Hoofdmenu

pterostichus soort?

Gestart door Ernst Miltenburg, juni 20, 2016, 16:27:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ernst Miltenburg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/120194557
Loopkever onbekend - Carabidae indet. gezien op 2016-06-15 Eelde
Foto's:




Toelichting:
In het kader van een onderzoekje naar het voorkomen van insecten. Dit onderzoek wordt aangestuurd vanuit het van Hall Larenstein en is in samenwerking met wildezadenkwekerij de Cruydt-Hoeck. Wij zijn zelf niet erg ervaren in het determineren van insecten en zouden dan ook graag wat hulp willen om hier beter in te worden. Zelf dacht ik aan een pterostichus soort, maar ik heb geen idee of dat juist is.
bij voorbaat dank E. Miltenburg

A. Vermaat

Ik denk een Poecilus-soort. Hoorde ooit wel bij het geslacht Pterostichus. Waarmee determineren jullie?
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

Ernst Miltenburg

het lijkt inderdaad een Poecilus soort te zijn (volgens een sleutel geschikt voor engeland (Mike Hackston) is het waarschijnlijk Poecilus cupreus). Wij gebruiken voornamelijk de Tirion nieuwe insectengids van Michel Chinery (achtste druk), als we iets niet kunnen vinden of willen controleren internet. (voor boktorren en prachtkevers hebben we hier apparte tabellen) Super bedankt voor het antwoord!  ;D

Douwe van der Ploeg

cupreus/versicolor durf ik vanaf zo'n foto niet te onderscheiden, als je m zelf onder de binoc hebt is het natuurlijk makkelijker.
Douwe van der Ploeg

Thomasr

Ik kan de entomologische tabellen van Naturalis volume 9: De loopkevers van Nederland en Belgie aanraden als jullie nog een goed determineer boek zoeken in het Nederlands.
Met vriendelijke groet,
Thomas