Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

N.a.v. opmerking van waarnemer http://waarneming.nl/waarneming/view/132545456 kwam ook ik tot de conclusie dat in ObsMapp 7.5.3 of de mogelijkheid escape aan te vinken verdwenen is, of dat ie ergens anders is verstopt dan in eerdere versies (ik voer niet heel vaak escapes in).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

marcel123

Citaat van: Vincent Hart op november 30, 2016, 18:07:40 PM
of dat ie ergens anders is verstopt dan in eerdere versies (ik voer niet heel vaak escapes in).
Klopt, onder het sterretje.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Alex Kwak

Citaat van: optilete op november 28, 2016, 20:49:06 PM
Er is een nieuwe lijst voor de Canarische eilanden  http://waarneming.nl/wnpda_genereer_lijst_checklist.php?g=10&l=265&p=
Deze bevat niet 926 maar 3527 soorten.

Als ik deze wil downloaden krijg ik geen nieuwe lijst. De oude lijst werkte wel.

Even een sneak preview voor jou. Met de komende update is dit scherm sterk vebeterd:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#304
Dankjewel, ik had eigenlijk geen klachten over het scherm zelf....wel over de nieuwe PLANTEN lijst van de Canarische eilanden. Hoewel het voor nieuwelingen het vinden van de goedelandenlijst niet meevalt..

RutgerB

Ik krijg geen enkele landenlijst van planten meer in de nieuwe versie van Obsmapp. Alle België-lijsten geven geen probleem.

marcel123

#306
Citaat van: Alex Kwak op december 01, 2016, 08:55:32 AM
Even een sneak preview voor jou. Met de komende update is dit scherm sterk vebeterd:
Hardstikke tof voor de prefiew.
Obsmapp 7.6 crashed op de canarsche eilanden, alleen nu met een exception scherm. Reproduceerbaarheid is 100%, n=2.
Bericht verstuurd.

Nederland en Belgie zien er als verwacht uit, maar...

1. Maar in die landenlijst, zitten daar niet heel veel overbodige landen in?
Landen zijn bijna allemaal nederlands, maar een paar zijn er in het engels..
2. Als ik kies voor het land ''Saint Lucia'', "Trista da Cuhna" of ''Tokelau'' wat voor soortenlijsten wordt ik dan geacht te krijgen?
Persoonlijk zou ik geen landen willen zien waar geen soortenlijsten van zijn, dat zoekt makkelijker een land. En de default een wereldlijst...

Alex Kwak

Citaat van: optilete op december 03, 2016, 18:24:02 PM
Obsmapp 7.6 crashed op de canarsche eilanden, alleen nu met een exception scherm. Reproduceerbaarheid is 100%, n=2.

Is bekend, zijn we mee bezig
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op december 03, 2016, 18:58:37 PM
Citaat van: optilete op december 03, 2016, 18:24:02 PM
Obsmapp 7.6 crashed op de canarsche eilanden, alleen nu met een exception scherm. Reproduceerbaarheid is 100%, n=2.

Is bekend, zijn we mee bezig

Dit wordt komende week opgelost
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op december 03, 2016, 19:52:52 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 03, 2016, 18:58:37 PM
Citaat van: optilete op december 03, 2016, 18:24:02 PM
Obsmapp 7.6 crashed op de canarsche eilanden, alleen nu met een exception scherm. Reproduceerbaarheid is 100%, n=2.

Is bekend, zijn we mee bezig

Dit wordt komende week opgelost

Dankzij weekendwerk van Hisko zou het probleem verholpen moeten zijn
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#310
Citaat van: Alex Kwak op december 03, 2016, 20:38:54 PM
Dankzij weekendwerk van Hisko zou het probleem verholpen moeten zijn

:duim: Misschien ben ik te vroeg maar op één device werkt het.

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op november 21, 2016, 17:31:13 PM
Citaat van: Martinel op november 21, 2016, 10:06:35 AM
Ik heb een probleem bij het invoeren van een 'Relatie met'. Ik kan hierbinnen niet van soortgroep veranderen, hij springt telkens terug naar de laatst gebruikte soortgroep van de waarnemingen zelf. (ik heb versie 7.5.3)

Ja, ik zie het ook. Ik ga kijken wat hier aan de hand is.

Opgelost in 7.6.1
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#312
bij 'reset sd card' werkt de nee niet.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

betreft 7.6.1
transect lopen met spraakinvoer.Soort ingekletst, dan kiezen voor bijwerken, om de pointer te verplaatsen, de knop <opslaan> blijft disabled
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op december 09, 2016, 10:10:32 AM
betreft 7.6.1
transect lopen met spraakinvoer.Soort ingekletst, dan kiezen voor bijwerken, om de pointer te verplaatsen, de knop <opslaan> blijft disabled

Kijken we naar Hisko.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JeroenBes

Versie 7.6.2
Na een waarneming via de spraak ingevoerd te hebben (microfoon rechtsboven) probeerde ik vanmiddag het aantal direkt te wijzigen middels de +1 knop.
Je ziet het aantal wel hoger worden maar de wijziging wordt niet meegenomen in de eindinvoer !
Misschien al een bekend euvel maar ik kwam er vanmiddag achter.
Verder ben ik heel blij met deze app.
Top.
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Alex Kwak

Citaat van: JeroenBes op december 10, 2016, 15:52:51 PM
Versie 7.6.2
Na een waarneming via de spraak ingevoerd te hebben (microfoon rechtsboven) probeerde ik vanmiddag het aantal direkt te wijzigen middels de +1 knop.
Je ziet het aantal wel hoger worden maar de wijziging wordt niet meegenomen in de eindinvoer !
Misschien al een bekend euvel maar ik kwam er vanmiddag achter.
Verder ben ik heel blij met deze app.
Top.

