Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op juli 11, 2016, 11:59:39 AM
Maareh. Ik heb net alle soortgroepen handmatig op lokaal+wetenschappelijk gezet. Nog steeds allemaal alleen maar NL soortnamen te zien.

Weet je dat héél zeker? Echt niet ergens nog 1 soortgroep vergeten?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op juli 11, 2016, 12:03:02 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op juli 11, 2016, 11:59:39 AM
Maareh. Ik heb net alle soortgroepen handmatig op lokaal+wetenschappelijk gezet. Nog steeds allemaal alleen maar NL soortnamen te zien.

Weet je dat héél zeker? Echt niet ergens nog 1 soortgroep vergeten?
Ik heb dit ook even getest.
Als er inderdaad bij 1 soortgroep nog alleen lokaal staat geselecteerd worden meteen alle soortgroepen in de verzamelgroep met alleen lokale naam getoond.
Dit lijkt me een beetje verwarrend, dan is de algemene instelling zoals voorheen was een stuk duidelijker.
Groet,
Maarten

Guus Peterse

Citaat van: Alex Kwak op juli 11, 2016, 11:05:50 AM
Citaat van: Maarten Hotting op juli 11, 2016, 00:09:53 AM
Het openen van een functie waarbij de kaart geopend wordt zorgt ervoor dat Obsmapp crasht. Versie 7.0.1
Het openen van de kaart vanuit het invoerscherm gaat wel goed.

Gevonden en is opgelost in de eerstvolgende release.
Op welke termijn is dat te verwachten? Ik gebruik deze functie heel veel (bij 'Omgeving') en ik mis 'm.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Alex Kwak

Citaat van: guusp op juli 11, 2016, 13:50:30 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 11, 2016, 11:05:50 AM
Citaat van: Maarten Hotting op juli 11, 2016, 00:09:53 AM
Het openen van een functie waarbij de kaart geopend wordt zorgt ervoor dat Obsmapp crasht. Versie 7.0.1
Het openen van de kaart vanuit het invoerscherm gaat wel goed.

Gevonden en is opgelost in de eerstvolgende release.
Op welke termijn is dat te verwachten? Ik gebruik deze functie heel veel (bij 'Omgeving') en ik mis 'm.

Hij is net 2 minuten geleden in Google Play gezet  :blink:
Zou dus (ruim) voor 15:00 beschikbaar moeten zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juli 11, 2016, 13:54:26 PM
Hij is net 2 minuten geleden in Google Play gezet  :blink:
Zou dus (ruim) voor 15:00 beschikbaar moeten zijn.

Ik kreeg net een seintje van meneer Google dat 'ie beschikbaar is!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Update gedaan. Als is de soortgroep planten open dan heb ik wel nederlandse en wetenschappelijke namen. In de verzamelgroep staan de planten met alleen NL naam.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op juli 11, 2016, 16:28:30 PM
Update gedaan. Als is de soortgroep planten open dan heb ik wel nederlandse en wetenschappelijke namen. In de verzamelgroep staan de planten met alleen NL naam.

Dat betekent dus dat er in de verzamelgroep een andere groep staat die níet beide namen toont.

Open vraag: Zou het meer logisch zijn om andersom te denken: dus alleen maar 1 naam tonen als alle groepn in de verzamelgroep maar 1 naam tonen, en anders beide namen tonen?

Voorbeeld: stel je wilt planten met de lokale naam én met de wetenschappelijke naam. Maar tegelijkertijd kijk je ook naar dagvlinders, en daarvan wil je alleen de lokale naam.
Als je die twee groepen in de verzamelgroep zet, wil je dan beide namen getoond hebben?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Ja, ik stel er veel prijs op beide namen te tonen. Allereerst zijn er sommige namen die in twee soortgroepen voorkomen (Hazenpootje, Hop). Aan de andere kant weet ik soms ook niet precies hoe een NL naam schrijft (Sommige namen zijn gewoon onlogisch), en dan is de Wetenschappelijke naam een gemakkelijke check, want die ken ik dan soms wel.
Ik bedenk net dat het ook wel handig zou zijn als die soorten twee keer in de lijst staan. Even gechecked. Hop staat er maar één keer in, terwijl er zowel een vogels als een plant zijn die zo heten. Nu gebruik ik de workaround door even de betreffende soortgroep te kiezen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Douwe van der Ploeg

