Hoofdmenu

Foto's 800x800

Gestart door marcel123, juni 27, 2016, 22:38:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123


Kan ik bij het croppen van een foto in obsmapp al zien of deze groter of kleiner is dan 800*800?

marcel123

#1
Citeer
Citaat van: hiskodevries op juni 20, 2016, 15:38:34 PM
Foto`s.
Ja dat blijft toch moeilijk.
Alle foto`s, dus ook die eigenlijk helemaal goed zijn, langs de server library sturen levert toch wel erg veel kwaliteitsverlies op.
Als een foto bij uploaden kleiner dan 800*800 pixels is en de orientatie van de foto is correct (vermits dat gegeven aanwezig in de Exif) dan worden die foto`s buiten de library omgeleid en zullen dan met de oorspronkelijk kwaliteit worden getoond.
Dit is nu werkzaam bij de fotoupload schermen bij een waarneming en degene die via een mobiele app binnen komen.
Vandaag een tijdje gemonitord, maar de meeste foto`s worden groter dan 800*800 px geupload en worden dus slachtoffer van de gd library met kwaliteitsverlies tot gevolg.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg1976567#msg1976567
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=161847.msg2001923#msg2001923
Kan ik bij het croppen van een foto in obsmapp al zien of deze groter of kleiner wordt dan 800*800?

Gert Van Heghe

Citaat van: optilete op juni 27, 2016, 22:38:06 PM

Kan ik bij het croppen van een foto in obsmapp al zien of deze groter of kleiner is dan 800*800?

Dat vind ik een heel terechte vraag.
Niet voor niets komt op Waarnemingen.be, op het foto-upload scherm, de volgende waardevolle tip :

"Het beste resultaat verkrijg je door zelf de foto te verkleinen tot maximaal 800 * 800 pixels. Anders gebeurt deze bewerking door de server, wat tot kwaliteitsverlies kan leiden."

Daarom bewerk ik zelf elke foto naar 800x800 alvorens ik ze upload op Waarnemingen.be
Maar hoe kan ik dat bereiken wanneer ik invoer met ObsMapp?

hiskodevries

CiteerMaar hoe kan ik dat bereiken wanneer ik invoer met ObsMapp?
door fotobewerkings software op je smartphone te zetten. ik neem aan dat het croppen binnen obsmapp ook vrij 'ruw' gaat
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Van Heghe

Citaat van: hiskodevries op augustus 18, 2016, 08:55:18 AM
CiteerMaar hoe kan ik dat bereiken wanneer ik invoer met ObsMapp?
door fotobewerkings software op je smartphone te zetten. ik neem aan dat het croppen binnen obsmapp ook vrij 'ruw' gaat

Bedoel je dat ObsMapp intern echt niet de mogelijkheid heeft om naar een welbepaald aantal pixels te croppen?

hiskodevries

dat weet ik niet, maar obsmapp is geen fotobewerkingsprogramma.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Van Heghe

Citaat van: hiskodevries op augustus 18, 2016, 09:48:55 AM
dat weet ik niet, maar obsmapp is geen fotobewerkingsprogramma.

Dat begrijp ik, en dat hoeft ook niet. Ik ga absoluut niet vragen om vanuit ObsMapp de helderheid of het contrast aan te passen.

Maar ObsMapp laat ons wel toe om een willekeurige rechthoekige crop te maken.
Wat ik dan echt zou wensen is tenminste de optie om die crop exact vierkant te maken, bij voorkeur 800x800, als het enigszins mogelijk is.

Verder blijft ObsMapp natuurlijk een fantastische app, die ik graag zo vaak mogelijk wil gebruiken!

Lowieke

Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 18, 2016, 10:15:12 AM
Wat ik dan echt zou wensen is tenminste de optie om die crop exact vierkant te maken, bij voorkeur 800x800, als het enigszins mogelijk is.
Ik gebruik nog ObsMapp 5.2.1 en daar was de standaard uitsnede vierkant. Ik gebruik het niet omdat het snijden mijn telefoon laat vastlopen maar dat terzijde :-)
Die 800x800 levert nogal verschillende resultaten afhankelijk van de cameraresolutie. Als je een 20Mp camera hebt en daar een 0,64Mp uitsnede van maakt houdt je niks van het oorspronkelijke beeld over. Dus moet je alsnog verschalen en of je telefoonsoftware (ObsMapp) dat nu doet wrn.nl maakt niet zoveel uit.
Jeroen.

Gert Van Heghe

#8
Dank voor je reactie, Jeroen.

Citaat van: Lowieke op augustus 19, 2016, 14:01:48 PM
Ik gebruik nog ObsMapp 5.2.1 en daar was de standaard uitsnede vierkant.
Dat is goed nieuws, want schijnt te bewijzen dat vierkant wel mogelijk is.

Citaat van: Lowieke op augustus 19, 2016, 14:01:48 PM
Die 800x800 levert nogal verschillende resultaten afhankelijk van de cameraresolutie. Als je een 20Mp camera hebt en daar een 0,64Mp uitsnede van maakt houdt je niks van het oorspronkelijke beeld over.
Bijna niks, inderdaad, puur op cijfers bekeken.
Maar als je een insect fotografeert vanaf 10 cm afstand, is een uitsnede van 800x800 wel heel normaal.
En het moet natuurlijk mogelijk blijven om die standaard uitsnede van 800x800 groter te slepen voor grotere onderwerpen als planten of paddenstoelen.

Citaat van: Lowieke op augustus 19, 2016, 14:01:48 PM
Dus moet je alsnog verschalen en of je telefoonsoftware (ObsMapp) dat nu doet wrn.nl maakt niet zoveel uit.
Akkoord. Voor foto's van grotere onderwerpen kom je niet onder verschalen uit.
Maar voor kleine onderwerpen, waar elk detail telt, is verschalen toch wel te mijden.

Gert