02:26 PM
Citaat van: nhdejong op november 23, 2017, 09:24:22 AM
Sterker nog, even in aanvulling op de vorige post, ik kreeg net een mailtje van iemand die zo gefrustreerd raakte van het feit dat hij enkele 'doodnormale' soorten niet kon vinden in de Gambia-lijst, dat hij aan het hele invoeren verder de brui had gegeven.

Dat is dus het gevolg. Hopelijk illustreert dat de noodzaak om er iets aan te doen?

Smiles,
Klaas

We zijn er mee bezig Klaas!

Over een half uurtje is er een nieuwe beta met daarin per soort zowel de naam als de 'aliassen'.
Bijvoorbeeld: Reed Cormorant/Long-tailed Cormorant

Verwachting is dat deze beta begin komende week naar productie gaat.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

Klasse, Alex! Ik kijk er naar uit!

Smiles,
Klaas

Louisb

Ik heb vandaag 2x grote barmsijsen ingevoerd en vind deze bij mijn waarnemingen terug als grote barmsijs ssp flammea, zonder deze dus op ssp niveau ingevoerd te hebben. Ssp flammea wordt dan weer als zeldzaam weergegeven. Bug? Groeten Louis Blommestein

Alex Kwak

Citaat van: Louisb op november 25, 2017, 20:11:28 PM
Ik heb vandaag 2x grote barmsijsen ingevoerd en vind deze bij mijn waarnemingen terug als grote barmsijs ssp flammea, zonder deze dus op ssp niveau ingevoerd te hebben. Ssp flammea wordt dan weer als zeldzaam weergegeven. Bug? Groeten Louis Blommestein

Welke versie van ObsMapp gebruik je, om welke waarneming gaat het, en kan je me de betreffende email die je hebt gehad even doorsturen naar info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Als je Obsmapp nieuw installeert staat (bij mij) de optie 'toon "plus een" bij overzicht' aangevinkt. Maar, het plusje is niet te zien. Je moet het even af en aanzetten voor het daadwerkelijk verschijnt (bij mij).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op november 25, 2017, 22:34:44 PM
Als je Obsmapp nieuw installeert staat (bij mij) de optie 'toon "plus een" bij overzicht' aangevinkt. Maar, het plusje is niet te zien. Je moet het even af en aanzetten voor het daadwerkelijk verschijnt (bij mij).

Dat is een bijzondere, ik kijk er naar.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Citaat van: Louisb op november 25, 2017, 20:11:28 PM
Ik heb vandaag 2x grote barmsijsen ingevoerd en vind deze bij mijn waarnemingen terug als grote barmsijs ssp flammea, zonder deze dus op ssp niveau ingevoerd te hebben. Ssp flammea wordt dan weer als zeldzaam weergegeven. Bug? Groeten Louis Blommestein
even je soortenlijst vogels vernieuwen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Louisb

"Probleem" idd opgelost. Groeten Louis Blommestein

nhdejong

Citaat van: OlivierO op november 25, 2017, 22:34:44 PM
Als je Obsmapp nieuw installeert staat (bij mij) de optie 'toon "plus een" bij overzicht' aangevinkt. Maar, het plusje is niet te zien. Je moet het even af en aanzetten voor het daadwerkelijk verschijnt (bij mij).

Ik had hier ook 'last' van en was tot dezelfde houtje-touwtje-oplossing gekomen, dus ik volg even, benieuwd naar het antwoord...

Smiles,
Klaas

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op november 25, 2017, 23:08:24 PM
Citaat van: OlivierO op november 25, 2017, 22:34:44 PM
Als je Obsmapp nieuw installeert staat (bij mij) de optie 'toon "plus een" bij overzicht' aangevinkt. Maar, het plusje is niet te zien. Je moet het even af en aanzetten voor het daadwerkelijk verschijnt (bij mij).

Dat is een bijzondere, ik kijk er naar.

Bleek een initialisatie-fout. Opgelost in de eerstkomende update.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!