wat is dit voor een aangespoeld zoogdier?

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, juli 04, 2016, 21:22:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil

Op het strand bij de Kennemerduinen even ten noorden van parnassia vonden wij deze stoffelijke resten. Het dier was zo'n kleine 70 cm groot en al behoorlijk vergaan. Misschien zijn de kaken wel het beste determinatiekenmerk. Is het een jong en zien we de navelstreng?
Zeg het maar

Douwe van der Ploeg

Ik vermoed dat je ziet dat het een mannetje was..  ;D Soort moet ik je schuldig blijven.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op juli 04, 2016, 21:22:40 PMHet dier was zo'n kleine 70 cm groot...

Het kleine formaat duidt op bruinvis. Dat klopt ook met de vorm van de onderkaken en de schedel, zoals te zien op de foto's. Overigens is 70 cm ook voor een bruinvis aan de kleine kant. Volwassen dieren hebben een totale lengte van zo'n 135-190 cm. Als het dier op de foto's echt maar zo'n 70 cm was zal het een jong dier betreffen.
Met vriendelijke groet, Rob

Bep van Pelt-Verkuil

Dank Rob! Ik had ook aan een bruinvis gedacht.
Moet dat nog ergens gemeld worden?
Groet Bep

Rob Koelman

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op juli 06, 2016, 14:58:40 PMMoet dat nog ergens gemeld worden?

Gewoon invoeren op waarneming.nl (als doodvondst). Voor zover ik kan zien is dit exemplaar nog niet op waarneming.nl gemeld (op de genoemde locatie geen recente waarnemingen van een dood exemplaar).
Met vriendelijke groet, Rob