witpuntoever in België

Gestart door nick w, juli 07, 2016, 14:15:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

pdeknijff

Idem in het zuid-oosten van Griekenland Johan, ik had ze daar uitsluitend langs langzaam stromende heldere rivieren.
Ik heb daar heel veel libellenrijke plekken afggezocht, sommige bekend, andere onbekend, met aardig wat andere soorten, maar geen Witpunten.
Ik geloof dan ook niet in die "generalisten" hypothese, dat is me veel te stellig.
Zoals altijd zal het wel iets subtieler zijn dan we vermoeden.

Van mij mag hij komen!

Peter de Knijff

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

marinissen

Ik heb mijn 27 waarnemingen van deze soort nagekeken. Frankrijk (meerdere gebieden), Zwitserland (1) en Bulgarije. Overal beken, rivieren, plassen ed bezocht.
Op 3 na allemaal bij (stuw)meren, plassen ed. groter of kleiner van omvang.

Vaak zittend op een "uitkijkpunt" bij de oever.
Met name daar waar de begroeiing niet te dicht is.
Gewone oeverlibel ook vaak aanwezig.

groet,
Leo

AvanderHeijden

#62
In het noordoosten van Griekenland zag ik ze dit jaar op een kanaal met bruin water zonder veel stroming en met veel vegetatie (brede rietranden) en op een ondergelopen weiland ernaast. Op die laatste plek vond ik ook meerdere juvenielen en een larvenhuidje.

Citaat van: marinissen op september 06, 2016, 11:27:51 AM
Ik heb mijn 27 waarnemingen van deze soort nagekeken. Frankrijk (meerdere gebieden), Zwitserland (1) en Bulgarije. Overal beken, rivieren, plassen ed bezocht.
Op 3 na allemaal bij (stuw)meren, plassen ed. groter of kleiner van omvang.

Vaak zittend op een "uitkijkpunt" bij de oever.
Met name daar waar de begroeiing niet te dicht is.
Gewone oeverlibel ook vaak aanwezig.

Uit Frankrijk ken ik ze ook voornamelijk van stuwmeren eigenlijk. Maar ook van drabberige, vermoedelijk brakke kanaaltjes in de Camargue, van het bekende kanaaltje op de Crau en van een verscheidenheid aan veedrinkpoelen.

Weia

Honderd procent op een brede sloot/kanaaltje. Maar ja, het was er maar eentje (Oost-Hongarije), dus ik zie er graag nog eens een eentje en dan gewoon in Nederland.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

AvanderHeijden

Citaat van: Weia op september 06, 2016, 11:43:33 AM
Honderd procent op een brede sloot/kanaaltje. Maar ja, het was er maar eentje (Oost-Hongarije), dus ik zie er graag nog eens een eentje en dan gewoon in Nederland.

Kwestie van tijd, Weia  ;D

grunsven

In noord oost Polen (bij stuwmeer bij Bialowieza) zit hij op ondiepe plassen met riet en stukken kale oever.

Het is geen echte generalist die overal kan zitten. Denk wel dat in het noorden watertemperatuur belangrijk is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankneijts

#66
Volgens de literatuur (Duits en Frans) geven ze in het zuiden (Zuid-Frankrijk) en zuidoosten (Balkan, Turkije) van het verspreidingsgebied inderdaad de voorkeur aan (vooral langzaam) stromend water maar in het noorden vooral (allerlei types) stilstaand water ..

Citaat van: grunsven op september 06, 2016, 11:54:47 AM
.. Denk wel dat in het noorden watertemperatuur belangrijk is.

In het noorden is stromend water gemiddeld wat frisser dan in het zuiden ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

AvanderHeijden


grunsven

Net als bij koraaljuffer. In stromend water in het zuiden en voornamelijk stilstaand water in het noorden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

theomuusse

Waar wij naar zoeken is een uitgewipte naar noord gewaaide, solitair imago.
In Belgie zie ik een visvijver, een stuwmeer-beek en 2 grotere heidevennen...
Vandaag was erg onderhoudend in Zuid-Brabant waar opviel dat er veel Orthetrums en Anaxen waren opgedroogd.
Paardenbijters en vele heidelibellen waren ons deel.
Vooralsnog gokten Frank en ik op warme plekken in de buurt van stilstaand water.

nick w

ik kwam ze in de Provence tegen in greppels, met ergens op tien-dertig meter een beekje.

groet,
Nick W

arjan.kop

Citaat van: frankneijts op september 06, 2016, 12:27:56 PM
Volgens de literatuur (Duits en Frans) geven ze in het zuiden (Zuid-Frankrijk) en zuidoosten (Balkan, Turkije) van het verspreidingsgebied inderdaad de voorkeur aan (vooral langzaam) stromend water maar in het noorden vooral (allerlei types) stilstaand water ..



Ik vond ze in het noorden van Turkije in een niet al te fris kanaaltje. Stromen is een groot woord voor wat het water daar deed.

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op september 02, 2016, 22:01:53 PM
Citaat van: grunsven op september 02, 2016, 21:57:26 PM
Hij is toch ook niet gekeurd?
Er is ook niet echt iets om te keuren, dan heb je toch minstens een beschrijving nodig. (Niet dat ik de determinatie van Geert betwijfel overigens)

Nu niet meer, maar net wel. Was goedgekeurd op basis van bewijsmateriaal/waarschijnlijkheid.

http://waarnemingen.be/waarneming/view/123206621
Inmiddels toch weer goedgekeurd ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

Inmiddels toch weer niet gekeurd. Het zal wel een variabele oeverlibel wezen. Ook dit jaar is er zo een gemeld, en die is dan weer wel goedgekeurd. :rolleyes:

Sinds ik deze foto's zag lijkt het me niet meer zo moeilijk om er eentje tussen de gewone oevers te ontdekken. Als ze zo oud en uitgekleurd nog zo'n band en witte snoet hebben, dan is er behoorlijk wat verschil :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)