Haha, de vragen en antwoorden van mensen zijn nog steeds briljant

. Zeker als ze geen verstand van vogels hebben, maar denken dat ze het wel hebben.
Ik zat gisteren op m'n hurken in het gras van de dijk, met m'n fiets ernaast op de grond (die heeft geen standaard). Er liep een wat ouder echtpaar langs, en ze keken nogal vreemd.
"Mevrouw, wat doet u?"
"Ik ben aan het kijken naar de Bruine Kiekendief die daar verderop zit." Die Kiek zat een heel stuk verderop, vanaf de dijk zag je met het blote oog alleen een stipje.
"Oh, die ken ik wel! Die zijn toch heel groot en helemaal bruin? Veel groter dan die vogel?" Ze wees naar een Buizerd die voorbij zweefde.
"Nee mevrouw, de vogel waarover u het heeft is waarschijnlijk een Zeearend. Die zijn heel erg groot, en daardoor worden ze wel eens vliegende deuren genoemd."
"Oh. Ik vind ze echt helemaal niet op een deur lijken."
En vorige week zat ik vanaf mijn fiets foto's te maken van een Kraai in een boom, maar hij leek zo groot dus ik twijfelde tussen Kraai en Raaf. Er kwam een meneer aan.
"Wat een mooie grote vogel! Ben je hem aan het fotograferen?" Tja, eigenlijk best logisch dat ik hem fotografeer als ik er met mijn camera op richt en er verder in die boom geen vogels zitten.
"Ja meneer, het leek me eerst een Kraai, maar omdat hij zo groot is dacht ik aan Raaf."
"Het is helemaal geen Kraai, het is een Roek! Die zijn groter dan Kraaien!"
"Maar meneer, Roeken hebben een grijs gezicht en hun snavel is ook voor een deel grijs."
"Helemaal niet, het is een Roek!"
En hoe hard ik het ook probeerde, die man bleef volhouden dat het een Roek was.
Terwijl het toch
echt een Kraai was...