Resedawitje / Oostelijk resedawitje - Pontia daplidice / edusa

Gestart door cvsw123, juli 08, 2016, 13:55:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

cvsw123

Inmiddels zijn twee vlinders uit 2018 via DNA geanalyseerd (hier is er een: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=445694.0). Beide zijn oostelijke resedawitjes (Pontia edusa). Gezien de historische waarnemingen in Duitsland gaan we ervan uit dat alle vlinders van de afgelopen 30 jaar wel oostelijke resedawitjes geweest zullen zijn.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Edwin Schuller

Waar is 'de andere' vlinder die geanalyseerd is gevangen?
Edwin Schuller

roelvanbezouw

#32
Om een vervolg(je) hieraan te geven;

Op twee september dit jaar hebben mijn vriendin en ik uit de volgende, voortlevende exemplaren DNA weten te isoleren, M01/m en M02/f, beiden uit de Millingerwaard.

De uitslag is (wederom) overduidelijk Oostelijk Resedawitje (P. edusa), blijkt uit de sequentie-analyse tegen RSPW02 die vorig jaar gecodeerd is. Voor geïnteresseerden, het restrictie-enzym MboII knipt het geamplficeerde COI gen, sensu Dinca et al., (2015), van Oostelijk Resedawitje, niet die van de Westelijke.

De uitslag is in lijn met de voorspelling van Chris. Rond Nijmegen zal het in ieder geval met enige zekerheid Oostelijk Resedawitje zijn dit jaar, maar die inschatting laat ik over aan diegenen met meer verstand van zaken - daar ga ik niet over.

Met groet,

Roel

PS: Ik heb geen hele vlinders - die vliegen nog rond, de DNA-extracties van hun cellen liggen nog in de vriezer, indien daar interesse voor is.
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

roelvanbezouw

Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Edwin Schuller

Nieuwe (Oostelijk) Resedawitjes in town. Maar wat ik niet snap is waarom ze worden ingevoerd én goed gekeurd als Oostelijke?
Edwin Schuller

cvsw123

P daplidice lijkt de laatste decennia nauwelijks buiten het Middellandse zee gebied te zwerven, en boven de Loire zijn geen harde bewijzen (DNA halen uit oude museumexemplaren is - voor zover ik weet - nog niet gelukt). P edusa zwerft daarentegen veel, en er zijn veel bewijzen voor zwervers in D, en ook een paar uit NL (zie hierboven). Eigenlijk is er wel hard bewijs voor het voorkomen van P edusa in NL, maar niet voor het voorkomen van P daplidice. Als er nieuwe kennis komt passen we dit zo nodig weer aan.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

pdeknijff

Hi Chris,
Er is weldegelijk van meerdere oude exemplaren mtDNA resultaten verkregen. Moet alleen wel nog worden opgeschreven. Zal Paul proberen uit zijn winterslaap te halen....
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

cvsw123

Hallo Peter, mooi. Ik wacht het af, tot dan gaan we maar uit van bovenstaande. Zo nodig passen we alles weer aan, de database is geduldig. Gr Chris
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Edwin Schuller

@ Chris: moet dan dit niet ook allemaal op Oostelijk (of verzamelsoort) worden gezet? En op waarnemingen.be een soorgelijk rijtje vrees ik?
Edwin Schuller

cvsw123

Lijkt me winterwerk, we zijn nu druk genoeg met lopende waarnemingen. En misschien is tzt het artikel van Peter en Paul uit, kunnen we alles in een keer op orde brengen. En over waarnemingen.be ga ik niet, dat laat ik aan onze Belgische vrienden over.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)