Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Bij het wijzigen van een opgeslagen waarneming met meerdere individuen, gaat het aantal weer terug naar 1..
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 02, 2016, 16:06:53 PM
Bij het wijzigen van een opgeslagen waarneming met meerdere individuen, gaat het aantal weer terug naar 1..

Verrek, je hebt gelijk  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op augustus 03, 2016, 14:17:20 PM
Citaat van: Thijs Fijen op augustus 02, 2016, 16:06:53 PM
Bij het wijzigen van een opgeslagen waarneming met meerdere individuen, gaat het aantal weer terug naar 1..

Verrek, je hebt gelijk  :-\

Alleen als BMP aan staat
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op augustus 03, 2016, 22:09:58 PM
Citaat van: Thijs Fijen op augustus 03, 2016, 21:52:42 PM
Jep, inderdaad.

En na de update van vandaag al niet meer  ;)
Helaas, nog steeds wel. Maar alleen bij soorten waarbij je met BMP slechts 1 individu kan invoeren. Dus bijvoorbeeld Bonte Kraai, zet BMP tijdelijk uit, 2 adult in broedbiotoop, opslaan. Dan wijzigen en dan staat ie automatisch weer op 1. Logisch, want BMP staat aan, maar onlogisch want ik had specifiek 2 individuen aangegeven.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 04, 2016, 10:00:17 AM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 03, 2016, 22:09:58 PM
Citaat van: Thijs Fijen op augustus 03, 2016, 21:52:42 PM
Jep, inderdaad.

En na de update van vandaag al niet meer  ;)
Helaas, nog steeds wel. Maar alleen bij soorten waarbij je met BMP slechts 1 individu kan invoeren. Dus bijvoorbeeld Bonte Kraai, zet BMP tijdelijk uit, 2 adult in broedbiotoop, opslaan. Dan wijzigen en dan staat ie automatisch weer op 1. Logisch, want BMP staat aan, maar onlogisch want ik had specifiek 2 individuen aangegeven.

Nee, dat is correct gedrag. Zodra je BMP weer aan hebt staan en je gaat de waarneming wijzigen, dan zal deze binnen de BMP-regels moeten vallen, en wordt het aantal op 1 gezet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Ok.

Het probleem met standaardactiviteit is nog niet helemaal opgelost. Met BMP aan, schiet mijn standaardactiviteit baltsend/zingend van Sprinkhanen weer terug naar ter plaatse na het kiezen van een soort. Zonder BMP aan niet.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 05, 2016, 10:07:43 AM
Het probleem met standaardactiviteit is nog niet helemaal opgelost. Met BMP aan, schiet mijn standaardactiviteit baltsend/zingend van Sprinkhanen weer terug naar ter plaatse na het kiezen van een soort. Zonder BMP aan niet.

Zingende sprinkhanen, dan vraag je er ook om  ;)
Ik kijk er naar!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op augustus 05, 2016, 11:40:14 AM
Citaat van: Thijs Fijen op augustus 05, 2016, 10:07:43 AM
Het probleem met standaardactiviteit is nog niet helemaal opgelost. Met BMP aan, schiet mijn standaardactiviteit baltsend/zingend van Sprinkhanen weer terug naar ter plaatse na het kiezen van een soort. Zonder BMP aan niet.

Zingende sprinkhanen, dan vraag je er ook om  ;)
Ik kijk er naar!

Oorzaak gevonden, één letter gewijzigd  :-\
Deze patch gaat nog mee met de update die al klaar stond voor vandaag
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hjkrajenbrink

Sinds een tijdje (eigenlijk na de update naar Obsmapp 7; ik gebruik nu 7.1) heb ik problemen met de OSM-kaarten. De kaarten die ik nog op m'n SD-kaart had staan, kon ik niet gebruiken (kreeg een foutmelding "render not found"). Ik heb ze weggegooid en probeer nu nieuwe te downloaden via de app. Echter, nu krijg ik een foutmelding in de trant van "Permission denied". Zie ook de bijgevoegde screendump.
Naar mijn weten heb ik nooit iets veranderd aan de SD-kaart, hoewel de eerlijkheid mij gebiedt te zeggen dat ik, sinds de systeemupdate naar Android 6, een paar andere akkefietjes met de SD-kaart heb (gehad). Kan e.e.a. met elkaar te maken hebben?

