Eén of twee Tureluurs

Gestart door Klaas van Dijk, juni 18, 2016, 14:31:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Ik heb nog een vraagje over Tureluurs. Op 17 mei 2016 (zie eerdere posting) vonden we op het kantoor van de Gasunie ook resten van een Tureluur. De redelijk complete vogel lag op de top van een steunbeer. Deze locatie is onbereikbaar. Gelukkig kon van boven een foto worden gemaakt (de foto is gemaakt door Hilco Jansma). Op een terras boven deze deze steunbeer (= de locatie waar de foto is gemaakt) vond ik één redelijk verse handpen (links, 122 mm). Het is volgens mij één van de middelste handpennen.

Het lijkt mij dat deze handpen niet meer aanwezig is op de linkervleugel van de vogel op de foto. Iemand die een uitspraak durft te doen of er op grond van deze foto's sprake is van de resten van 1 of van 2 Tureluurs?

Alvast bedankt voor wat reacties,

Klaas

whmvb

Ik zou zelf in ieder geval nooit op basis van één gevonden veer een (extra) Tureluur meetellen als prooi.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

Het lijkt mij een P8 (of 7 of 9).
Aan jouw vleugel zitten nog P6-10, dus het moet van 2 individuen zijn geweest.

In dit geval zou ik dit wel noteren als een prooi (een toevallige ruiveer van een Tureluur op de kerk is onwaarschijnlijk) maar bijv. bij een havik in het bos zou ik een enkele veer van een bosvogel niet als prooi tellen.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Klaas van Dijk

Beste Wim en Kees,

Veel dank voor jullie reacties.

Ik ga bij dit soort beslissingen (1 of 2 Tureluurs) altijd uit van een combinatie van informatie over soort / plaats / datum / omstandigheden. De handpen en de dode vogel zijn (redelijk) vers. Tureluur heeft in deze periode van het jaar geen slagpenrui. De soort broedt niet op en rond het gebouw van de Gasunie en gebruikt de omgeving niet als foerageer- en/of rustlocatie. Wel is Tureluur een redelijk algemene broedvogel in De Onlanden, een paar km naar ZW (http://www.natuurindeonlanden.nl/broedvogels2015.pdf ).

Het meest waarschijnlijke scenario is dan volgens mij dat deze handpen hoort bij een prooirest van het broedpaar Slechtvalken op het gebouw van de Gasunie en dat er in dit specifieke geval dus sprake is van twee Tureluurs als prooirest.

Vriendelijke groeten,

Klaas