Klein donker kevertje

Gestart door Henri van Dodeweerd, juli 02, 2016, 16:43:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/120577931
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2016-06-30 Grafhorst - Noorderwaard
Foto's:

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arpwifi

Scirtes - zal wel spec. blijven denk ik ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henri van Dodeweerd

Dank voor je reactie, Arp.

Als ik het familieoverzicht kijk, zie ik 2 soorten Scirtes

De S. hemisphaericus en de S. orbicularis.

De S. orbicularis is op deze foto's licht bruin en de S. hemisphaericus donker.

Verder kan ik op het web niet echt informatie vinden over deze soorten.

Ik neig er naar om deze als een onzekere S. hemisphaericus weg te zetten. Kun je je daarin vinden?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan cuppen

Je kunt hem wegzetten als een onzekere hemisphaericus. Genitaalonderzoek geeft zekerheid in beide geslachten.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: arpwifi op juli 04, 2016, 09:48:49 AM
Kun je hier wat mee?
http://www.coleo-net.de/coleo/texte/scirtes.htm

Dank voor de link, Arp.

Met deze slechte foto wordt het heel lastig. Geen poten zichtbaar, geef foto van bovenaf.

Als het ik goed zie is het verschil dat de orbicularis iets ruiger behaard is en dat de vleugeldekschilden eerder afplatten. Dit is beide nogal lastig te zien op deze foto, al lijkt de beharing redelijk dicht. Het afplatten lijkt me juist weer minder.

Het lijkt mij verstandiger om hem dan toch maar op Scirtus spec te zetten, of niet Jan?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arpwifi

Als Jan een onzekere hemi. voorstelt, dan zou ik dat maar gewoon doen, maar spec is ook correct natuurlijk.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]