Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Klopt het dat je bij soort niet de spec.variant kan kiezen (dus alleen geslacht) ? ben sinds een paar weken ook planten aan het invoeren, nog veel plant onbekend maar soms weet ik wel het geslacht (bv Klaver) maar niet de soort; invoeren via computer krijg je wel die optie

Alex Kwak

Citaat van: peter van santbrink op juli 12, 2017, 11:24:33 AM
Klopt het dat je bij soort niet de spec.variant kan kiezen (dus alleen geslacht) ? ben sinds een paar weken ook planten aan het invoeren, nog veel plant onbekend maar soms weet ik wel het geslacht (bv Klaver) maar niet de soort; invoeren via computer krijg je wel die optie

Bij de soortgroepinstellingen Verzamelsoort aanzetten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

peter van santbrink

Citaat van: Alex Kwak op juli 12, 2017, 11:30:09 AM
Citaat van: peter van santbrink op juli 12, 2017, 11:24:33 AM
Klopt het dat je bij soort niet de spec.variant kan kiezen (dus alleen geslacht) ? ben sinds een paar weken ook planten aan het invoeren, nog veel plant onbekend maar soms weet ik wel het geslacht (bv Klaver) maar niet de soort; invoeren via computer krijg je wel die optie

Bij de soortgroepinstellingen Verzamelsoort aanzetten.

Perfect, dank !

griet_nijs

Hallo,

sinds enkele updates werkt Speech (versie Obsmapp 7.12.6) niet meer op mijn Samsung Galaxy S5 Duos. Wanneer ik naar het Speech menu ga, kan ik de inspreekknop wel activeren door er op te tikken om je waarneming in te spreken, maar van zodra ik de knop terug loslaat, springt hij onmiddelijk weer op de 'af' stand en krijg ik direct de melding 'geen resultaten'. Heropstarten en meerdere keren opnieuw proberen leverden geen resultaat op. Enig idee wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Griet

Alex Kwak

Citaat van: griet_nijs op juli 12, 2017, 12:00:48 PM
sinds enkele updates werkt Speech (versie Obsmapp 7.12.6) niet meer op mijn Samsung Galaxy S5 Duos. Wanneer ik naar het Speech menu ga, kan ik de inspreekknop wel activeren door er op te tikken om je waarneming in te spreken, maar van zodra ik de knop terug loslaat, springt hij onmiddelijk weer op de 'af' stand en krijg ik direct de melding 'geen resultaten'. Heropstarten en meerdere keren opnieuw proberen leverden geen resultaat op. Enig idee wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen?

In versie 7.12.7 is veel verbeterd tbv Speech. Even updaten dus.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Kristijn

Hallo,

Gisteren enkele tracks na elkaar gelopen. Vervolgens iets raar opgemerkt met de tijdsduur van deze tracks.
Het einduur van de eerste track 13:50 is later dan het beginuur van de tweede track 13:49.

Dat was nog met ObsMapp versie 7.12.6. Is zowel op de app als online zo te zien.
Het gaat om streeplijst id 39340,39343,39345 van Kristijn Swinnen

Groeten

Kristijn

griet_nijs

Hoi Alex,

probleem verholpen! Had met de instellingen van Google machtigingen te maken waarbij het gebruik van de microfoon recent blijkbaar als niet-gemachtigd stond aangegeven.

Groetjes,

Griet

Andre321

#667
In Obsmapp 7.12.6 zijn de zeer donkere, zeg maar zwarte man en vrouw icoontjes in het invoerscherm niet te zien.
(Is het kleurenscherm sowieso wat vaag (op een Samsung S4)

(En ook voorstander van een eenvoudige implementatie van https://observation.org/wnpda_genereer_lijst_checklist.php waarbij je zelf lijsten kunt samenstellen)

SlechtValk

Citaat van: SlechtValk op juli 11, 2017, 21:57:40 PM
Vandaag weer flink wat ingesproken en kwam tot een opmerkelijke conclusie.

