Symphyla - wortelduizendpoot

Gestart door bas.drost96, juli 04, 2016, 11:12:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Ik heb gisteren deze "duizendpoot" in een stuk hout gevonden, en hij deed mij meteen denken aan een Symphyla omdat die erg klein en wit is, slechts 8 paar poten heeft en als ik het goed zie heeft die 12 segmenten. Hij heeft echter wel een beetje pigment op de kop en het laatste segment, mag dit voor een Symphyla of is het eerder een jonge duizendpoot? Is er ook meer informatie bekend over het determineren van de Symphyla?  Volgens nederlandsesoorten zijn er twee families in Nederland, Scolopendrellidae en Scutigerellidae. Ik zie dat er op waarneming.nl enkele waarnemingen als Scutigerella immaculata zijn ingevoerd, maar ik weet niet of hierbij gewoon een soort Symphyla is gekozen, of dat er een onderbouwing achter zit. Wat mij ook opvalt is dat bij de verzamelsoort "Wortelduizendpoot onbekend" er allerlei waarnemingen van platruggen en aardkruipers tussen staan.

Hierbij nog mijn waarneming:

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/120629075
onzeker Wortelduizendpoot onbekend - Symphyla indet. gezien op 2016-07-03 Amerongen - Amerongse Berg
Foto's:








Alvast bedankt!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

arpwifi

Nee, een juveniele Lithobiomorpha
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

bas.drost96

Ah, ik zat weer eens helemaal verkeerd te denken. Bedankt!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

mberg

Hej Bas,

Wortelduizendpoten zijn altijd wit, zonder enige vorm van pigmentering.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging