Hoofdmenu

Muis in huis

Gestart door michel.wissink, september 24, 2007, 20:36:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Vanmorgen op de werkvloer dit kleine muisje gevangen.
Maar omdat het wellicht een juveniel betreft, kom ik er niet uit welke soort het is. Het was een klein muisje (lijfje ca. 5 cm) met de oren vrij ver naar achteren geplaatst.
Overige kenmerken:
Lange staart (ca. 7 cm) met lichtgekleurde tip;
Niet heel grote ogen;
Kleur: grijs (buikzijde niet gezien)



en hier een ietwat bijgewerkte foto:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jeroen Nagtegaal

Hij doet me denken aan een jonge bosmuis, de lange staart, maar ook lijken de pootjes wit, en dat duidt op een witte bruik,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

michel.wissink

#2
CiteerHij doet me denken aan een jonge bosmuis, de lange staart, maar ook lijken de pootjes wit, en dat duidt op een witte buik,
Als ik mijn foto nog eens vergelijk met foto's van bosmuis juveniel, komt dat inderdaad aardig overeen. Alleen dat witte staartpuntje vind ik nergens terug.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jeroen Nagtegaal

Dat beschouw ik als een kleur afwijking,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

michel.wissink

Wellicht heeft-ie ermee in de peroxide gehangen, we vingen hem immers in het laboratorium ... ^_^
Zonder gekheid, ik zal 'm als bosmuis juveniel invoeren. Bedankt voor de respons.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

Inmiddels (18 en 19 okt.) nóg weer 2 muisjes (levend) gevangen op dezelfde lokatie, maar deze twee waren met zekerheid juveniele huismuisjes.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

klaas van haeringen

Ik had van het beestje op de foto een huismuis gemaakt, waarom zou het een bosmuis zijn Jeroen?

michel.wissink

#7
Zelf vind ik bosmuis de meest waarschijnlijke, mede door zeer grote gelijkenis met bijvoorbeeld deze afbeelding:
http://www.waarneming.nl/fotonew/0/128600.jpg
De verhoudingen, kleuren en houding komen overeen met wat ik heb gezien.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jeroen Nagtegaal

#8
CiteerIk had van het beestje op de foto een huismuis gemaakt, waarom zou het een bosmuis zijn Jeroen?
Voor mij is het overduidelijk maar ik hebe r dan ook al 100en gezien. De kleur is voor mij bruinig, en je zit ook witte poten, dat geeft aan dat de buik dus ook wit is, verder de lengte van de staart de oren en de ogen.

Overigens laast bij een tamme muis excact zo´n zelfde staart gezien,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Het is een bosmuisje (grote oren, staartdikte, algemene bouw). Het witte puntje komt vaker voor: ik heb ooit in Leusden ook (volwassen) bosmuizen gevangen die een ongepigmenteerd staartpuntje hadden. Het is een erfelijk kenmerk: ik heb zo'n muis samen met een "normale" in een terrarium gehouden en een deel van de jongen van muis-met-witte-staartpunt hadden ook een witte staartpunt. Een had zelfs een wit vlekje op zijn rug. Hoe het precies overerft weet ik niet want ik heb geen idee of de "normale partnermuis" heterozygoot geweest kon zijn. Een tweede generatie is er niet meer van gekomen doordat iets mis ging (enorme explosie van vermoedelijk meelmijt die zoveel stress opleverde dat de muizen zijn doodgegaan).

Ik denk niet dat er gegevens zijn over in welke regio's bosmuizen met een ongepigmenteerde staartpunt voorkomen. Invoeren met "kleed"= afwijkend en een opmerking over de staartpunt plaatsen bij commentaar, lijkt me.

Overigens komt een ongepigmenteerde staartpunt bij veel knaagdiersoorten voor en ik heb het ook wel gezien bij (wilde) huismuizen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

michel.wissink

Allen bedankt voor de bijdragen.
Paul, ik zal de ongepigmenteerde staartpunt in de waarneming vermelden.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60