Dit was (mij) nog niet bekend. Ik ga er naar kijken en het proberen op te lossen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

na het aanroepen van "tellen" komt er een "even geduld" melding.
"de landen moeten berekend worden voor deze waarnemingen, dit kan enkele minuten duren. zet uw toestel NIET uit"
De eerste keer dat ik het zag kon ik voor een lange tijd niets met obsmapp in het veld. (toestel was verder ook traag) Dit was al een onaangename verrassing maar als het eenmalig is dan kun je er best mee leven.
Daarna heb ik de periode korter gemaakt omdat ik alleen de waarnemingen van vandaag wilde zien. daarna kreeg ik weer dezelfde melding.
Ik concludeer hieruit dat dit elke keer gemeld wordt en dus elke keer lang duurt. dit is een achteruitgang tov vorige versies waarbij snel een lijstje getoond werd.

wat is de betekenis van: "de landen moeten berekend worden" en waarvoor is dit steeds opnieuw nodig?
Een wens is wel om dit sneller te maken, of dat er een mogelijkheid komt om deze berekening te onderbreken als het ongelegen komt

groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op december 10, 2016, 15:55:32 PM
Citaat van: JeroenBes op december 10, 2016, 15:52:51 PM
Versie 7.6.2
Na een waarneming via de spraak ingevoerd te hebben (microfoon rechtsboven) probeerde ik vanmiddag het aantal direkt te wijzigen middels de +1 knop.
Je ziet het aantal wel hoger worden maar de wijziging wordt niet meegenomen in de eindinvoer !
Misschien al een bekend euvel maar ik kwam er vanmiddag achter.
Verder ben ik heel blij met deze app.
Top.

Dit was (mij) nog niet bekend. Ik ga er naar kijken en het proberen op te lossen!

Eigenlijk alles van het bijwerken van spraak-invoer werkte niet meer.
Is gecorrigeerd in de update (7.6.3) die zojuist in Google Play is gezet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

migratorius

Ik werd vanmiddag in het veld toen ik obsmapp aanzette onaangenaam verrast door de mededeling dat de grenzen en landen nu werden gedownload.
Kan dat niet aan de update gekoppeld worden?

JanHein

Alex Kwak

Citaat van: migratorius op december 11, 2016, 22:46:19 PM
Ik werd vanmiddag in het veld toen ik obsmapp aanzette onaangenaam verrast door de mededeling dat de grenzen en landen nu werden gedownload.
Kan dat niet aan de update gekoppeld worden?

Ik kan me voorstellen dat dat onprettig was. Zou ook aan de update van 7.6.x gekoppeld moeten zijn. Ik ga kijken wat daar aan de hand is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op december 11, 2016, 17:52:27 PM
na het aanroepen van "tellen" komt er een "even geduld" melding.
"de landen moeten berekend worden voor deze waarnemingen, dit kan enkele minuten duren. zet uw toestel NIET uit"
De eerste keer dat ik het zag kon ik voor een lange tijd niets met obsmapp in het veld. (toestel was verder ook traag) Dit was al een onaangename verrassing maar als het eenmalig is dan kun je er best mee leven.
Daarna heb ik de periode korter gemaakt omdat ik alleen de waarnemingen van vandaag wilde zien. daarna kreeg ik weer dezelfde melding.
Ik concludeer hieruit dat dit elke keer gemeld wordt en dus elke keer lang duurt. dit is een achteruitgang tov vorige versies waarbij snel een lijstje getoond werd.

wat is de betekenis van: "de landen moeten berekend worden" en waarvoor is dit steeds opnieuw nodig?
Een wens is wel om dit sneller te maken, of dat er een mogelijkheid komt om deze berekening te onderbreken als het ongelegen komt

groeten Joost

Bij het tellen-scherm worden ook de waarnemingen per land getoond. De eerste keer duurt dat even, het berekenen van het land. De verdere keren hoeft dat alleen te gebeuren voor de nieuwe waarnemingen zonder land, en dat zou razendsnel moeten zijn.
Het kunnen onderbreken zou dan ook niet nodig moeten zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op december 12, 2016, 09:45:23 AM
Citaat van: migratorius op december 11, 2016, 22:46:19 PM
Ik werd vanmiddag in het veld toen ik obsmapp aanzette onaangenaam verrast door de mededeling dat de grenzen en landen nu werden gedownload.
Kan dat niet aan de update gekoppeld worden?

