Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Brede wespenorchis verdwenen  (gelezen 1014 keer)

Hannie Luijten

• Member
Brede wespenorchis verdwenen
« Gepost op: juli 05, 2016, 19:11:26 pm »

Enkele dagen geleden zette ik een orchidee op de foto. Ik ben niet zo thuis in orchideeŽn dus zocht hem op en kwam op Brede wespenorchis. Waarneming werd al snel goedgekeurd (http://waarneming.nl/waarneming/view/120594499). Vanochtend kwam ik er weer langs, niets meer te zien. Ook geen platgelopen plant, helemaal niets. Hij is gewoon uit de grond gerukt  :(
Groet, Hannie

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
Re: Brede wespenorchis verdwenen
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2016, 19:21:18 pm »

Terwijl het eigenlijk het onkruid onder de orchideeŽn is en nog niet eens erg mooi onkruid ook. Misschien dat hij daarom wel niet net als andere orchideeŽn automatisch wordt verborgen.
Kennelijk is het voor sommigen voldoende dat het 'orchidee' heet om het bijzonder genoeg te vinden om mee te nemen. (Als hij is meegenomen. Ze worden ook graag foor konijnen gegeten.)
Herman van der Meer

marcel123

• Member
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2016, 20:09:28 pm »

In de gemeente Nieuwegein was ik verrast dat er om de orchideen heen gemaaid werd. Is er soms beleid dat orchideeen bij het maaibeheer worden ontzien?

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2016, 20:30:23 pm »

In de gemeente Nieuwegein was ik verrast dat er om de orchideen heen gemaaid werd. Is er soms beleid dat orchideeen bij het maaibeheer worden ontzien?

Dat gebeurt wel. Ik ken gevallen waar dan het stuk met de orchideeŽn later wordt gemaaid.
Maar ik geloof niet dat Brede wespenorchissen veel met maaien te maken krijgen. Die hebben het misschien beter naar hun zin tussen de hondendrollen en bierblikjes dan in gras wat men pleegt te maaien.
Herman van der Meer

Hannie Luijten

• Member
« Reactie #4 Gepost op: juli 05, 2016, 23:01:05 pm »

Terwijl het eigenlijk het onkruid onder de orchideeŽn is en nog niet eens erg mooi onkruid ook. Misschien dat hij daarom wel niet net als andere orchideeŽn automatisch wordt verborgen.
Kennelijk is het voor sommigen voldoende dat het 'orchidee' heet om het bijzonder genoeg te vinden om mee te nemen. (Als hij is meegenomen. Ze worden ook graag foor konijnen gegeten.)

Nee ik kan hem ook niet echt aantrekkelijk vinden, maar misschien is hij enkel als orchidee herkend zonder te weten hoe hij er precies uitziet als de bloemen open zijn. Het is toch niet echt een aanwinst voor de tuin lijkt me. Konijnen, tja dat weet ik niet, ik heb ze hier nog niet gezien, ook geen keuteltjes. Wel een haas gezien. Het was een behoorlijk exemplaar. In de buurt heb ik her en der kleine, onooglijke exemplaren zien staan waarvan de meeste zonder bloeiwijze. Die staan er nog steeds. Die worden waarschijnlijk niet gezien of niet herkend of niet mooi gevonden.
Groet, Hannie

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #5 Gepost op: juli 06, 2016, 08:11:38 am »

Dit kan ook een oorzaak zijn https://en.wikipedia.org/wiki/Salep
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.046 seconden met 18 queries.