De opties bij Soortnaam in Soortgroep-instellingen zijn overigens "Wetenschappelijk and Lokaal", lijkt een beetje lelijk (and -> en, hoofdletter bij tweede woorden), valt daar wat mee te doen?
Douwe van der Ploeg

Bert Oving

Net Obsmapp 7.0.2 er op gezet.
Er is iets vreemds met de soortlijsten. Bij invoer in de verzamelgroep duurt het zoeken naar soorten ontzettend lang.
Soms meer dan 1 minuut. Daar is dus duidelijk iets niet helemaal goed.
Maar dit is ook erg raar. Als ik een willekeurige soortgroep kies dan kan ik 'binnen' die soortgroep alle soorten van de andere soortgroepen invoeren, maar dan uitsluitend als de soort met de wetenschappelijke naam wordt opgevraagd.
Ook worden de soorten dan razendsnel getoond ( als je nog aan het typen bent staat de soort er al)!!!
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Citaat van: Bert Oving op juli 11, 2016, 20:28:29 PM
Net Obsmapp 7.0.2 er op gezet.
Er is iets vreemds met de soortlijsten. Bij invoer in de verzamelgroep duurt het zoeken naar soorten ontzettend lang.
Soms meer dan 1 minuut. Daar is dus duidelijk iets niet helemaal goed.
Maar dit is ook erg raar. Als ik een willekeurige soortgroep kies dan kan ik 'binnen' die soortgroep alle soorten van de andere soortgroepen invoeren, maar dan uitsluitend als de soort met de wetenschappelijke naam wordt opgevraagd.
Ook worden de soorten dan razendsnel getoond ( als je nog aan het typen bent staat de soort er al)!!!

Er moet iets mis zijn gegaan bij de installatie. Zou je eens (via de geavanceerde instellingen) de soortendatabase en de cache-database leeg willen maken? Je moet dan wel de soorten opnieuw downloaden, maar dan zouden de problemen verholpen moeten zijn.
Ik hoor graag de resultaten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marijn

Nog een kleinigheidje m.b.t. de verzamelgroep:

Na upgrade van 6.x naar 7.0.2 vandaag dwong de app bij de eerste keer openen af om (opnieuw) soortenlijsten te selecteren en te downloaden. Dat ging prima volgens mij; geen foutmelding bij de download. Toen ik daarna een waarneming probeerde in te voeren, stond de soortgroep nog op de Verzamelgroep (vanuit mijn instellingen van 6.x neem ik aan). Die bleek echter nog leeg, want/maar er verscheen de volgende melding bij het tikken op het soortveld:

Geen soorten gevonden, graag opnieuw downloaden.

Maar ik hoefde helemaal niks opnieuw te downloaden, ik moest alleen (opnieuw) aanvinken welke soortgroepen ik in de verzamelgroep wilde hebben. Daarna werkte de verzamelgroep gewoon.
Marijn Prins

Bert Oving

Hallo Alex,
Ik heb de soortendatabase en cache-database geleegd maar het heeft niet geholpen.
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Citaat van: Bert Oving op juli 12, 2016, 08:01:09 AM
Hallo Alex,
Ik heb de soortendatabase en cache-database geleegd maar het heeft niet geholpen.

Ik vrees dat er dan niets anders op zit dan om ObsMapp te deïnstalleren en opnieuw te installeren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: marijn op juli 11, 2016, 23:42:41 PM
Nog een kleinigheidje m.b.t. de verzamelgroep:

Na upgrade van 6.x naar 7.0.2 vandaag dwong de app bij de eerste keer openen af om (opnieuw) soortenlijsten te selecteren en te downloaden. Dat ging prima volgens mij; geen foutmelding bij de download. Toen ik daarna een waarneming probeerde in te voeren, stond de soortgroep nog op de Verzamelgroep (vanuit mijn instellingen van 6.x neem ik aan). Die bleek echter nog leeg, want/maar er verscheen de volgende melding bij het tikken op het soortveld:

Geen soorten gevonden, graag opnieuw downloaden.

Maar ik hoefde helemaal niks opnieuw te downloaden, ik moest alleen (opnieuw) aanvinken welke soortgroepen ik in de verzamelgroep wilde hebben. Daarna werkte de verzamelgroep gewoon.