Al vaker had ik moeite met het inspreken van specifiek Fitis. Je ziet ook in het voorbeeld dat hij er Vitis van maakt. Maar nu heb ik ontdekt waarom het thuis (in stille omgeving) wel vaak lukt, maar in het veld niet...
In het veld komt het vaak voor dat er omgevingsgeluid is (wind) en stop je het luisteren door op de rode microfoon te drukken... het is mij opgevallen dat elke keer dat ik die gebruik, het inspreken mislukt en wanneer ik hem wel laat uitluisteren (soms duurt dit bij veel bijgeluid erg lang) hij wel (bijna) altijd vitis corrigeert naar Fitis...

M.a.w. inspreeksels waarin de app zelf detecteert wanneer je klaar bent, worden anders geïnterpreteerd dan die waarbij je zelf aangeeft dat je klaar bent. Er is vast een hele goede reden voor, maar zou mijns inziens niet moeten gebeuren...

Deze had natuurlijk gewoon in dit topic moeten staan... geen idee hoe het komt dat ik een nieuw topic heb aangemaakt...
En ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of dit een bugreport is, of meer een vraag "waarom?" of dat het alleen een opmerking is om misschien de app te kunnen verbeteren...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: Alex Kwak op februari 05, 2017, 07:49:29 AM
Citaat van: Hans Verdaat op februari 05, 2017, 02:28:27 AM
Hoe kun je tegenwoordig je favorietenlijsten downloaden?
Kreeg het niet meer gevonden...

Als je van NL , BE of wereld een soortenlijst download, dan gaat de favorietenlijst automatisch mee.

Lukt mij toch niet met 7.12.7 ... Met wereldlijst vogels en dagvlinders geprobeerd.

hiskodevries

favorieten lijstjes stammen nog uit de tijd van wnpda (zoek maar eens in de krochten van dit forum)
tegenwoordig kun je direct checklijsten vanuit obsmapp downloaden.
welke allemaal bestaan kun je checken via https://observation.org/wnpda_genereer_lijst_checklist.php maar een eigen lijst opslaan, niet meer doen.
dat opslaan is nog mogelijk omdat we nog steeds 1-4 wnpda gebruikers hebben die alleen deze functionaliteit kunnen gebruiken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Vanheuverswyn

#671
Citaat van: hiskodevries op juli 17, 2017, 12:08:26 PM
favorieten lijstjes stammen nog uit de tijd van wnpda (zoek maar eens in de krochten van dit forum)
tegenwoordig kun je direct checklijsten vanuit obsmapp downloaden.
welke allemaal bestaan kun je checken via https://observation.org/wnpda_genereer_lijst_checklist.php maar een eigen lijst opslaan, niet meer doen.
dat opslaan is nog mogelijk omdat we nog steeds 1-4 wnpda gebruikers hebben die alleen deze functionaliteit kunnen gebruiken.

Maar deze zijn toch nog steeds totaal onbruikbaar wegens de hoeveelheid 'zever' die in de landenlijsten zitten?
Concreet wil ik mij nu een lijst maken voor geplande reis naar Madeira. Mogelijks een 70 tal soorten vogels die ik daar kan zien. De Portugese lijst zoals die bestaat bevat 955 soorten !!! Inclusief Struisvogel.
Voor dagvlinders is hetgeen het dichtst in de buurt komt 'Iberian peninsula' die 339 soorten bevat, dit terwijl en 14 soorten voorkomen op Madeira.

hiskodevries

339 dagvlinder soorten is een stuk overzichtelijk dan de vele duizenden van de wereldlijst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: hiskodevries op juli 17, 2017, 13:12:08 PM
339 dagvlinder soorten is een stuk overzichtelijk dan de vele duizenden van de wereldlijst

En zelf een lijstje kunnen maken van 14 soorten is nog veel overzichtelijker...
Het systeem bestond, en ik begrijp gewoon niet waarom een werkend system wordt begraven zonder een alternatief dat even goed is.

