Reeenregulatie

Gestart door Peter Lubbers, november 14, 2005, 18:27:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Lubbers

Reeen Beheren zichzelf?

Peter Lubbers

NM heeft als stelling dat Reen aan eigenbeheer doen..
Waar of niet??

Sam de berenkenner

De Bruine beer is een echte reenkiller!
Heb meerder malen gezien dat en bruine beer een ree doodsloeg en opvrat
dus mensen wat reenbeheer, neemt Bruine beer voorzn rekening

Groeten Sam Bansink

Sam de berenkenner

Trouwens welke onkundige ... heeft het idee geopperd dat reen het zelf wel kunne?
Lekkere jongens bij NM!!

tekenaar

e.e.a. hangt af van in hoeverre het gebied is afgesloten. In een aantal gebieden blijkt zelfregulatie bij reeen redelijk tot goed te gaan (Alde Faenen, onder anderen), in anderen blijkt het lastiger (Waterleidingduinen: inderdaad, met een hek eromheen). Uiteindelijk is het een keuze van de beheerders waarbij naast ethische overwegingen ('mag een ree honger lijden? - overigens zullen alleen een aantal dieren die laag in de rangorde staan / minder geschikte territoria hebben werkelijk honger lijden, maar dat kan wel) vooral de filosofie van de beheerders een rol speelt.

Deze discussie zou dus eigenlijk over 'beheers-filosofieen' moeten gaan.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Wim Green

Zelfbeheer onder reeen schijnt inderdaad te voldoen mist we aspecten als verkeersveiligheid/ schade aan bos en land/tuinbouw even buiten het vlak houden.

Groeten Wim

Scio

#6
In de Serengeti, met miljoenen m2 oppervlakte reguleren ze ook zichzelf. Of beter gezegd, het voedselaanbod reguleert hen. in Nederland is de situatie anders, aangezien we we voor elk stukje (half)natuur een plan hebben, waar dus ook uitgangspunten voor reëen-opstanden in zitten. Ik ben het weer eens met tekenaar eens:

CiteerDeze discussie zou dus eigenlijk over 'beheers-filosofieen' moeten gaan.
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

grunsven

#7
Moet niet eerst regulatie gedefinieerd worden?

Als je de reeën hun gang laat gaan zullen ze niet uitsterven en het zal ook niet oneindig door blijven groeien dus er is een soort van zelfregulatie. Met name doordat er voedselbeperking is waardoor er meer sterven en er minder geboren worden als de aantallen hoog worden.

De rol van beren geloof ik heel weinig van, ze zullen er vast af en toe een pakken maar ik kan me niet voorstellen dat dat enig effect op de aantallen reeën heeft. Voedsel is vele malen belangrijker.


PS: sinds wanneer zitten er reeën in de Serengeti?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Windekind

#8
100% eens met Roy en met Paul.

Filosofisch gezien vind regulatie ( zeker in ruime zin ) altijd plaats bij alle organismen. wat wordt bedoeld met eigenbeheer ?

De stelling zegt zo dus niets (indien zonder verdere info neergezet). Maar ik vraag mij wel af in welke context deze is geplaatst. Ik kan me niet voorstellen dat de vereniging N.M. dit zonder verdere onderbouwing en context zo heeft geschreven.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Scio

CiteerPS: sinds wanneer zitten er reeën in de Serengeti?
Sorry, ik dacht vanuit het oogpunt 'wild' en niet vanuit het specifieke ree :sorry:  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

grunsven

#10
Die laatste opmerking snap ik ook wel uiteraard. De serengeti zit vol beesten met 4 poten die planten eten.

Wat betreft de stelling van NM. Voor zover ik die begrepen heb was was de strekking dat er in gebieden van NM niet op reeën gejaagd wordt want er is geen goede reden voor.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Windekind

CiteerWat betreft de stelling van NM. Voor zover ik die begrepen heb was was de strekking dat er in gebieden vanNM niet op reeën gejaagd wordt want er is geen goede reen voor.
Met die stelling ben ik het volkomen eens  :)

Elmar



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Freek Verkerk

Albino ree

Ook in Duitsland is er discussie over reeen beheer.

Misschien is dit een beetje off-topic, maar wel een geinig bericht.

Er bestaat toch geen forumitem voor geinige berichten, of wel?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Peter Lubbers

#13
Dames en heren mijn excuses voor de onduidelijke formulering.

Maar inderdaad wordt er bedoelt dat reeen -zichzelf-  reguleren.
Denk aan: stress door territoriumgedrag etc.

Hopelijk duidelijk!

Groetjes Peter