Ik heb in mijn soortenlijst de soort 'Groenling (Chloris chloris)' staan.
Eerder had ik gewoon de keuze 'Groenling', ook bij anderen staat dit ook nu nog in hun soortenlijst.
ik heb recent wel Obsmapp opnieuw geinstalleerd en de soortenlijsten 'vers' gedownload.
Kun je aangeven waardoor dit komt?
Omdat er tegenwoordig twee 'Groenlingen' zijn: Groenling (Chloris chloris) of Groenling (Carduelis chloris). En dat zijn in Wn.nl twee verschillende soorten.
Om daar onderscheid in te maken wordt de wetenschappelijke naam automatisch toegevoegd.
Er zijn tegenwoordig geen twee Groenlingen. De 1 is een synoniem van de ander. Dat is dus dezelfde soort.
Ik vind het onwenselijk dat je automatisch een Nederlandse naam bij een record zet waar in het systeem geen naam bij staat:
https://waarnemingen.be/soort/info/107 . In Waarneming.nl gaat de waarneming automatisch naar de geldende naam, dus daar is Groenling nog wel te verantwoorden bij een synoniem (als je in het Nederlands invoert!) , maar in België blijft de waarneming op het synoniem staan. Dat betekent dat je, als je in Nederlands invoert en geen idee hebt welke het synoniem is, je dus blijvend synoniem hebt ingevoerd. Voor beide sites geldt: Onder een synoniem invoeren is alleen zinnig als je met wetenschappelijke namen invoert. In België vind je die naam vervolgens dan ook terug in je waarnemingen. Zou in Nederland ook moeten vind ik, maar daar hebben ze hele vreemde ideeën over deze kwestie.
Het is in ieder geval onnodig (en ook onwenselijk) dat je automatisch een Nederlandse naam aan synoniemen toevoegt. Wie zit daar op te wachten? Als je het wetenschappelijke synoniem kent, dan heb je die Nederlandse naam niet nodig. Als je de Nederlandse naam kent heb je niet de (niet duidelijke) keuze tussen twee nodig. Om die verwarring tegen te gaan verwijderde ik steevast een Nederlandse naam in de database bij een synoniem. Ga jij ze weer automatisch toevoegen in de app. Doe dat aub niet.