Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: vanGils op februari 17, 2017, 10:03:07 AM
Maar ik kan nog steeds mijn waarneming niet opslaan.

Geef eens een schermafbeelding van de situatie waarin je niet op kunt slaan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

vanGils

Citaat van: Alex Kwak op februari 17, 2017, 10:32:40 AMGeef eens een schermafbeelding van de situatie waarin je niet op kunt slaan.

Hoe doe ik dat?

Alex Kwak

Citaat van: vanGils op februari 17, 2017, 15:47:38 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 17, 2017, 10:32:40 AMGeef eens een schermafbeelding van de situatie waarin je niet op kunt slaan.

Hoe doe ik dat?

Meestal door tegelijkertijd power en volume-down in te drukken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

vanGils

Ik zit op dit forum met een computer en niet via mijn tablet, ik internet niet met dat ding.

vanGils

Een afbeelding zou ik via een mail kunnen sturen.

Alex Kwak

Citaat van: vanGils op februari 17, 2017, 15:56:39 PM
Ik zit op dit forum met een computer en niet via mijn tablet, ik internet niet met dat ding.

Je maakt met je tablet een screenshot, en die stuur je door naar je pc, en op je pc plak je die afbeelding in een berichtje.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Nog even een tip: probeer eens of het opnieuw downloaden van de stamgegevens helpt (ObsMapp->Instellingen->Download Stamgegevens)

En welke versie van ObsMapp gebruik je?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

vanGils

Ik heb een foto gemaakt van de tablet en die op mijn computer gezet. Die gekopieerd maar plakken lukt niet. Volgens mij kan je alleen foto's op een forum plakken als ze ergens online staan door een link te maken. Via sites als bijv. photobucket.

Ik heb de stamgegevens opnieuw gedownload zonder resultaat.

De versie is 7.8.1
Ik heb wel eens bij een ander android toestel obsmapp gezien maar daar zag het scherm bij waarneming invoeren er anders uit. Andere knoppen, op andere plaatsen. Ook herinner ik me dat ik linksonder op de kaart niet alleen een V maar daarnaast ook V+ zag staan. "Toon 'plus een' bij overzicht" is aangevinkt bij instellingen. Maar misschien is dat weer iets anders. In de handleiding die ik over Obsmapp heb gevonden ziet het invoerscherm er anders uit als mijn scherm.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

vanGils

Nu zie ik pas dat ik een bijlage kan toevoegen. Bij deze een knipsel van een foto van mijn tablet (pfff wat een zin).


vanGils

Wat stom van me, heb ik de hele tijd de soort bij de verkeerde kolom ingevoerd. Niet gekeken naar wat erboven stond (relatie met).
Op het verkeerde been gebracht door de andere (blauwe) kleur.
Het werkt nu.
Waarom ik niet bij de kaart kon komen had ik ook wel willen weten, maar dat zal altijd wel een mysterie blijven.

Iedereen bedankt voor hun reacties.

En voor Alex Kwak
Hopelijk heb je niet al teveel tijd gestoken in het zoeken naar een oplossing voor mijn stommiteit. Zoja, dan spijt me dat.



Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ward T

Citaat van: Alex Kwak op februari 14, 2017, 09:25:38 AM
Gooi eens (via de geavanceerde instellingen) alle soorten weg en download ze opnieuw. Je moet dan wel weer opnieuw je historie opbouwen, maar dan zal het waarschijnlijk allemaal weer goedkomen.

Heb ik eens gedaan, nu zijn er nog maar twee soorten uit de paddenstoelenlijst die ervoor blijven staan: Erisyphe ornata var. Europaea en Cosmarium decedens var. minutum

jjbrinkman


Re: Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs
« Reactie #426 Gepost op: januari 22, 2017, 21:58:19 pm »
ReageerCitaatVeranderVeranderVerwijderVerwijder
Ah dat zal het zijn, daar stond vroeger vast Asian birds. Dank, Gr JJ

Wow super fijn verholpen, de asian birds weer terug ;)
Maar gebruik van indonesia archipypelo maakt het wel extreem complex, bijna niet meer in te voeren. Kunnen jullie niet eens met Bas van Balen praten hoe zijn leadimg nog te gebruiken in combinatie met obsmapp...
Het

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Sinds de 'upgrade' van het scherm spraakinvoer in Obsmapp is er iets veranderd.
Voorheen kon ik altijd via mijn telefoon op Spotify muziek luisteren in de auto, en zodra ik op de knop van spraakinvoer drukte stopte de muziek even.
Na het inspreken van een waarneming werd die waarneming opgeslagen en ging mijn muziek automatisch weer verder waar die gestopt was.
In de nieuwe versie stopt de muziek niet meer, inspreken gaat nog wel en dat gaat meestal ook wel goed maar het verwerken duurt een stuk langer.
Kun je hier wat aan veranderen, Alex?
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op februari 21, 2017, 16:16:53 PM
In de nieuwe versie stopt de muziek niet meer, inspreken gaat nog wel en dat gaat meestal ook wel goed maar het verwerken duurt een stuk langer.
Kun je hier wat aan veranderen, Alex?