Verder snap ik ook wel dat een system qua invoeren in de zin van eBird onmogelijk te onderhouden is voor alle soortgroepen. (Lijsten gebaseerd op datum en locatie, die enkel de te verwachten soorten bevatten, geen extreme dwaalgasten).
Maar voor vogels bevat avibase de notie van 'Rare/accidental' en regionale lijsten. Dus mocht het mogelijk zijn om een regionale checklist zonder 'Rare/accidental' te kunnen downloaden zou dit toch een enorme stap voorwaarts zijn.

Voor het concrete geval van Madeira zou dit een lijst van 129 vogels beteken vs de huidige 610 (955 was inclusief ondersoorten etc) voor volledig Portugal.

tarsiger

Ik zou het ook veel handiger vinden om zelf een lijst te kunnen samenstellen. Voor veel (zelfs Europese) landen is er geen lijst voorhanden (Italië, Polen , ...). Ik voer ook graag zoveel mogelijk de juiste ondersoort in, dus als ik naar een land ga en op voorhand een lijstje kan maken met enkel die ondersoorten bespaart me dat veel werk tijdens het invoeren of achteraf thuis... Met de volledige Europese lijst krijg je honderden (onder)soorten waar je op dat moment niets mee bent...

Groeten,
Simon

hiskodevries

Wat mooi zou zijn is als iedereen kan bijdragen aan dit soort lijsten.
Als Simon een vlinderlijst voor madeira maakt dat anderen die ook kunnen gebruiken.
maar dat is sneller gezegd dan gemaakt.
Onder de motorkap van die checklijsten zit het best wel ingewikkeld in elkaar
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: tarsiger op juli 18, 2017, 09:38:16 AM
Ik zou het ook veel handiger vinden om zelf een lijst te kunnen samenstellen. Voor veel (zelfs Europese) landen is er geen lijst voorhanden (Italië, Polen , ...). Ik voer ook graag zoveel mogelijk de juiste ondersoort in, dus als ik naar een land ga en op voorhand een lijstje kan maken met enkel die ondersoorten bespaart me dat veel werk tijdens het invoeren of achteraf thuis... Met de volledige Europese lijst krijg je honderden (onder)soorten waar je op dat moment niets mee bent...

Groeten,
Simon

Maar je zal toch eerst de ondersoort moeten vaststellen voordat je het als ondersoort invoert en meestal zal dat onmogelijk zijn, dus ik begrijp het probleem niet zo.
Als je daadwerkelijk een ondersoort hebt vastgeteld is het thuis niet veel werk om die toe te voegen.
Herman van der Meer

marcel123

#677
Citaat van: hiskodevries op juli 18, 2017, 10:30:16 AM
maar dat is sneller gezegd dan gemaakt.
https://madeira.observation.org/soortenlijst_wg_v3.php
Als er geen checklist van een een land is zou bijvoorbeeld de soortenlijst van waargenomen soorten van een gebied gedownload moeten kunnen worden, eventueel uitgebreid met de bijbehorende verzamelsoorten. Daar kom je vaak al een heel eind mee.

--
Het zou mooi zijn als die landgrenzen optioneel waren. kunnen worden. Het kost ieder keer tijd bij het installeren, nemen ruimte in op je telefoon en veel mensen gebruiken ze niet.

tarsiger

Citaat van: HPM op juli 18, 2017, 10:37:21 AM
Citaat van: tarsiger op juli 18, 2017, 09:38:16 AM
Ik zou het ook veel handiger vinden om zelf een lijst te kunnen samenstellen. Voor veel (zelfs Europese) landen is er geen lijst voorhanden (Italië, Polen , ...). Ik voer ook graag zoveel mogelijk de juiste ondersoort in, dus als ik naar een land ga en op voorhand een lijstje kan maken met enkel die ondersoorten bespaart me dat veel werk tijdens het invoeren of achteraf thuis... Met de volledige Europese lijst krijg je honderden (onder)soorten waar je op dat moment niets mee bent...

Groeten,
Simon

Maar je zal toch eerst de ondersoort moeten vaststellen voordat je het als ondersoort invoert en meestal zal dat onmogelijk zijn, dus ik begrijp het probleem niet zo.
Als je daadwerkelijk een ondersoort hebt vastgesteld is het thuis niet veel werk om die toe te voegen.

Aangezien voor de meeste ondersoorten de verspreiding goed gekend is, gebeurt dat vaak op basis van geografie, dat kan je dus perfect op voorhand in een lijstje opslaan. En dat is veel handiger dan achteraf vele 100-en waarnemingen nog te moeten aanpassen...

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Hisko, in dat topic is geen aansluiting voor het vervolg van deze m.i. noodzakelijke discussie.


Citaat van: tarsiger op juli 18, 2017, 11:45:31 AM
Citaat van: HPM op juli 18, 2017, 10:37:21 AM
Citaat van: tarsiger op juli 18, 2017, 09:38:16 AM

Ik zou het ook veel handiger vinden om zelf een lijst te kunnen samenstellen. Voor veel (zelfs Europese) landen is er geen lijst voorhanden (Italië, Polen , ...). Ik voer ook graag zoveel mogelijk de juiste ondersoort in, dus als ik naar een land ga en op voorhand een lijstje kan maken met enkel die ondersoorten bespaart me dat veel werk tijdens het invoeren of achteraf thuis... Met de volledige Europese lijst krijg je honderden (onder)soorten waar je op dat moment niets mee bent...

Maar je zal toch eerst de ondersoort moeten vaststellen voordat je het als ondersoort invoert en meestal zal dat onmogelijk zijn, dus ik begrijp het probleem niet zo.
Als je daadwerkelijk een ondersoort hebt vastgesteld is het thuis niet veel werk om die toe te voegen.

Aangezien voor de meeste ondersoorten de verspreiding goed gekend is, gebeurt dat vaak op basis van geografie, dat kan je dus perfect op voorhand in een lijstje opslaan. En dat is veel handiger dan achteraf vele 100-en waarnemingen nog te moeten aanpassen...

Dat bekend is (of geacht wordt) dat een bepaalde ondersoort ergens voorkomt, wil niet zeggen dat wat jij waarnam ook die ondersoort is.
Als je gaat napraten zal het altijd waar blijven wat je denkt en zit je er misschien wel helemaal naast. En als er weer eens gelumpt of gesplit wordt loop je ook de kans dat het niet (meer) klopt wat jij aannam.
Als je je beperkt tot de 'kale' soort is dat risico veel kleiner.

Een soort is ook alleen maar geldig als je hem met eigen ogen of oren hebt waargenomen, dus waarom dan ondersoorten niet, terwijl die over het algemeen veel moeilijker of helemaal niet in het veld zijn vast te stellen?

Uiteraard moeten ondersoorten beschikbaar zijn voor die gevallen waarin ze daadwerkelijk zijn vastgesteld.
Herman van der Meer

Alex Kwak

Citaat van: HPM op juli 18, 2017, 12:34:36 PM
Hisko, in dat topic is geen aansluiting voor het vervolg van deze m.i. noodzakelijke discussie.

Herman, in dit topic ZEKER niet. Eventuele verdere discussies cq onderwerpen die niet over ObsMapp zelf gaan worden vanaf nu door mij persoonlijk verwijderd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Het lijkt erop dat de "Relatie met"-functie een zwakte bij automatische vervaging heeft..