Alvast dank voor de hulp!
Groeten,
Henk

Alex Kwak

Citaat van: hjkrajenbrink op augustus 06, 2016, 14:01:50 PM
Sinds een tijdje (eigenlijk na de update naar Obsmapp 7; ik gebruik nu 7.1) heb ik problemen met de OSM-kaarten. De kaarten die ik nog op m'n SD-kaart had staan, kon ik niet gebruiken (kreeg een foutmelding "render not found"). Ik heb ze weggegooid en probeer nu nieuwe te downloaden via de app. Echter, nu krijg ik een foutmelding in de trant van "Permission denied". Zie ook de bijgevoegde screendump.
Naar mijn weten heb ik nooit iets veranderd aan de SD-kaart, hoewel de eerlijkheid mij gebiedt te zeggen dat ik, sinds de systeemupdate naar Android 6, een paar andere akkefietjes met de SD-kaart heb (gehad). Kan e.e.a. met elkaar te maken hebben?

Alvast dank voor de hulp!

het beste verwijder je de obsmapp-directory op de sd-kaart, en laat ObsMapp deze (automatisch) zelf weer aanmaken. Als je zelf deze directories maakt, mag ObsMapp er niet in schrijven en krijg je deze problemen.
Te dol voor woorden: klachten bij meneer Google  :angry:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op augustus 05, 2016, 11:56:51 AM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 05, 2016, 11:40:14 AM
Citaat van: Thijs Fijen op augustus 05, 2016, 10:07:43 AM
Het probleem met standaardactiviteit is nog niet helemaal opgelost. Met BMP aan, schiet mijn standaardactiviteit baltsend/zingend van Sprinkhanen weer terug naar ter plaatse na het kiezen van een soort. Zonder BMP aan niet.

Zingende sprinkhanen, dan vraag je er ook om  ;)
Ik kijk er naar!

Oorzaak gevonden, één letter gewijzigd  :-\
Deze patch gaat nog mee met de update die al klaar stond voor vandaag
Haha, weet je wat nu ook weer is veranderd naar de staat van vroeger? ;) Ook binnen vogels blijft de standaardactiviteit netjes staan, dus niet soortafhankelijk naar een bepaald gedrag :).
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 08, 2016, 10:29:44 AM
Haha, weet je wat nu ook weer is veranderd naar de staat van vroeger? ;) Ook binnen vogels blijft de standaardactiviteit netjes staan, dus niet soortafhankelijk naar een bepaald gedrag :).

Oeps!  :o
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op augustus 08, 2016, 10:35:11 AM
Citaat van: Thijs Fijen op augustus 08, 2016, 10:29:44 AM
Haha, weet je wat nu ook weer is veranderd naar de staat van vroeger? ;) Ook binnen vogels blijft de standaardactiviteit netjes staan, dus niet soortafhankelijk naar een bepaald gedrag :).

Oeps!  :o
Nee, sorry! Ik had BMP uitgezet  :-X
Thijs Fijen

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hjkrajenbrink

Citaat van: Alex Kwak op augustus 06, 2016, 22:20:08 PM

het beste verwijder je de obsmapp-directory op de sd-kaart, en laat ObsMapp deze (automatisch) zelf weer aanmaken. Als je zelf deze directories maakt, mag ObsMapp er niet in schrijven en krijg je deze problemen.
Te dol voor woorden: klachten bij meneer Google  :angry:

Dank, ga ik spoedig proberen!
Groeten,
Henk

hjkrajenbrink

Citaat van: Alex Kwak op augustus 06, 2016, 22:20:08 PM

het beste verwijder je de obsmapp-directory op de sd-kaart, en laat ObsMapp deze (automatisch) zelf weer aanmaken. Als je zelf deze directories maakt, mag ObsMapp er niet in schrijven en krijg je deze problemen.
Te dol voor woorden: klachten bij meneer Google  :angry:

Hmm, ik heb er net even naar gekeken, en ik geloof dat ik het nog niet begrijp. Als ik in ObsMapp (7.2) naar 'Instellingen' --> 'Geavanceerd' --> 'Map directory' ga, kan ik daar alleen reeds bestaande mappen selecteren. Gewoon de SD-kaart zelf selecteren (root folder) haalt niets uit, dan krijg ik alsnog de melding 'Permission Failed'.

