dwergvleermuis door tegen hor?

Gestart door Fvegmond, juli 06, 2016, 10:11:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Fvegmond

Hallo Allemaal,

De echolocatie van vleermuizen, werkt die ook bij een hor?

Zie deze waarneming.

http://waarneming.nl/waarneming/view/120706399
Gewone Dwergvleermuis - Pipistrellus pipistrellus gezien op 2016-07-05 Oude Maasdijk
Foto's:












Toelichting:
Doodsoorzaak onbekend, maar vermoeden is 'of uit nest' geduwd gevallen- of in gevecht met elkaar uit de lucht gestort, of en wellicht de beste optie. Tegen de Hor aangevlogen? Of is dit in relatie met de echolocatie niet mogelijk?
bij voorbaat dank Frans van Egmond

Douwe van der Ploeg

Ik denk het wel (en als het hor niet zwart is in een donkere omgeving zullen ze t ook wel zien), maar misschien vanaf kortere afstand. Dat gezegd, denk ik niet dat het beest dood zou gaan van simpelweg ertegenop vliegen. Gooien uit kolonie (geen nest..) en of na een gevecht in de lucht lijkt me ook niet waarschijnlijk. Het zijn volgens mij volwassen dieren, dus nog niet goed genoeg kunnen vliegen zal het ook niet zijn.

Soms is er niet een éénduidige doodsoorzaak te vinden, en blijft het een raadsel. Klap van een auto tijdens sociaal vliegen? Barotrauma?
Douwe van der Ploeg

belle

Windmolens in de buurt ? Bedoel je dat Douwe met 'barotrauma' ?
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Douwe van der Ploeg

Bijvoorbeeld, maar ik kan me voorstellen dat een hard rijdende auto/motor die net mist ook al schade doet. Dat is echter alleen speculatie, heb nu even geen tijd om te kijken of daar iets over gepubliceerd is.
Douwe van der Ploeg

Fvegmond

Ze lagen allebei een halve meter van de gevel een meter of 5 van de weg...

Rob Koelman

Je zou nog even kunnen kijken of er 'puncture marks'/ bijtwonden van kattenhoektanden te zien zijn.

Als deze niet aanwezig zijn lijkt het me dat er niet echt iets te zeggen is over de doodsoorzaak.
Met vriendelijke groet, Rob

laatvlieger

Je kunt ze opsturen, je hebt in Utrecht zo'n instituut dat onderzoek doet naar doodsoorzaak bij dieren (ook met gedachte om ziekten en vergiftigingen in kaart te krijgen geloof ik). Je zou ze kunnen bellen. Dat is misschien helemaal geen slecht idee. 2 dieren is toch wel apart...

Misschien wil een museum als Naturalis ze trouwens ook wel hebben. In dat geval wel even aangeven dat ze een bijzondere doodsoorzaak hebben, zodat zij ze daar niet met blote handen gaan vastpakken.

(Overigens heb ik wel eens begrepen dat echolocatie bij vleermuizen ook energie kost en dat zij die soms gewoon "uit" zetten als ze een route vliegen die ze helemaal kennen. Mistnetten kunnen ze bijvoorbeeld waarschijnlijk ook zien, maar daar houden ze geen rekening mee in hun vliegroute. Als er dus opeens een hordeur staat, die er daarvoor niet stond, kan ik me voorstellen dat ze ertegenaan vliegen. 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/