Grauwe cantharel?

Gestart door rchmo, september 26, 2007, 16:18:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

De buit uit Twente blijkt steeds interessanter te worden. Hierbij denk ik foto's van de grauwe cantharel. Het zijn zeer kleine exx.: de grootste een hoeddiameter van 1.5 cm en de kleinste een diameter van ongeveer 0.5 cm.
Is mijn determinatie juist of moet ik aan iets heel anders denken?

Rob Oudejans









leo custers

Mooie vonst denk dat het klopt mvg Leo
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Arno van Stipdonk

Ik heb niet zoveel ervaring met deze soorten maar kan het geen Kleine trompetzwam zijn?  

rchmo

Arno,


De kleine trompetzwam is heel anders. Vooral ook veel forser en een heel andere onderkant. Ook deze heb ik deze dagen gevonden. Zie bijgevoegde foto.

Rob Oudejans




wim veraghtert

Dat lijken me trechtercantharellen? Zeker geen kleine trompetzwam.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Arno van Stipdonk

Laatste foto lijkt mij ook meer op een Trechtercantharel en dan op de Gele variant; Cantharellus tubaeformis var. lutescens.

wim veraghtert

Ben het overigens met Arno eens dat de bovenste mij wel een Kleine trompetzwam lijkt.
Ik zie namelijk niet de plaatjes-achtige ribben die je bij een cantharel verwacht.
Vergelijk met deze foto van Grauwe cantharel:
http://users.skynet.be/jjw.myco.mons/Canth...cinereus_1.html

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

rchmo

Arno & Wim,

Ik denk dat jullie helemaal gelijk hebben. De eerste foto moet de kleine trompetzwam zijn en de andere de gele vorm van de trechtercantharel.
Ik zal het een en ander veranderen, voorzover al ingevoerd.


Rob Oudejans


P. S.

Ik zal proberen nog nieuwre foto's van gedroogd materiaal van de kleine tromp[etzwam te maken om te zien of de details van de 'lamellen' beter te zien zijn.

rchmo

Hierbij de beloofde foto's van gedroogd materiaal van de kleine trompetzwam (eerst door mij grauwe cantharel? genoemd).
Ik weet niet of het duidelijk genoeg is.

Rob Oudejans







ratje

#9
Hoi Rob
hier een paar foto's van de kleine trompetzwam die ik onlangs had. Een jongere en een oudere uitgave
Hannie
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2868810