Kun je me uitleggen hoe ik ObsMapp automatisch deze mappen laat maken? Alvast dank!

PS: ik gebruik een Sony Xperia Z3 compact, met zojuist een update voor Android 6 MarshMallow (waarbij de naam van m'n SD kaart wederom automatisch gewijzigd is...)
Groeten,
Henk

hjkrajenbrink

Een update: ik heb nu de indruk dat ObsMapp wel probeert de map aan te maken, maar dat de app alsnog geen toestemming krijgt (Permission Denied). 'Map directory' is namelijk wel ingesteld op sd-kaart, zonder dat ik 'obsmapp/osm' zelf heb aangemaakt. Als ik nu een OSM-kaart probeer te downloaden, zie ik in de foutmelding wel het juiste pad, inclusief obsmapp/osm, terugkomen, maar het mislukt alsnog.

Kan het zijn dat ObsMapp achter de schermen (nog) niet de juiste toegangsrechten vraagt? Andere apps, o.a. Spotify, kunnen gewoon op m'n sd-kaart schrijven, zonder dat ik daar iets aan hoef te doen.
Groeten,
Henk

Alex Kwak

Hallo Henk, bijzonder vervelend, maar ik kan hier weinig aan doen. Het enige advies wat ik nu nog kan geven is ObsMapp deïnstalleren, 'restanten' op de sd-kaart verwijderen, en opnieuw installeren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

#140
Niet echt een bug, maar ook niet echt netjes...
Op mijn niet al te snelle telefoon, krijg ik bij het openen van het hoofdmenu scherm (dus dat met al die vakjes waaronder "waarnemingen" en "kaart" etc...) komt in het vakje van "waarnemingen" eerst het getal "123" te staan, alvorens het werkelijk aantal hier verschijnt.

De eerste keer dat ik dit zag schrok ik nogal, omdat ik wist dat ik slechts 1 waarneming bewust had ingevoerd, en bang was dat mijn toets had vast gezeten oid... later besefte ik dat het vermoedelijk gewoon een soort van placeholder is (voor debuggen e.d.)...

Misschien is het verstandig om in de productieversie deze "placeholder" te vervangen door "0" (zeggen: nul) of een soortgelijk minder specifiek getal (of tekenreeks). Dan win je in elk geval 1 persoon die niet meer elke keer een fractie van een seconde verward is, alvorens bovenstaande opnieuw te beseffen... :P

En ja ik weet het... ik moet mijn telefoon gaan vervangen... hij is traag :P

EDIT: het kan best zijn dat hetzelfde gebeurt bij "uploaden" ook gebeurt, maar door het achterliggende plaatje (en het feit dat het bij "waarnemingen") veel te duidelijk is, valt het me daar minder op ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

gebeurt ook met een hele snelle telefoon :)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Het gebeurt ook bij mijzelf, en dan denk ik steeds: "O ja, moet ik ook nog even aanpassen"  B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op augustus 12, 2016, 08:17:30 AM
gebeurt ook met een hele snelle telefoon :)

Ik begrijp dat je me gaat sponsoren voor een nieuwe telefoon? :P

Citaat van: Alex Kwak op augustus 12, 2016, 11:33:32 AM
Het gebeurt ook bij mijzelf, en dan denk ik steeds: "O ja, moet ik ook nog even aanpassen"  B)

Herkenbaar, en vervolgens iets veel belangrijkers tegenkomen wat uren kost om te debuggen en fixen en in de tussentijd dit helemaal vergeten :P been there, done that... lol
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op augustus 13, 2016, 00:02:05 AM
Herkenbaar, en vervolgens iets veel belangrijkers tegenkomen wat uren kost om te debuggen en fixen en in de tussentijd dit helemaal vergeten :P been there, done that... lol

Het feest der herkenning  ;D
Ik heb nu een paar dagen vakantie en ben bezig met een kleine leuke aanpassing voor Obsmapp. Verwachte inspanning: 1 uur. In werkelijkheid: 10+ uur  :rolleye:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hjkrajenbrink

Citaat van: Alex Kwak op augustus 11, 2016, 18:16:49 PM
Hallo Henk, bijzonder vervelend, maar ik kan hier weinig aan doen. Het enige advies wat ik nu nog kan geven is ObsMapp deïnstalleren, 'restanten' op de sd-kaart verwijderen, en opnieuw installeren.

