penseelkever of geelbehaarde kortschild?

Gestart door hdeheer, september 24, 2007, 10:12:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

De schoonmaakster uit Marum vertelt over een dood spitsmuisje op hun stoep. Twee gelige kevers trokken de muis naast het pad (met "smakkende"" geluiden) en binnen een mum van tijd was het lijkje verdwenen.
De kevers leken wel op hommels zo behaard waren ze. Op internet vonden ze een plaatje van de penseelkever, dan moest dat hem wel zijn. Maar, naar mijn mening zijn penseelkevers herbivoor. Dus dan moet het wel een behaarde aaskever zijn, maar welke? Emus hirtus?
Wie heeft een idee?

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

lo.troisfontaine

Hoi,

indien het gelige vervangen zou kunnen worden door oranjeachtig. Een duidelijke zwarte streep in het kleed.

Dan zou ik van een (krompoot) doodgraver uitgaan. Deze zijn in staat om in hun eentje mollen te verplaatsen.

http://waarneming.nl/soort.php?id=1725&wno...um_tm=&tab=foto

groeten,

Lo

hdeheer

Maico en Lo bedankt voor jullie reactie. De schoonmaakster heeft alle foto's van waarneming.nl van de krompoot bekeken. Het diertje maakt geen "smakkende" geluiden zei ze nog, maar zo: volgt een "knisperend" geluid. Ze vindt dat het diertje daar op de fotopagina's veel dikker is als in Tirion, ook dat het dier veel geliger kan zijn en dat er duidelijk beharing zichtbaar is op sommige foto's. Mijn suggesties dat een krompoot met mijten ook heel behaard er uit kan zien, viel niet in goede aarde.
Die rupsendoder van Maico is te klein zegt ze. Dus ik heb hem ingevoerd als 2 Krompoten, wwar ze mee accoord kan gaan. Nu alleen mijn man nog overtuigen, zegt ze, want die vond het toch echt op een penseelkever lijken.

grunsven

Toch wel met een vraagteken mag ik hopen.
Dit lijkt me geen 100% zekere determinatie
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jan cuppen

Sterker nog, dat is 99% onzekere determinatie. ^_^  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

hdeheer

Beste Roy en Jan,
Ik pieker er niet over om hem op ? te zetten;
want
1. Zie reactie van Lo.
2. Het kan geen penseelkever zijn gezien gedrag
3. Het is geen rupsenaaskever (te klein en voedselgedrag).
4. Het zal geen Elmus zijn, Een keer gezien in Belgie, nooit in Nederland geloof ik.
5. Van de 4 Necrophorussoorten komt de gewone, vespilloides) het meeste voor, maar is niet sterk behaard (zie fotopagina's).
6. Vestigator is zeldzaam, is 5 keer gemeld, maar niet in de buurt en is niet sterk behaard.
7. Blijft over de Krompoot, Vespillo, zoals Lo al zei.
Heb jij nog andere, betere aanwijzingen dan graag reageren.
Herman S.H.

jan cuppen

#7
Ik probeer uitsluitend te zeggen dat deze determinatie niet zeker is en dus als onzeker moet worden ingevoerd.  :). Aantal waarnemingen lijkt me irrelevant voor mijn opmerking.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jack_windig

CiteerBeste Roy en Jan,
Ik pieker er niet over om hem op ? te zetten;
want
...
5. Van de 4 Necrophorussoorten komt de gewone, vespilloides) het meeste voor, maar is niet sterk behaard (zie fotopagina's).
Volgens mij zit er helemaal geen verschil in beharing tussen de krompoot en gewone doodgraver, en als het er is dan moet het heel subtiel zijn want ik heb het nooit gezien. Behaard zou ik ze eigenlijk geen van tweeen noemen, of ze moeten onder de haren van het kadaver zitten. Alleen als je schoonmaakster je de kleur van het uiteinde van de antennes kan vertellen, of de vorm van de oranje vlekken, kan je de waarneming op zeker zetten.