Ik kan me voorstellen dat dat onprettig was. Zou ook aan de update van 7.6.x gekoppeld moeten zijn. Ik ga kijken wat daar aan de hand is.

Ik kan even niet vinden hoe dit kan gebeuren, tenzij je de (locatie van) de sd-kaart hebt gewijzigd. Maar ik heb er voor de eerstkomende update in ieder geval voor gezorgd dat het eventuele downloaden van de landenlijst alleen gebeurt als je een wifi-verbinding hebt. En dus niet meer in het veld...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

#324
In het overzicht van reeds opgeslagen waarnemingen, werkt de zoekfunctie anders dan bij het opgeven van waarnemingen.
Geen idee of het een bug is, of dat het bij de feature requests zou moeten... maar het zou erg fijn zijn als die zoekfuncties vergelijkbaar werken.

Het volgende probleem doet zich voor: Ik heb bijvoorbeeld een Tawny Eagle en een Great Egret opgeslagen (Gambia). Ik probeer te zoeken op "t e" en krijg alleen die laatste te zien (omdat die letters inclusief de spatie in die naam op die volgorde voorkomen). Dit zoeken op één (of enkele) letter(s) mist hier/werkt niet goed (net als zoeken op "g b s" voor "grote bonte specht". Zou erg fijn zijn als dat vergelijkbaar zou werken met het invoerscherm :D.

Tevens zou het fijn (maar minder belangrijk) zijn, als er hier binnen een bepaalde dag/tijdsperiode gezocht kan worden. Stel je hebt een hele vakantie gevogeld en je wilt weten of je op dag x vogel y hebt gezien...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op december 12, 2016, 13:59:17 PM
In het overzicht van reeds opgeslagen waarnemingen, werkt de zoekfunctie anders dan bij het opgeven van waarnemingen.
Geen idee of het een bug is, of dat het bij de feature requests zou moeten... maar het zou erg fijn zijn als die zoekfuncties vergelijkbaar werken.

Het volgende probleem doet zich voor: Ik heb bijvoorbeeld een Tawny Eagle en een Great Egret opgeslagen (Gambia). Ik probeer te zoeken op "t e" en krijg alleen die laatste te zien (omdat die letters inclusief de spatie in die naam op die volgorde voorkomen). Dit zoeken op één (of enkele) letter(s) mist hier/werkt niet goed (net als zoeken op "g b s" voor "grote bonte specht". Zou erg fijn zijn als dat vergelijkbaar zou werken met het invoerscherm :D.

Je hebt gelijk Stefan, maar het is lastiger dan je in eerste instantie zou denken.
Ik zet het op de todo-lijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JeroenBes

Citaat van: Alex Kwak op december 11, 2016, 19:57:27 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 10, 2016, 15:55:32 PM
Citaat van: JeroenBes op december 10, 2016, 15:52:51 PM
Versie 7.6.2
Na een waarneming via de spraak ingevoerd te hebben (microfoon rechtsboven) probeerde ik vanmiddag het aantal direkt te wijzigen middels de +1 knop.
Je ziet het aantal wel hoger worden maar de wijziging wordt niet meegenomen in de eindinvoer !
Misschien al een bekend euvel maar ik kwam er vanmiddag achter.
Verder ben ik heel blij met deze app.
Top.

Dit was (mij) nog niet bekend. Ik ga er naar kijken en het proberen op te lossen!

Eigenlijk alles van het bijwerken van spraak-invoer werkte niet meer.
Is gecorrigeerd in de update (7.6.3) die zojuist in Google Play is gezet.


Alex bedankt. !!!
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

j.simons

CiteerDe eerste keer duurt dat even, het berekenen van het land. De verdere keren hoeft dat alleen te gebeuren voor de nieuwe waarnemingen zonder land, en dat zou razendsnel moeten zijn.

alex
ik heb de waarnemingen geupload en vraag nu dezelfde periode als gisteren en weer duurt het enkele minuten.
er zijn geen nieuwe waarnemingen ingevoerd. ik heb wel een update gehad naar de laatste versie.

Na het afsluiten van tellen en daarna weer openen duurt heel lang. dus dit is niet initieel maar structureel.

groeten Joost

Alex Kwak

#328
Citaat van: j.simons op december 12, 2016, 18:57:27 PM
CiteerDe eerste keer duurt dat even, het berekenen van het land. De verdere keren hoeft dat alleen te gebeuren voor de nieuwe waarnemingen zonder land, en dat zou razendsnel moeten zijn.

alex
ik heb de waarnemingen geupload en vraag nu dezelfde periode als gisteren en weer duurt het enkele minuten.
er zijn geen nieuwe waarnemingen ingevoerd. ik heb wel een update gehad naar de laatste versie.

Na het afsluiten van tellen en daarna weer openen duurt heel lang. dus dit is niet initieel maar structureel.

groeten Joost

Even voor alle duidelijkheid: datgene dat erg lang duurt, dan staat er: "Landen berekenen voor de waarnemingen. Dit kan meedere minuten duren. Zet uw toestel NIET uit!"
Klopt dat?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons