LET OP => WAARNEMINGEN NA 00.00 UUR

Gestart door Elachista, juni 28, 2016, 12:21:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Hallo,

Graag wil ik iedereen verzoeken om waarnemingen van na middernacht tot zonsopkomst onder te brengen onder de datum waarop de nacht begon.

Pgo's nemen de tijd niet over en weten anders niet om welke datum het gaat.

Vangt u samen en persoon A vult 23 juni in en persoon B 24 juni...dan is dat vreselijk voor de statistieken/berekeningen. Het levert dubbele aantallen en dagen op.

Dit is de reden dat menigeen al decennialang invoert op de vorige dag. Tijdstip kan bijv 23.59 uur zijn.

Mocht u dit nog niet doen....bij deze het verzoek om het anders te doen!
Groet,
Tymo

dekamper

Ik begrijp het nog niet. Vannacht (28-06-2016) heb ik om 00.50 uur een foto gemaakt en heb deze zo ingevoerd. Is dit goed of moet het zijn 27-06-2016 om 23.59 uur?
Groeten Rinus de Kamper.

Leon Olsthoorn

Ik zou zeggen dat je bij nachtvlinderwaarnemingen op licht de tijd weg moet laten en alleen de datum van de avond die aan de nacht voorafging in moet vullen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

grunsven

Dat lijkt me vrij absurd. Als ik in de ochtend en nachtvlinder zie is dat een waarneming van die ochtend en niet van de avond daarvoor. Dat het systeem van de PGOs daar niet mee overweg kan lijkt me een reden om die systemen aan te passen en niet om waarnemingen met een feitelijk onjuiste datum in te voeren.

Bij vallen snap ik het, dan weet je niet welke dag het was maar voor andere waarnemingen, met een exacte tijd is dit het paard achter de wagen spannen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Maarten Willems

in België gebeurt het net andersom.

Vang je op 23/06 's avonds tot 24/6 's morgens, worden alle waarnemingen ingegeven op 24/6.

Vriendelijke groet!

Maarten Willems

Elachista

Heren, ik vraag het vriendelijk.

Laten we met z'n allen werken aan een bruikbaar landelijk bestand. Dat velen dit probleem schuiven op tekortkomingen van pgo's en W.nl....dat is zo.

Ik noem het niet als er geen aanleiding voor is. Graag medewerking. Je krijgt er validaties en determinaties voor terug.
Groet,
Tymo

Elachista

Citaat van: Maarten Willems op juni 28, 2016, 13:48:55 PM
in België gebeurt het net andersom.

Vang je op 23/06 's avonds tot 24/6 's morgens, worden alle waarnemingen ingegeven op 24/6.

Dat klopt. Maar die data is voor statistieken dan ook vreselijk. En bij jullie wist data anders ingezet.
Groet,
Tymo

Elachista

Citaat van: Leon Olsthoorn op juni 28, 2016, 12:37:30 PM
Ik zou zeggen dat je bij nachtvlinderwaarnemingen op licht de tijd weg moet laten en alleen de datum van de avond die aan de nacht voorafging in moet vullen.

Ja Leon, 85% van de nachtvlinderaars in NL werkt zo. Maar nieuwkomers zijn er onbekend mee. Dat is niet erg...maar daarom de reminder.

We spreken dan volgens "de nacht van 24 juni".
Groet,
Tymo

Violet (en Remco)

Bekend met de regel, maar wij vinden het juist fijn om terug te kunnen zien wanneer het eerste exemplaar van een soort aan kwam vliegen, sommige soorten komen nu eenmaal pas (ruim) na middernacht.
Ook voor het matchen van foto's is het voor ons ondoenlijk om alles op 1 tijdstip in te voeren.

Is toch echt een kwestie van aanpassen van de systemen, tijden veranderen...
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Leon Olsthoorn

Jullie argument over het terug kunnen vinden van de aankomsttijd snap ik, maar deze zin begrijp ik niet:

Citaat van: Violet (en Remco) op juli 02, 2016, 18:42:04 PM
Ook voor het matchen van foto's is het voor ons ondoenlijk om alles op 1 tijdstip in te voeren.



Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Violet (en Remco)

Waarnemingen en foto's in zo'n beetje dezelfde volgorde, scheelt veel zoeken. Als je alles op dezelfde tijd invoert is die volgorde weg.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Leon Olsthoorn

Ik heb eigenlijk nooit een tijd ingevoerd, alleen de datum, dus hier heb ik helemaal geen ervaring mee. Ik zou zelf zeggen dat het het handigst is geen tijd in te voeren, zeker voor de beesten die na twaalven binnenkomen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Rayan Majoor

Ik heb zelf nog nooit aan nachtvlinderen gedaan, maar ik snap ook niet echt waarom je, als je een vlinder bijvoorbeeld om 02:00 hebt gezien, je hem zou moeten invoeren als de dag ervoor. Ik voer mijn waarnemingen altijd zo veel mogelijk met tijd in (bij sommige vlinders en andere insecten die alleen maar op bepaalde momenten van de dag actief zijn is dat ook wel interessant om terug te zien en ik ben het ook eens met wat Remco en Violet zeggen)... en soms ben ik ook gewoon wat later 's avonds op pad (of soms zelfs heel vroeg in de ochtend) en als ik dan een insect tegen kom voor zonsopkomst denk ik er echt niet aan om hem de dag ervoor in te voeren en snap ook niet echt waarom dat nodig zou zijn eerlijk gezegd...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jan Borst

De reden is (zoals Tymo hierboven ook aangeeft) niet zo ingewikkeld; de database waar alle waarnemingen naar toe gaan kan niet overweg met de tijden.

Ik ben het wel met jullie eens dat het mooier zou zijn als de tijden wel mee zouden worden genomen. Omdat je zo op den duur meer kunt zeggen over het tijdstip van vliegen van bepaalde soorten. Voorwaarde is dan natuurlijk wel, dat iedereen de juiste tijd noteert en niet bijvoorbeeld een uur later omdat er bijvoorbeeld eerst nog in een boek gespeurd moet worden.

Maar zolang dat nog niet mogelijk is, is nou eenmaal min of meer afgesproken. Dat als je gaat vangen met licht of smeer je je waarnemingen onderbrengt op de datum dat de avond/nacht begint.

Rayan Majoor

Ah, dus het geldt alleen voor als je gaat nachtvlinderen en niet als je toevallig een vlindertje tegenkomt 's nachts? Daar kan ik nog wel mee leven dan  :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

grunsven

Ik snap dit als tijdelijke noodoplossing kan, maar het bewust invoeren van waarnemingen op een andere datum dan de datum waarop de waarneming gedaan is toch echt geen goede oplossing.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jack_windig

Ik ben het er niet mee eens om de tijd te gaan veranderen van waarnemingen na 0:00 uur. Het is nu juist zo ontzettend makkelijk dat je waarnemingen in het veld met je telefoon kan invoeren zodat de plek, datum en tijd precies vast liggen zonder dat je er verder nog moeite voor moet doen. Om dan achteraf tijd en datum te gaan veranderen is ondoenlijk en vergt onnodig veel tijd. Bovendien is het heel makkelijk om de echte tijd er bij te hebben want dan kan je in het veld ingevoerde waarnemingen en foto's later heel makkelijk matchen.
Ik heb al meerdere waarnemers gesproken die zeggen "ik ben me daar gek om alles naar een onjuiste tijd en datum te gaan veranderen ik heb wel wat beters te doen", en kan ze geen ongelijk geven. Het zal nooit lukken om de verkeerde tijd en  datum bij iedereen aan de man te brengen, en bij elke nieuwe gebruiker moet je het weer uitleggen en zal het op onbegrip stuiten. In plaats van vast te houden aan een achterhaald systeem kan je beter zorgen dat je met de huidige accurate gegevens om kan gaan.
PGO's die niet tijd in hun systeem hebben moeten eerst even de datum van waarnemingen tussen 0:00 en pak hem beet 6:00 op een dag vroeger te zetten en dan pas in voeren in hun systeem (in excel bijvoorbeeld is dat doodsimpel).
Kortom, waarnemingen die ik in het veld invoer zal ik niet gaan veranderen.