Da's een goeie, op een andere manier had je de verzamelgroep (nog) niet kunnen selecteren, maar vanuit de historie wel....
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

tongeren02

Als ik via het icoontje Omgeving een overzicht
wil opvragen van de waarnemingen van de afgelopen uren / dagen krijg ik de
melding: geen waarnemingen gevonden afgelopen 12 uur of geen waarnemingen
gevonden.
Als ik klik op icoontje waarnemingen kan ik via het menu de oude waarnemingen
oproepen en deze een voor een op de kaart tonen.
Maar ik zou zo graag een totaaloverzicht op de kaart willen zien  van alle
vogelsoorten in de omgeving.
Moet ik via instellingen oid een oplossing vinden. Ik heb de maximale afstand
al op 8000m gezet en de max. ouderdom op 5 dagen
Graag advies.

Alex Kwak

Citaat van: tongeren02 op juli 12, 2016, 11:21:53 AM
Als ik via het icoontje Omgeving een overzicht
wil opvragen van de waarnemingen van de afgelopen uren / dagen krijg ik de
melding: geen waarnemingen gevonden afgelopen 12 uur of geen waarnemingen
gevonden.
Als ik klik op icoontje waarnemingen kan ik via het menu de oude waarnemingen
oproepen en deze een voor een op de kaart tonen.
Maar ik zou zo graag een totaaloverzicht op de kaart willen zien  van alle
vogelsoorten in de omgeving.
Moet ik via instellingen oid een oplossing vinden. Ik heb de maximale afstand
al op 8000m gezet en de max. ouderdom op 5 dagen
Graag advies.

Hallo Jos,

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar: "Waarnemingen in de omgeving" zijn de waarneming van anderen (en eventueel jezelf) die reeds zijn geüpload naar de site. Op die manier kan je zien wat er in de omgeving de laatste tijd is gezien en wat je dus mag verwachten.
Het heeft dus in principe niets met je eigen oude waarnemingen te maken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

tongeren02

Dank voor je vorige antwoord. Maar het gaat mij  inderdaad om de
> waarnemingen in de omgeving en niet om mijn eigen waarnemingen.
> Maar wanneer ik op icoontje Omgeving klik  ( wachten op locatiefix) en
> vervolgens op omgevingsinstellingen krijg ik de melding Geen
> waarnemingen gevonden.
> De instellingen zijn als volgt;
> Locatie 52.385025, 6.452095
> Vogels
> Zeer zeldzaam
> Nederlands
> Niet mijn eigen waarnemingen
> Maximale afstand: 8000 m
> Maximale ouderdom 5 dagen.
>
> Gr. Jos van Tongeren

Alex Kwak

Er zijn blijkbaar geen zeer zeldzame vogels waargenomen in het gegeven gebied en de gegeven tijdspanne.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bert Oving

Citaat van: Alex Kwak op juli 12, 2016, 09:08:28 AM
Citaat van: Bert Oving op juli 12, 2016, 08:01:09 AM
Hallo Alex,
Ik heb de soortendatabase en cache-database geleegd maar het heeft niet geholpen.

Ik vrees dat er dan niets anders op zit dan om ObsMapp te deïnstalleren en opnieuw te installeren.

Hallo Alex,

Dat had ik al gedaan en nu nog eens gede-installeerd. Opnieuw geïnstalleerd en soortenlijsten opgehaald.
Het blijft echter onveranderd.

Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Alex Kwak

Citaat van: Bert Oving op juli 12, 2016, 14:50:17 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 12, 2016, 09:08:28 AM
Citaat van: Bert Oving op juli 12, 2016, 08:01:09 AM
Hallo Alex,
Ik heb de soortendatabase en cache-database geleegd maar het heeft niet geholpen.

Ik vrees dat er dan niets anders op zit dan om ObsMapp te deïnstalleren en opnieuw te installeren.

Hallo Alex,

Dat had ik al gedaan en nu nog eens gede-installeerd. Opnieuw geïnstalleerd en soortenlijsten opgehaald.
Het blijft echter onveranderd.

Raar. Maar even verder per e-mail: info@alexkwak.nl
Geef even aan welke groepen je hebt gedownload, en wat in de verzamelgroep zit.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

tongeren02

Dag Alex,
Hoe kan ik de track die zijn opgeslagen onder icoontje tracks verwijderen?
Gr  Jos van Tongeren.

