Hoofdmenu

Beta-test ObsMapp 9.0

Gestart door Alex Kwak, augustus 22, 2022, 08:27:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op januari 18, 2023, 16:18:10 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 18, 2023, 10:47:51 AMHeb je gezien dat ik je gisteren een mail heb gestuurd?

Ik heb helaas niets ontvangen.

Opnieuw verstuurd
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op januari 19, 2023, 09:59:17 AM
Citaat van: Jan Mudde op januari 18, 2023, 20:19:52 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 18, 2023, 13:20:43 PMHet heeft even geduurd, maar zojuist in 9.0b117 aangeboden aan Google Play.

Volgens mij doet Google weer eens moeilijk, nog steeds niet zichtbaar.......

Grtz, Jan

Inderdaad, weer 'one of those days"...  :-\


Deze keer een terechte melding: Ik had de instellingen van ObsMapp aan de logging toegevoegd, en daar staat o.a. ook het email-adres in. En dat mag niet tenzij je dat expliciet vermeld. Dus dat weggehaald, en opnieuw ingediend ter review.
Is hiervoor update 9.0b118 geworden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Jan Mudde op januari 13, 2023, 17:57:59 PMHallo Alex,

Er gebeuren vreemde dingen met het zoeken naar soorten in het invoerscherm. Wanneer ik wil invoeren op wetenschappelijke naam raakt de app in verschillende soortgroepen de weg kwijt. Soorten worden niet gevonden terwijl wanneer ik de Nederlandse naam ingeef ze wel verschijnen. het maakt daarvoor niet uit of ik invoer vanuit "Verzamelgroep" of vanuit bepaalde soortgroepen "Vogels", Mossen en korstmossen, Planten om maar even een paar te benoemen. Ook maakt het niet uit of ik invoer met "selecteer alleen op beginletters" of niet en ook de keuze van naamgeving lijkt niet van invloed te zijn (Wetenschappelijk, Lokaal en Wetenschappelijk, Wetenschappelijk en Lokaal)

Samsung Galaxy S20 FE 5G met OS Androïd 13 en ObsMapp 9.0b116

Indien gewenst kan ik wel een proefserie maken met de diverse invoeren en je daarna de logfiles sturen. Lijkt me het handigst dat we dat dan even overleggen want dan weet ik wat je nodig hebt om de oorzaak boven water te halen.

Grtz, Jan

Goedemorgen Alex,

Helaas is dit met 9.0b118 niet opgelost.

Vervelender nog is dat invoer vanuit "Verzamelgroep" of "Alle soorten" nu helemaal niet meer mogelijk is.Klaarblijkelijk een lastig ding deze nieuwe versie 09. Zie echter wel dat het een prachtige app oplevert als het allemaal functioneert. Succes!!!

Grtz,Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

SlechtValk

Citaat van: Jan Mudde op januari 19, 2023, 21:57:48 PMVervelender nog is dat invoer vanuit "Verzamelgroep" of "Alle soorten" nu helemaal niet meer mogelijk is.Klaarblijkelijk een lastig ding deze nieuwe versie 09. Zie echter wel dat het een prachtige app oplevert als het allemaal functioneert. Succes!!!

Ik kwam vanochtend hier om exact dit te melden.

Verzamelgroep en Alle Soorten levert geen lijst met te kiezen soorten op. Specifieke soortgroepen gelukkig wel.

Ik zag wel vluchtig dat de update-functionaliteit van de soortenlijsten ook gewijzigd was, dat ziet er wel mooi uit (zoals ik het begrijp, alleen zichtbaar indien er updates zijn). Naar mijn mening een verbetering!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Oef, vanmiddag geprobeerd om de ultieme test te doen. Helaas. De , voor mij, belangrijke feature spraakinvoer laat de app cashen.
Debug bestanden verstuurd Z
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Update 9.0b118 heeft helaas drie grote bugs:
 - Spraakinvoer crasht
 - Geen soorten worden getoond voor 'alle soorten' en de verzamelgroep
 - Foto's delen met ObsMapp werkt niet als ObsMapp nog niet is gestart.

Alle drie bugs zijn inmiddels opgelost en wachten op een review van collega's.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op januari 13, 2023, 17:57:59 PMWanneer ik wil invoeren op wetenschappelijke naam raakt de app in verschillende soortgroepen de weg kwijt. Soorten worden niet gevonden terwijl wanneer ik de Nederlandse naam ingeef ze wel verschijnen. het maakt daarvoor niet uit of ik invoer vanuit "Verzamelgroep" of vanuit bepaalde soortgroepen "Vogels", Mossen en korstmossen, Planten om maar even een paar te benoemen. Ook maakt het niet uit of ik invoer met "selecteer alleen op beginletters" of niet en ook de keuze van naamgeving lijkt niet van invloed te zijn (Wetenschappelijk, Lokaal en Wetenschappelijk, Wetenschappelijk en Lokaal)

Hallo Jan, kan je een voorbeeld geven? Bij mij gaat dit wel goed, zie screenshot.

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

#607
Citaat van: Alex Kwak op januari 23, 2023, 09:30:34 AM
Citaat van: Jan Mudde op januari 13, 2023, 17:57:59 PMWanneer ik wil invoeren op wetenschappelijke naam raakt de app in verschillende soortgroepen de weg kwijt. Soorten worden niet gevonden terwijl wanneer ik de Nederlandse naam ingeef ze wel verschijnen. het maakt daarvoor niet uit of ik invoer vanuit "Verzamelgroep" of vanuit bepaalde soortgroepen "Vogels", Mossen en korstmossen, Planten om maar even een paar te benoemen. Ook maakt het niet uit of ik invoer met "selecteer alleen op beginletters" of niet en ook de keuze van naamgeving lijkt niet van invloed te zijn (Wetenschappelijk, Lokaal en Wetenschappelijk, Wetenschappelijk en Lokaal)

Hallo Jan, kan je een voorbeeld geven? Bij mij gaat dit wel goed, zie screenshot.



Goedemorgen Alex,

In de lijst Mossen en korstmossen (Nederland, Nederlands) met in de soortgroeinstellingen ingesteld "Wetenschappelijk en Lokaal" worden en bij Geavanceerd "filter alleen op beginletters" bij invoer van "Lec disp" (Lecidella dispersa = Verborgen schotelkorst) en "Xan" (Xanthoria parietina - Groot dooiermos niet gevonden. Bij invoer van "Verb" en "Gro" worden beide soorten wel in de lijst te kiezen soorten getoond.

Bij de lijst Bij de lijst "Zoogdieren (Nederland, Nederlands)" met bij de soortgroepsinstellingen ingesteld "Soortnaam Lokaal en Wetenschappelijk" en bij "Geavanceerd" ingesteld "filter alleen op begonletter" wordt bij invoer van "Lep" geen  Europese haas gevonden en bij intikken van "Eur"  wordt de soort wel in de lijst getoond.

Ik hoop dat je hier iets mee kan en anders moet je het even aangeven dan kan ik later op de dag nog wel even wat meer uittesten.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op januari 23, 2023, 10:35:07 AMIn de lijst Mossen en korstmossen (Nederland, Nederlands) met in de soortgroeinstellingen ingesteld "Wetenschappelijk en Lokaal" worden en bij Geavanceerd "filter alleen op beginletters" bij invoer van "Lec disp" (Lecidella dispersa = Verborgen schotelkorst) en "Xan" (Xanthoria parietina - Groot dooiermos niet gevonden. Bij invoer van "Verb" en "Gro" worden beide soorten wel in de lijst te kiezen soorten getoond.

Bij de lijst Bij de lijst "Zoogdieren (Nederland, Nederlands)" met bij de soortgroepsinstellingen ingesteld "Soortnaam Lokaal en Wetenschappelijk" en bij "Geavanceerd" ingesteld "filter alleen op begonletter" wordt bij invoer van "Lep" geen  Europese haas gevonden en bij intikken van "Eur"  wordt de soort wel in de lijst getoond.

Dank, hier kan ik mee verder!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op januari 23, 2023, 11:09:39 AM
Citaat van: Jan Mudde op januari 23, 2023, 10:35:07 AMIn de lijst Mossen en korstmossen (Nederland, Nederlands) met in de soortgroeinstellingen ingesteld "Wetenschappelijk en Lokaal" worden en bij Geavanceerd "filter alleen op beginletters" bij invoer van "Lec disp" (Lecidella dispersa = Verborgen schotelkorst) en "Xan" (Xanthoria parietina - Groot dooiermos niet gevonden. Bij invoer van "Verb" en "Gro" worden beide soorten wel in de lijst te kiezen soorten getoond.

Bij de lijst Bij de lijst "Zoogdieren (Nederland, Nederlands)" met bij de soortgroepsinstellingen ingesteld "Soortnaam Lokaal en Wetenschappelijk" en bij "Geavanceerd" ingesteld "filter alleen op begonletter" wordt bij invoer van "Lep" geen  Europese haas gevonden en bij intikken van "Eur"  wordt de soort wel in de lijst getoond.

Dank, hier kan ik mee verder!

Kan je bevestigen dat het wel goed werkt als je "alleen filteren op beginletter" uitzet?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op januari 23, 2023, 13:28:24 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 23, 2023, 11:09:39 AM
Citaat van: Jan Mudde op januari 23, 2023, 10:35:07 AMIn de lijst Mossen en korstmossen (Nederland, Nederlands) met in de soortgroeinstellingen ingesteld "Wetenschappelijk en Lokaal" worden en bij Geavanceerd "filter alleen op beginletters" bij invoer van "Lec disp" (Lecidella dispersa = Verborgen schotelkorst) en "Xan" (Xanthoria parietina - Groot dooiermos niet gevonden. Bij invoer van "Verb" en "Gro" worden beide soorten wel in de lijst te kiezen soorten getoond.

Bij de lijst Bij de lijst "Zoogdieren (Nederland, Nederlands)" met bij de soortgroepsinstellingen ingesteld "Soortnaam Lokaal en Wetenschappelijk" en bij "Geavanceerd" ingesteld "filter alleen op begonletter" wordt bij invoer van "Lep" geen  Europese haas gevonden en bij intikken van "Eur"  wordt de soort wel in de lijst getoond.

Dank, hier kan ik mee verder!

Kan je bevestigen dat het wel goed werkt als je "alleen filteren op beginletter" uitzet?

Dan werkt het idd wel goed

Grtz Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op januari 23, 2023, 14:43:44 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 23, 2023, 13:28:24 PMKan je bevestigen dat het wel goed werkt als je "alleen filteren op beginletter" uitzet?

Dan werkt het idd wel goed

Grtz Jan

 :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Wellicht nog later vandaag of anders morgen wordt ObsMapp9 'live' gezet voor iedereen.
Ik wil graag iedereen hartelijk bedanken voor de opmerkingen. Het was een moeizaam traject, maar dan heb je ook wat...  :rolleyes:

Zodra ObsMapp 9.0.1 live staat sluit ik dit forum thread.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op januari 24, 2023, 15:30:14 PMWellicht nog later vandaag of anders morgen wordt ObsMapp9 'live' gezet voor iedereen.
Ik wil graag iedereen hartelijk bedanken voor de opmerkingen. Het was een moeizaam traject, maar dan heb je ook wat...  :rolleyes:

Zodra ObsMapp 9.0.1 live staat sluit ik dit forum thread.

Hallo Alex,


Volgens mij staat ie reeds sinds vanochtend live ;-) Ik heb namelijk nu de versie ObsMapp 9.0.1 volledig geactualiseerd wat soortenlijsten betreft werkzaam op mijn telefoon staan.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

OlivierO

Ik heb graag geholpen, al was mijn bijdrage eerder beperkt.  :duim:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op januari 24, 2023, 15:30:14 PMWellicht nog later vandaag of anders morgen wordt ObsMapp9 'live' gezet voor iedereen.
Ik wil graag iedereen hartelijk bedanken voor de opmerkingen. Het was een moeizaam traject, maar dan heb je ook wat...  :rolleyes:

Zodra ObsMapp 9.0.1 live staat sluit ik dit forum thread.

Graag gedaan! En wat fijn dat het, tot zo ver, volbracht is! Laten we hopen dat er nog vele verbeteringen en ontwikkelingen blijven komen, zodat de app nog beter kan worden!

Inmiddels is versie 9.0.1 binnen. Uiteraard zullen jullie het horen als ik nog vragen/opmerkingen/bugs/suggesties heb ;)

Overigens staat het topic voor de productieversie nog niet open, (en deze nog niet dicht... Mijn advies zou overigens zijn om dit topic nog even geopend te houden, om het mogelijk te houden te reageren op reeds besproken zaken... maar wie ben ik natuurlijk he? ;) )

Ook heb ik al de eerste opbouwende kritiek gevonden, maar is van cosmetische aard... dus niet de hoogste prioriteit... maar zal het wel noemen:
In het invoerscherm staan de icoontjes voor "datum/tijd", "informatie", "geslacht" en "onzeker" niet gecentreerd in de knopjes daarvoor (zoals dat bij alle andere knoppen wel is).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.