Nee, behalve dan dat je zelf aan kunt geven wanneer je klaar bent met inspreken door nogmaals op de knop te klikken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op februari 21, 2017, 16:20:28 PM
Citaat van: Maarten Hotting op februari 21, 2017, 16:16:53 PM
In de nieuwe versie stopt de muziek niet meer, inspreken gaat nog wel en dat gaat meestal ook wel goed maar het verwerken duurt een stuk langer.
Kun je hier wat aan veranderen, Alex?

Nee, behalve dan dat je zelf aan kunt geven wanneer je klaar bent met inspreken door nogmaals op de knop te klikken.
Dat nogmaals indrukken is wel een goede tip!
Maar ik ben toch wel benieuwd waarom het in de eerdere versies wel goed ging?!
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op februari 21, 2017, 21:28:16 PM
Maar ik ben toch wel benieuwd waarom het in de eerdere versies wel goed ging?!

De aansturing is totaal veranderd. Voor de rest moet je het aan Spotify vragen...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Ward T op februari 13, 2017, 19:34:13 PM
Ik heb sinds enkele weken problemen met de volgorde waarin de soortenlijst wordt weergegeven. Ik heb sorteer soortenlijst op laatstgekozen staan, maar nu geeft het een lijst van schijnbaar willekeurige soorten (een stuk of 30) waaronder pas de lijst met de soorten die ik onlangs invoerde staat. Ik had de bug al voor de nieuwste update en het probleem lijkt niet verholpen te zijn bij versie 7.8.1
Mijn vriendin heeft hetzelfde probleem, bij haar is de lijst die voor de laatstgekozen soorten komt gelijkaardig met een paar andere soorten.

Oorzaak gevonden en opgelost in de eerstvolgende update.
Ná deze update wel even de betreffende soortenlijsten opnieuw downloaden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

#501
Ik kon de Guyanaschiffornis (https://suriname.observation.org/waarneming/view/134907356) niet invoeren op ObsMapp (soortenlijst van Birds of South America).

Smiles,
Klaas
:right:

Alex Kwak

Moet @Hisko even kijken waarom deze niet meekomt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat

Bij installatie van ObsMapp in het Duits ontbreken in het instellingen menu de tekst in de knoppen Landen en Vogelgeluiden.
groet, Hans

H.Offringa

Is er al een oplossing voor de foutmelding ongeldige inloggegevens die je krijgt bij het uploaden?
Obsmapp 7.8.2

Alex Kwak

Citaat van: H.Offringa op maart 13, 2017, 21:53:51 PM
Is er al een oplossing voor de foutmelding ongeldige inloggegevens die je krijgt bij het uploaden?
Obsmapp 7.8.2

FAQ: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360327#msg1360327
En natuurlijk wel altijd updaten naar de meest recente versie
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jeroen Vanheuverswyn

Is er een mogelijkheid om het tellen per land uit te schakelen? Dit duurt echt lang (zoals aangegeven in scherm tijdens tellen), en is bovendien niet volledig correct (heb 9 soorten in 'land onbekend' en 5 in Nederland, terwijl ik dit jaar nog niet in Nederland geweest ben)

En ik weet huis wel wanneer ik in welk land was, dus voor mij absoluut geen toegevoegde waarde. Vandaar dat een optie om dit deel van het teloverzicht uit te schakelen wel tof zou zijn.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op maart 14, 2017, 09:49:05 AM
Is er een mogelijkheid om het tellen per land uit te schakelen? Dit duurt echt lang (zoals aangegeven in scherm tijdens tellen), en is bovendien niet volledig correct (heb 9 soorten in 'land onbekend' en 5 in Nederland, terwijl ik dit jaar nog niet in Nederland geweest ben)

Ik ben wel benieuwd waarom dit zo lang bij jouw duurt, én waarom de landen dan ook nog een keer verkeerd worden aangegeven.
Als je de meest recente backup van je waanemingen naar mij stuurt dan probeer ik dat voor je op te lossen.
Dat bestand vind je op je toestel in obsmapp/backup, en heet wn_[datum]-[tijd].zip
Je kan deze sturen naar: info@alexkwak.nl

PS. je gebruikt toch wel de meest recente versie van ObsMapp, 7.9?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Beste Alex,

Ik heb twee opmerkingen, die mijns inziens beter zouden kunnen.

Allereerst, wanneer je naar spraakinvoer gaat, zonder dat je een (werkende) internetverbinding hebt, krijg je hier helemaal geen melding o.i.d. van, terwijl je van een ontbrekende gps fix wel een melding krijgt. Zou fijn zijn als er in elk geval even gewaarschuwd wordt dat een internetverbinding ontbreekt.

Tweede punt: wanneer je in handmatige invoer de knop van groepssamenstelling probeert te gebruiken, terwijl het aantal nog op "1" staat, krijg je de melding "geen soort of aantal kleiner dan twee". Waarom mensen blokkeren om daarheen te gaan en een extra handeling te laten verrichten, ipv er al gewoon vanuit gaan dat het aantal opgehoogd gaat worden en alsnog mensen toegang geven tot het groepssamenstelling-scherm (men krijgt vanzelf wel de melding dat het aantal opgehoogd gaat worden aldaar).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.