Hoofdmenu

Kraanvogels

Gestart door jessesven, november 14, 2005, 17:00:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

jessesven

Hoe hebben de kraanvogels het afgelopen jaar gedaan als broedvogel??? Aantal paren,succes etc.

Bedankt!!!!!!!!

Rick van der Weijde

Als ik de waarnemingen bekijk, lijkt het me op 1 broedpaar te gaan met 2 grootgebrachte jongen. Klopt dat?
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Thijs Fijen

Ja ik vroeg me dat ook af, maar aan de waarnemingen te zien kan dit best wel kloppen. Wie weet het precies???

Thijs
Thijs Fijen

edwin de weerd

Je bedoelt in nederland neem ik aan.
In het Fochteloërveen 2 paar met beide 2 jongen. verder nog wat verspreide waarnemingen van individuele beesten op verschillende plekken in drenthe, ook in zuidwest drenthe zwerft een paar rond, maar deze hebben volgens mij geen broedpoging ondernomen dit jaar.(baltsen wel veel)
Groet Edwin.

jessesven

Bedankt! Welke plek in ZO-Drente is het?? Lijkt er op dat ze langzamerhand toenemen.......

edwin de weerd

Waar in drenthe kan ik niet precies zeggen, als je kraanvogels wilt zien kun je prima in het F.veen terecht.
Groet Edwin.

redmar_woudstra

ik meen te weten waar het is. mag dag bekend worden of moet dat geheim blijven in verband met de drukte? dan houd ik me wel stil
groet,
Redmar

P1234

Beste Redmar,

Ik denk dat Edwin de exacte plek niet heeft willen vermelden, omdat deze verstoringsgevoelig is. Ik denk ook dat het goed is dat dit gerespecteerd wordt. Zoals Edwin al zei, het Fochteloerveen biedt uitstekende mogelijkheden om Kraanvogels te bekijken. Voor de liefhebbers, gewoon even een poosje op de hoge uitkijktoren staan of de weilanden rond Ravenswoud afscopen en dan heb je een erg goede kans op Kraanvogels. Het lijkt me goed als de Drenthegangers die elders broedverdachte Kraanvogels waarnemen dit onder de pet houden.

Groet

Peter van Wetter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

redmar_woudstra

Ik hou het ook graag voor me. Maar ik heb de informatie érgens vandaan (een voor iedereen toegankelijke bron), de exacte bron weet ik echter niet meer....
Dus heeft die bron dan niet de "code" genegeeerd? Want ik kan me zeer goed voorstellen dat men het geheim wil houden, zeker als het om zulke verstoringsgevoelige (en populaire) vogels als kraanvogels gaat. Voor je het weet komt iedereen kijken....
groet,
Redmar

jessesven

Ik hoef niet precies de plek te weten hoor. Ik heb kraanvogels genoeg gezien. Overigens zijn kraanvogels niet (meer) verstoringsgevoelig. Ik weet ze niet ver over de duitse grens broedend in kleine restjes hoogveen vlakbij bebouwing. Tractors rijden vlak langs de nesten. Beetje bijblijven hoor!! In Nederland lopen we wat dat betreft flink achter.  Beestje is een cultuurvolger geworden: lekker op de mais! Zelfde is aan het gebeuren met zeearend en zwarte ooievaar.

Groet!!

redmar_woudstra

Haha, die verhalen heb ik ook gehoord! Naja, als het geheim moet blijven, geen probleem, maar kraanvogels spreken wel aardig tot de verbeelding en dat wil soms wel eens belangstellenden trekken met iets minder goede (al dan niet bedoelde) effecten tot gevolg...
groet,
Redmar

jessesven

Ook geen probleem met geheimhouding hoor! Echter mensen die eieren willen kunnen ze net over grens makkelijk krijgen: zonder natte voeten.


edwin de weerd

Het gaat niet alleen om mensen met verkeerde bedoelingen, maar ook om mensen die de kraanvogels graag willen zien, vogelaars of niet, en in het fochteloërveen gaat dat prima, en in andere gebieden gaat dat gewoon niet zo makkelijk.
Groet Edwin.

RWester

Zit ik nu in de discussie over de Visarend? of de Zeearend? of de Zwarte Ooievaar (bestaat nog niet, van de zomer weer  :P ). Oh nee, Kraanvogel!

Maar toch, tegelijkertijd interessant en 'grappig' hoe een onderwerp kan blijven bestaan, sluimerend, 'heropend', enz.

Herhalingen van 'zetten', suggesties, (wens-)voorspellingen, geheimhoudingen, enz.

Voor iedereen, vogelaar/niet-vogelaar, zeer leuk en tot de verbeelding sprekend, maar ik denk toch, geniet van de vogels om je heen, van de wel 'toegankelijke' zeldzaamheden, en hou misschien dit soort gevallen voor je en geniet, mocht je de locatie weten, van de leukere broedvogelsoorten. Met medegenoten...

Slapende honden en broedende zeldzamheden moet je gewoon stil passeren...

Ik heb er geen problemen mee om dit later te openbaren (een broedgeval bijv), maar speculaties kunnen in mijn ogen alleen maar wrijving, gegis enz. opleveren.

Misschien dat de Bijeneters van Den Haag weer vanaf de openbare weg te bekijken zijn. Geniet er van...

Ik schuif voor mijn idëengang voor de rest aan bij Edwin de Weerd en Peter van Wetter
Met vriendelijke groet,

Remco Wester