blindwants en lachende eitjes

Gestart door swegh, juni 27, 2016, 22:03:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

swegh

Best forum,

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/120448440
Lygus spec. gezien op 2016-06-27 Delft - centrum
Foto's:




Toelichting:
in tuin. Eitjes gevonden op varen. Geen idee of ze bij elkaar horen.

bij voorbaat dank
shar wegh

thijsdegraaf

#1

arpwifi

De eitjes van Shar lijken me veel te vroeg voor Pentatoma rufipes en Varen is misschien ook niet de meest logische plant.

Ze zijn wel erg wittig/licht voor P. prasina, maar misschien ook een beetje overbelicht? Jammer dat er niet iets meer van de oppervlaktestructuur te zien is.

Kun je ze niet binnen in een potje laten uitkomen Shar?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

ruut

Ik heb dezelfde eitjes + nimfen ingevoerd als groene stinkwants. In het begin waren de eitjes licht groen en zonder boog figuurtje er op.


http://waarneming.nl/waarneming/view/120272141
Groene schildwants - Palomena prasina gezien op 2016-06-20 Eindhoven - Stratumse Heide
Foto's:

Groet, ruut

swegh

Hoera....  ;D

Vannacht geboren.  Lijkt me een groene stinkwants?


rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

arpwifi

#7
CiteerVannacht geboren.  Lijkt me een groene stinkwants?
Ja, dat zou je wel zeggen ... als ze vanmiddag roodbruin zijn durf ik het helemaal aan ;)

Voor de duidelijkheid: Mijn twijfel gisteren was vanwege de kleur. De eitjes van P.prasina beginnen effen helder groen en ontwikkelen na verloop van tijd de oogjes en het "lachebekkie" (eitandje ofzo, moet me nog eens in de terminologie verdiepen). Tegen het eind van de ontwikkeling worden ze wat lichter/bleker en vlak voor het uitsluipen dus erg bleek pastel-groenig in mijn ervaring. De eitjes die Shar gisteren liet zien (nu verdwenen: Shar, maak je er een nieuwe waarnemig van svp?) leken echt meer effen gelig en de foto was te klein om structuren goed te herkennen, dus dan ga je toch twijfelen of het niet nog wat anders kan zijn.

De serie van Ruut is ook leuk (beetje onhandig over tig waarnemingen verdeeld, dus ik plak er hier even wat bij elkaar)

Attentie: Fotoserie niet van mij maar CC-BY Ruut Aussems !!

24-06-2016
23-06-2016
22-06-2016
21-06-2016
20-06-2016
19-06-2016
18-06-2016
17-06-2016
16-06-2016
15-06-2016
12-06-2016
07-06-2016
06-06-2016

Het is net een beetje jammer dat hij geen plaatjes heeft tussen de 12e en de 15e, want in die periode zouden de eitjes nog net iets bleker worden en de uitsluipers op de 15e zijn al wat ouder en har opweg naar rood-bruin.

Ik scharrel zo nog wat eigen plaatjes bij elkaar om dat gat wat te vullen ...

Als er in de serie van Ruut een foto tussen had gezeten van al helemaal gelige eitjes - zoals van Shar - maar dan op die grasaar, en dat zou de enige foto zijn die je ziet, dan had ik - afhankelijk van de scherpte van de foto - zwaar aan Aelia moeten twijfelen (!)

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

swegh

#8
Arp,
Ik zal de eitjes er weer opzetten en de larfjes vanavond opnieuw fotograferen.

Moet nu weer aan het werk ;-)

Groet,
Shar


swegh


arpwifi

De diverse series van projectjes liggen nogal verspreid over diverse (uitgebouwde) schijven, maar deze heb ik bij de hand en eigenlijk is die op één foto helemaal duidelijk: Foto's van eitjes wezenlijk korter voor het uitsluipen dan dit ga je niet vinden ;)

Opvallend inderdaad dat de eitjes dus bijna niet meer groen zijn (behalve die ene onbevruchte ertussen) en de nimfjes er ook bijna kleurloos uitkomen en daarna pas weer groen worden.

Ik had eindstadium ei en kakelverse nimfjes toch iets groener in m'n hoofd, dus goed om het nog eens na te kijken :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

ruut

Arp ;o), ik heb nog even in m'n archief gekeken, maar die data ontbreken. jammer ;)
groet, ruut

rietvanoosten

Geweldig Arp! En bijzonder om te zien dat de "ogen" op de eitjes, de eigenlijke wantsenogen zijn.
met vriendelijke groet, Riet

arpwifi

Als kruisverwijzing : De waarneming voor de eitjes van Shar

@Shar: Je kunt de waarneming denk ik het beste invoeren als 22 eitjes (niet imago) op de 27e, want dat was je originele waarneming denk ik, en dan bij de foto's van uitgekomen nimfjes het stadium "nimf" aanvinken (op de foto bij de waarneming klikken, dan onder de grote foto op het camera-icoontje en dan op de fotopagina in het menu rechts op "WIjzig") en in het veld opmerking bij de foto de echte datum van de foto geven. Zo hou je ze wel als één serie/waarneming bij elkaar maar krijgen de foto's wel het juiste stadium.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

swegh

hoi Arp,

Ik heb het aangepast.

De wantsjes zitten nog altijd stil bij elkaar. Wanneer gaan ze aan de wandel e.d.?

groet,
Shar 

arpwifi

Dat ligt een beetje aan het weer, maar kan gemakkelijk een paar dagen duren - zie ook de serie van Ruut hierboven: Op de 15e uitgeslopen, op de 20e nog gezellig in een trosje bij elkaar ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]