Alex Kwak

Citaat van: tongeren02 op juli 12, 2016, 19:21:56 PM
Dag Alex,
Hoe kan ik de track die zijn opgeslagen onder icoontje tracks verwijderen?
Gr  Jos van Tongeren.

Dat kan nog niet vanuit ObMapp, staat op de todo-lijst.
Je kan wel met bijvoorbeeld ES File Explorer naar de map [sdkaart]/obsmapp/kml gaan en daar de bestanden verwijderen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#53
Obsmap 7.0.2

Nadat je op OK klikt om een crop te maken van een foto:

Image crop failed: /storage/extSdCard/obsmapp/temp/temp.jpg: open failed: ENOENT (No such file or directory)
of
Image crop failed: /mnt/extSdCard/obsmapp/temp/temp.jpg: open failed: ENOENT (No such file or directory)

[Samsung SIII Neo]
https://tweakers.net/nieuws/94405/samsung-laat-android-apps-niet-langer-data-sd-kaart-aanpassen.html

Datura

Net gemerkt dat als je bij een soortgroep zowel de lokale naam als de wetenschappelijke naam laat tonen, er erg veel witruimte zit tussen de regels met deze namen. Hierdoor is er tijdens de invoer naast het toetsenbord op het scherm van mijn Samsung S3 mini nog maar plaats voor 2 soorten. Dit vertraagd de invoer, kan de witruimte verkleind worden (en/of het lettrrtype kleiner)?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juli 13, 2016, 07:50:34 AM
Obsmap 7.0.2

Nadat je op OK klikt om een crop te maken van een foto:

Image crop failed: /storage/extSdCard/obsmapp/temp/temp.jpg: open failed: ENOENT (No such file or directory)
of
Image crop failed: /mnt/extSdCard/obsmapp/temp/temp.jpg: open failed: ENOENT (No such file or directory)

heb je gecontroleerd of de genoemde directory überhaupt bestaat?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Datura op juli 13, 2016, 08:55:49 AM
Net gemerkt dat als je bij een soortgroep zowel de lokale naam als de wetenschappelijke naam laat tonen, er erg veel witruimte zit tussen de regels met deze namen. Hierdoor is er tijdens de invoer naast het toetsenbord op het scherm van mijn Samsung S3 mini nog maar plaats voor 2 soorten. Dit vertraagd de invoer, kan de witruimte verkleind worden (en/of het lettrrtype kleiner)?

Tsja, het apparaat heet niet voor niets 'mini'. Op de huidige grotere schermen geeft dit juist een goed beeld.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Datura

Klopt, maar extra witruimte tussen regels is toch altijd irritant :). Tenminste ook bij computerschermen stoort het mij als ik eens achter een computer zit die 'standaard 8pt wit tussenruimte' geeft na een enter.
En anders gesteld: wat is er tegen het weglaten van die (m.i. overbodige) witruimte, praktisch gebruik gaat m.i. voor esthetische opmaak?

Verder is de 'mini' natuurlijk een stuk handzamer in gebruik ivm. die lappen die je nauwelijks meer in je broekzak krijgt van tegenwoordig :).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Alex Kwak

Citaat van: Datura op juli 13, 2016, 14:21:33 PM
Klopt, maar extra witruimte tussen regels is toch altijd irritant :). Tenminste ook bij computerschermen stoort het mij als ik eens achter een computer zit die 'standaard 8pt wit tussenruimte' geeft na een enter.
En anders gesteld: wat is er tegen het weglaten van die (m.i. overbodige) witruimte, praktisch gebruik gaat m.i. voor esthetische opmaak?

Verder is de 'mini' natuurlijk een stuk handzamer in gebruik ivm. die lappen die je nauwelijks meer in je broekzak krijgt van tegenwoordig :).

Zou je eens een screenshot kunnen maken en  hier posten? Dan heb ik een idee waar we precies over praten.  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op juli 13, 2016, 13:02:40 PM
heb je gecontroleerd of de genoemde directory überhaupt bestaat?

/storage/extSdCard/obsmapp/temp/temp.jpg bestaat niet, wel bestaan:
/storage/extSdCard/obsmapp/backup
/storage/extSdCard/obsmapp/photo met daarin een temporary_holder.jpg