Hallo Alex,
Een andere optie die ik eerste nog geprobeerd heb, is een andere SD-kaart in m'n toestel. Helaas leverde dat dezelfde problemen op (waarmee ik een probleem met m'n eigen SD voorlopig kan uitsluiten), zodat ik ben overgegaan op het opnieuw installeren van ObsMapp.

Bij het doorlopen van de instellingen kwam ik inderdaad de vragen tegen over toestemming voor het gebruiken van locatie en voor het lezen van het 'apparaat' (ook SD?); zie bijgevoegde screenshots. Hoewel ik bij beide schermpjes op 'Toestaan' heb geklikt, kreeg ik vervolgens een mededeling dat ik de benodigde rechten heb afgewezen, zie laatste screenshot. Vervolgens kan ik inderdaad de SD niet gebruiken voor kaartopslag etc...

Wat gaat er nu mis bij mijn telefoon (of op de achtergrond bij de app), kun je wellicht iets met deze screenshots?

PS: met de melding "... moet u deze rechten alsnog toekennen in de instellingen van uw toestel" kan ik niet veel. Ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen, of dat überhaupt kan. Of is dat eenvoudig?
Groeten,
Henk

Alex Kwak

Henk, op de een of andere manier heeft je toestel niet de benodigde rechten gekregen. ObsMapp vraagt aan je toestel om te vragen om die toestemming (de vraag komt dus niet rechtstreeks van ObsMapp), en ObsMapp controleert achteraf of de rechten zijn toegekend. En in jouw geval is dat dus niet zo. Waarom kan ik niet zeggen.
Je kan de rechten ook handmatig instellen. Dat zal bij ieder toestel weer een beetje anders zijn, maar het zal zoiets zijn als: Toestelinstellingen -> Apps -> ObsMapp -> Machtigingen.
Zie ook http://www.howtogeek.com/230683/how-to-manage-app-permissions-on-android-6.0/
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hjkrajenbrink

Dank voor je hulp Alex! Ik ben nu bij App-machtigingen terechtgekomen, en zie dat Obsmapp inderdaad toegang heeft gekregen tot Locatie, Opslagruimte en Google-foto's. Echter, blijkbaar gaat dat om het toestel zelf, en niet om de SD-kaart...
Ik heb op internet wel gelezen dat vanaf Marshmallow (6), Android wel het een en ander heeft gewijzigd t.a.v. externe opslag, en dat het er niet makkelijker op is geworden. Lijkt in dit geval ook het geval te zijn.
Ik ga nog eens kijken of ik de hele app naar de SD kan verplaatsen, of het dan wel werkt. Ik hou je op de hoogte.

Henk
Groeten,
Henk

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op augustus 13, 2016, 16:08:31 PM
Henk, op de een of andere manier heeft je toestel niet de benodigde rechten gekregen. ObsMapp vraagt aan je toestel om te vragen om die toestemming (de vraag komt dus niet rechtstreeks van ObsMapp), en ObsMapp controleert achteraf of de rechten zijn toegekend. En in jouw geval is dat dus niet zo. Waarom kan ik niet zeggen.

Inmiddels ben ik daar wel achter: het is een bug in Android.
In het kort: ObsMapp vraagt toestemming voor precieze en minder precieze locatie-bepaling. Android ziet dat dan alleen toestemming nodig is voor de precieze bepaling en vraagt die dan ook. Maar als je daarna vraagt of er toestemming is voor de minder precieze bepaling krijg je een negatief antwoord  :rolleye:

Oplossing: die vraag niet meer stellen, en dat gebeurt in de komende ObsMapp 7.3  :blink:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gert Van Heghe

Op het invoerscherm, wanneer ik voor "Aantal" een getal invoer en dan op "Volg." tik, kom ik altijd in het invoerveld "Toelichting" terecht. Is dat de bedoeling?