Wie zijn hier bezig geweest?

Gestart door Dnl, november 13, 2005, 20:34:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dnl

Welk verschijnsel tijsterde vandaag onze polders? Vandaag een stuk wezen fietsen door de polder Arkemheen en omgeving. Constand werden we belaagd door spinnenrag. Toen we uiteindelijk even een rustpauze namen, werden we zelf zo ongeveer ingeweven. De draden waren bijna doorzichtig en werden door de wind meegenomen, maar als je over het weiland kijkt lijkt het alsof er sneeuw ligt! B) met 19grdn.
Ik vroeg me af of iemand hier iets over kan vertellen, het leek wel een plaag zoveel spinnetjes en vooral rag dat er was. Is dit een normaal verschijnsel in de 'herfst' of is dit weer zo'n klimaatveranderings-actie? Op de foto's is te zien dat geen drie of vier spinnetjes ijverig zijn gewest, dacht ik zo...  ;)
Met vriendelijke groet,

Daniƫl Paalvast


Mark van Veen

Met het mooie weer gingen heel veel kleine hangmatspinnetjes (Linyphidae) 'aeronauten'. Dat wil zeggen dat ze een dunne spindraad in de lucht hangen. Als de wind er vat op krijgt zweven ze met behulp van die draad tientallen tot honderden meters ver. Ik ben vandaag in de Oostvaardersplassen geweest, waar dit verschijnsel zich ook voordeed. De spinnetjes zaten met tientallen op de telecoop. Ik kan niets over de naam zeggen. Ik weet wel dat een van de soorten, Eriogone artica, dit gedrag massaal kan vertonen.
groet,

Mark van Veen

Floppy

Toevallig maakte ik iets soortgelijks mee midden op het Abdijplein in Middelburg (een flink eind van de bomen). Ik kreeg daar rond 13:30 uur tot mijn verbazing een stevige spindraad over m'n voorhoofd. :rolleyes:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland