bijzondere ervaringen in de natuur

Gestart door Ted van der Knaap, oktober 10, 2007, 12:14:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

N.a.v. een topic over Vogeldromen op het Vogel-forum start ik deze topic omdat ik al een tijdje zit met een ervaring die ik gehad heb 1 dag na het overlijden van mijn vader in Maart '05.

Die ervaring heeft er ook voor gezorgd dat ik me (nog) veel meer ben gaan interesseren voor de natuur.

Op maandag en vrijdag liep ik altijd met mijn Mechelse herder een vast rondje in het Uithofgebied nabij de Wen op de rand Den Haag/Westland. Steeds zelfde route, vaste prik.

Donderdagavond overleed mijn vader en vrijdagmorgen liep ik weer het rondje, emotioneel en veel in gedachten.. ..op een gegeven moment loop ik tegen een hek aan want er waren werkzaamheden en het wandelpad werd omgeleid..  ..moest een stuk langs het riet aan het water..  plotseling duikt mijn hond het riet in en van schrik vliegt er een vogel omhoog, komt nog even terug en cirkelt een keer rond boven de plek en vliegt daarna rustig met opgetrokken poten weg.. Prachtig apart beest, iets in me zei direkt het is een roerdomp terwijl ik nog nooit zo'n vogel had gezien..

Tot op de dag van vandaag voelt het alsof de "ziel" van mijn vader overgegaan is in die vogel.. ..want wat ik niet snap is dat roerdompen hele schuwe beesten zijn en deze kwam bewust nog even terug en maakte een cirkel rond de plek waar hij vandaan kwam en vloog heel erg kalm weg..

Wat ik me afvraag is of er meer mensen soortgelijke ervaringen hebben en die dat hier willen/kunnen/durven vertellen?

..er zullen mensen zijn die dit "zweverig" vinden, te ver gezocht of denken van die spoort niet.. ..geen problemen mee.!!

..wie van jullie herkent een BIJZONDERE ervaring in de natuur?..
(bijv. je hoort wel eens dat iemand een graf bezoekt van een dierbare en dat er dan ineens een vlinder op de zerk gaat zitten als ware het "een teken van boven")
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

pieternella

Ik had al jaren een zaailing van mijn vader's Bauwe regen in de tuin die maar niet wilde bloeien. Mijn vader overleed in februari en dat voorjaar bloeide dus de Blauwe regen voor het eerst. Vond ik erg bijzonder, een soort knipoog van boven.
Later hoorde ik dat zaailingen er altijd een poosje over doen voor ze gaan bloeien, maar toch...
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Imperator

Deze ervaringen herken ik wel. Die heb ik ook, niet zozeer na het overlijden van mijn ouders, maar wel na het overlijden van mijn oudste zoon twee jaar terug. In principe wil ik er best wel iets over zeggen, maar neem tijd om  na te denken hoe ik dit vertellen zal. Dit is tenslotte geen spirituele site en ik vind het eigenlijk ook geen 'natuurervaringen'.  
vriendelijke groet,

Trees

frankmeer

CiteerDit is tenslotte geen spirituele site en ik vind het eigenlijk ook geen 'natuurervaringen'.
Daarom staat het onderwerp ook onder Praat maar raak.
Frank van der Meer

Ted van der Knaap

#4
CiteerDeze ervaringen herken ik wel. Die heb ik ook, niet zozeer na het overlijden van mijn ouders, maar wel na het overlijden van mijn oudste zoon twee jaar terug. In principe wil ik er best wel iets over zeggen, maar neem tijd omĀ  na te denken hoe ik dit vertellen zal. Dit is tenslotte geen spirituele site en ik vind het eigenlijk ook geen 'natuurervaringen'.
...door mijn bijdrage en de eerste reactie van Petra er op lijkt dit topic een beetje alsof het alleen over overlijden en spiritualiteit moet gaan..

..wil het topic toch wat breder houden en mij gaat het om BIJZONDERE ervaringen in de natuur...(en natuur wat mij betreft alles wat om je heen is)

kan bijv. nog wel 2 ervaringen aangeven

-zo was ik eens aan het zwemmen in zee (de Maasvlakte) en op nog geen 10 meter steekt er een rob (grote zeehond) zijn kop boven water en zit me zo aan te kijken van "jij ook hier"-  een moment om nooit meer te vergeten.

-in een bos laat ik 2 honden uit en die blijven even achter, ik loop door en er komt een ree tussen de bomen vandaan en kijkt even naar me, schrikt niet en begint wat te grazen. Als hij een van de honden waarneemt weet hij niet hoe gauw hij vlug en onopgemerkt de dichte naaldbomen in moet duiken.

Hoop dat het topic op deze manier weer wat gaat leven.

Wie vermeld zijn/haar bijzondere ervaring?

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

dutchway

Een paar jaar geleden wilde ik net afval weg gooien in een bak op mijn balkon.
Het was in het najaar en buiig weer met net een fikse onweersbui die voorbij was getrokken.
Toen hoorde ik vogel geroep dat ik niet zo maar thuis kon brengen.
Ik keek omhoog en zag zeven prachtige zwanen en.... een felle regenboog tegen een aardedonkere lucht.
De zwanen lichte heel fel op, het leek net of de zwanen onder de regenboog door vlogen.
Prachtig...dat beeld vergeet ik nooit meer.
Had ik maar een foto toestel bij de hand.....maar helaas.

En nog een ervaring met zwanen.............
Ik liep op de Erasmusbrug te Rotterdam.
Kijk een beetje over de railing het water over.
Komen er vijf zwanen aan vliegen op ooghoogte.
Ze kwamen recht op me af....
Ik vroeg me al af wat ze zouden doen...onder de brug door...of heel hoog er over heen.
Beide leek mij geen optie daar vlogen ze niet voor op de juiste hoogte.
Vlak voor mij ,,,en voor de brug....draaide ze om en vlogen in tegenover gestelde richting weg.
Weer een moment dat ik dacht.....had ik maar mijn fototoestel gereed.
Maar wederom....helaas.
Groeten van Lia