Fictief voorbeeldje:
- Ik vind een nest van een soort die automatisch vervaagd wordt, één of andere uil ofzo, en voer die in.
- Ik weet in welke boom het nest zit, laten we zeggen haagbeuk, dus vul die in.
- De waarneming van de kwetsbare soort is nu netjes vervaagd, máár die van de haagbeuk niet. Sterker nog, daar staat in de waarneming netjes "Relatie met.." met de locatie er exact bij..

Kan daar iets mee gedaan worden?
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 18, 2017, 17:42:26 PM
Het lijkt erop dat de "Relatie met"-functie een zwakte bij automatische vervaging heeft..

Dat is geen ObsMapp-issue
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Zoals aangegeven twee niet-ObsMapp berichten verwijderd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Hoi Alex, wellicht is dit al eerder gemeld maar ik kon het zo snel niet vinden; ik werk met versie 7.12.8b2 (4681) op een Samsung S4 met OS 5.1. Ik heb standaard een verzamellijst aanstaan met o.a. de Vogels, Nachtvlinders, Zoogdieren en Planten daarin. Nu viel me op dat bij diverse soorten zoogdieren bij inkloppen de naam verschijnt met daarachter tussen haakjes de opmerking dat ze afkomstig zijn uit de lijst Vogels. Zie screenshot voor een voorbeeld. Niet heel ernstig maar wel opvallend. Met uploaden komen de waarnemiingen wel gewoon in de goede categoriie terecht. Groetjes, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op juli 22, 2017, 11:55:29 AM
Hoi Alex, wellicht is dit al eerder gemeld maar ik kon het zo snel niet vinden; ik werk met versie 7.12.8b2 (4681) op een Samsung S4 met OS 5.1. Ik heb standaard een verzamellijst aanstaan met o.a. de Vogels, Nachtvlinders, Zoogdieren en Planten daarin. Nu viel me op dat bij diverse soorten zoogdieren bij inkloppen de naam verschijnt met daarachter tussen haakjes de opmerking dat ze afkomstig zijn uit de lijst Vogels. Zie screenshot voor een voorbeeld. Niet heel ernstig maar wel opvallend. Met uploaden komen de waarnemiingen wel gewoon in de goede categoriie terecht. Groetjes, Jan

Dat is wel heel bijzonder. Wel een eenvoudige remedie: alle soorten verwijderen (via geavanceerde instellingen) en opnieuw de benodigde soorten downloaden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op juli 22, 2017, 19:33:35 PM
Citaat van: Jan Mudde op juli 22, 2017, 11:55:29 AM
Hoi Alex, wellicht is dit al eerder gemeld maar ik kon het zo snel niet vinden; ik werk met versie 7.12.8b2 (4681) op een Samsung S4 met OS 5.1. Ik heb standaard een verzamellijst aanstaan met o.a. de Vogels, Nachtvlinders, Zoogdieren en Planten daarin. Nu viel me op dat bij diverse soorten zoogdieren bij inkloppen de naam verschijnt met daarachter tussen haakjes de opmerking dat ze afkomstig zijn uit de lijst Vogels. Zie screenshot voor een voorbeeld. Niet heel ernstig maar wel opvallend. Met uploaden komen de waarnemiingen wel gewoon in de goede categoriie terecht. Groetjes, Jan

Dat is wel heel bijzonder. Wel een eenvoudige remedie: alle soorten verwijderen (via geavanceerde instellingen) en opnieuw de benodigde soorten downloaden.

En inderdaad opgelost! Bedankt Alex! ( was niet heel storend maar wel grappig en achteraf bezien had ik er al veel langer "last" van.
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

Als ik kies voor export krijg ik na de keuze begin en einddatum een scherm om het emailadres te bevestigen waar ik nooit meer uit kom.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op juli 30, 2017, 14:40:19 PM
Als ik kies voor export krijg ik na de keuze begin en einddatum een scherm om het emailadres te bevestigen waar ik nooit meer uit kom.

Ja, helaas bekend. Repareer ik na m'n vakantie...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!