kleintje

Gestart door huysse, september 23, 2007, 15:47:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Welke sprinkhaan kan dit zijn? Een Doorntje?
Heel kleintje (1-1,2 mm)

groet,
Marijke

huysse

en

Jeroen Nagtegaal

#2
Ik denk een gewoon Doorntje,,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

#3
Is hij te "plat" voor, ik denk eerder kortdoornige vorm van zeggedoorntje. Wie bied meer?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

huysse

Hier nog een foto, ik weet niet of het iets toevoegt?

groet,
Marijke

florisbrekelmans

Dag Marijke,

Je toevoeging maakt het nog duidelijker dat het een juveniel exemplaar betreft, gezien de vleugel langs de rand van het schild. Tetrix juv spec. zou ik zeggen, die niet met zekerheid verder op naam te brengen is.

Groet,

Floris

(overigens is 1-1,2 mm wel erg klein...!)

huysse

Citeer(overigens is 1-1,2 mm wel erg klein...!)

:D Ja! CM. dus!

b.achterkamp

Citeerdat het een juveniel exemplaar betreft, gezien de vleugel langs de rand van het schild.
Ik vind de onder-zijkant van het halsschild (dus schuin onder de nauwelijks zichtbare voorvleugel) er wel vreemd uitzien. Er lijkt toch een uitstulping teveel te zitten voor een juveniel. Zie p 10 van de JBU tabel of p 110 van de KNNV-veldgids.
Wat de vorm van de rand betreft is het eerder een adult, maar er is wel erg weinig voorvleugel te zien. Zit hier variatie in of is dit een afwijkend geval? Ik vind de rug ook wel apart gedeukt dus neig naar het laatste.
Mijn conclusie is voorlopig toch adult zeggedoorntje. De afmeting is prima voor een adult. Bart

RoyKleukers

Ik ben het deels met Bart eens. Het lijkt me een volwassen dier, waarbij het voorvleugeltje mogelijk iets naar binnen is geklapt. Naar mijn idee is het een gewoon doorntje. Het dier s niet plat genoeg voor een zeggedoorntje en bij de kortdoornige vorm van het zeggedoorntje reikt het halsschild nog ruim voorbij de achterknie.

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

florisbrekelmans

Ai, kennelijk te snel geoordeeld. Het vleugeltje lijkt idd wat te zijn weggeklapt, niet goed genoeg bekeken.

Groet,

Floris