Welke LHB-achtige grotere kever?

Gestart door jewigboldus, juni 19, 2016, 20:45:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

jewigboldus

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/120155304
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2016-06-19 Kampina - Bisschopsvelden
Foto's:


Toelichting:
Is het een Lieveheersbeestje? Nog uitzoeken, moet vindbaar zijn.
bij voorbaat dank Jan Ekke Wigboldus

arpwifi

Als je wilt zoeken: Cryptocephalus (vaak erg variabel en moeilijk van foto)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jewigboldus

Bedankt. De soortenbank bood geen oplossing, maar via internet vond ik de C. vittatus (gestreept steilkopje). Dat zou m moeten zijn.

Jan Ekke

Douwe van der Ploeg

Vond je via internet ook dat er geen gelijkende soorten zijn? Dat iets lijkt, betekent nog niet dat het m ook is, dat is pas als helemaal niks anders lijkt.
Douwe van der Ploeg

jewigboldus

OK, ik heb alle soorten in de soortenbank vaan waarneming waarvan een foto bestaan, gecheckt, en ik heb alle afbeeldingen die internet levert voor de Cryptocephalus bekeken.
Binnen die soorten vond ik alleen bij de vittatus gelijkenis.
Daarmee zijn mijn mogelijkheden om te checken nu even op.
Maar ik houd me aanbevolen voor meer tips.

Jan Ekke

arpwifi

Waarschijnlijk is het inderdaad vittatus, maar ik zou het je niet durven garanderen - ik ken alle Cryptocephalus niet goed genoeg om uit te sluiten dat andere kleurvormen hebben die hier erg op lijken (In NL wellicht bipunctatus of pygmaeus ?)   Vermoedelijk zijn die voor een kenner wel uit te sluiten, maar voor mij niet dus ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jewigboldus

Heb ook de Duitse site Kerbtiere nog eens gecheckt maar ik zie geen andere die maar enigszins in de buurt komen.
Hoop dat iemand vittatus nog kan bevestigen.

Jan Ekke