Jong van Havik of Buizerd?

Gestart door loger, juni 25, 2016, 20:53:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

loger


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/120370943
Havik - Accipiter gentilis gezien op 2016-06-25 Haps - Ossenbroek
Foto's:






Toelichting:
Uit nest gevallen
bij voorbaat dank Louis Geraets

mgieskens

Voornamelijk op het gevoel zeg ik buizerd.
De beschrijving (geen plaatjes) in mijn boek (Elseviers broedvoegelgids) zegt voor de washuid en poten van de Buizerd: helgeel (en iris grijs). Terwijl die bij een haviksjong lichtgeel zouden moeten zijn.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rijswijk †

"uit het nest gevallen"......... Mijn eerste vraag zou zijn geweest: en toen?????????????

Groet, Minke.
Groet, Minke.

keesschreven

#3
Het lijkt mij een Havik, maar moeilijk zo nat.
De verhoudingen zijn erg gek. Het lichaam is vrijwel volgroeid terwijl de veren nauwelijks uit de spoelen zijn gekomen.
Daarom denk ik dat hij mogelijk het "pinching-off syndrome" heeft, maar ik ben niet helemaal zeker. Dit is een stoornis waarbij de veren telkens voortijdig uitgestoten worden zonder dat deze kunnen volgroeien.
Een zeldzaam verschijnsel bij roofvogels, maar wel eerder beschreven voor Havik, Sperwer, Buizerd, Wespendief en Zeearend (zie http://natuurcultuur.nl/download?type=document&docid=547168)

Misschien was hij dus wel bijna oud genoeg om uit te vliegen, maar kon hij niet in de lucht blijven...?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Oenanthe

Kijk eens naar de slagpennen. Die zitten nog half in de bloedspoelen. Met zulke pennen vliegt een vogel geen meter dus is hier een ongelukje gebeurd. Als je niets doet zal dit jong verhongeren want het is voortijdig van het nest gevallen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

loger

Blijkt inderdaad een Havik te zijn. Jong is naar vogelopvangcentrum gebracht.
Groet, Louis

keesschreven

#6
Citaat van: Oenanthe op juni 28, 2016, 07:14:12 AM
Kijk eens naar de slagpennen. Die zitten nog half in de bloedspoelen. Met zulke pennen vliegt een vogel geen meter dus is hier een ongelukje gebeurd. Als je niets doet zal dit jong verhongeren want het is voortijdig van het nest gevallen.

De vraag is of het ooit nog goed komt, omdat hij mogelijk dus het POS heeft. Rob Bijlsma bevestigde dat dit er sterk op lijkt.
Niettemin heeft hij wel de goede leeftijd om uit te vliegen: de kop en poten zijn volgroeid. Hij is dus niet "per ongeluk gevallen", want als ze eenmaal de uitvliegleeftijd hebben bereikt, springen ze van het nest, ongeacht of ze POS hebben of niet.

Louis, ik ben benieuwd hoe de veergroei van deze vogel verdergaat!

Edit: Ik zie nu op foto 1 een meer volgroeide handpendekveer. Dat lijkt ook op POS: sommige veren wel uitgestoten, andere niet.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Oenanthe

Kan je uitleggen wat POS is? Die term zegt mij niets.

Als dit jong de leeftijd heeft om uit te vliegen is de groei van de slagpennen (en niet alleen die, het hele lijf zit vol bloedpennen) zeer ernstig achtergebleven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

keesschreven

Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

keesschreven

Louis, ik ben wel benieuwd of er nieuws is van deze vogel. Hoe hebben de veren zich ontwikkeld? Kun je daarnaar informeren?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

loger

Hallo Kees, ik heb een mail gestuurd naar het vogelopvangcentrum. Heb al eerder geïnformeerd naar de Havik, maar hier geen duidelijk antwoord op gekregen. Zodra ik iets hoor laat ik het weten.
Groeten, Louis Geraets

loger

Kees, inmiddels bericht ontvangen: op 20 augustus is de havik vrij gelaten. Volgroeid en helemaal weer in orde.
Groeten, Louis

Rijswijk †

Citaat van: loger op december 11, 2016, 17:56:53 PM
Kees, inmiddels bericht ontvangen: op 20 augustus is de havik vrij gelaten. Volgroeid en helemaal weer in orde.
Groeten, Louis

Hallo Louis,

Was in juni blij te horen dat de vogel door jouw toedoen in de opvang was gekomen.
Heb ook overwogen je later naar het vervolg te vragen, maar....... Dus dank, Kees!

Wat een goed bericht!

Vraag aan Kees: betekent dit dat POS niet een eindstation is, maar dat de verengroei vertraagd is en later alsnog voltooid wordt?

Groet, Minke.
Groet, Minke.

keesschreven

Hoi Louis,

Dat is inderdaad goed nieuws!
Minke, ja, ik dacht dat het inderdaad niet meer goed zou komen. (dat was bij opgevangen Zeearenden volgens mij een keer zo). Blijkbaar kan het dus wel.
De oorzaken van het syndroom zijn ook niet helemaal bekend, maar het lijkt wel steeds vaker voor te komen volgens ringers. Het lijkt niet genetisch te zijn. Misschien speelt er toch iets in de voeding, gifstoffen?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren