Vleermuis Awsard Road Westelijke Sahara

Gestart door Jacob Lotz, juni 16, 2016, 22:24:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Lotz

Hallo allemaal,

In rond de wadi Oued Jenna in de buurt van Awsard heb ik het geluid van een vleermuis opgenomen. Dit is een onbewerkt geluid dus geen batdetector of time expension. Het is het geluid zoals we het hoorde. Het geluid lijkt extreem (!) laag. Tot op 0.1 kHz! Van Egyptian Free-tailed bat Tadarida aegyptiaca is een geluid tot 5 kHz bekend. Een link naar de waarneming is hier: http://observado.org/waarneming/view/118340632

Na raadplegen van meerdere bronnen kom ik er nog steeds niet uit. Oa 'Bats of Southern and central africa' geeft geen geluid dat zo laag komt.
Deze bron: http://animaldiversity.org/accounts/Tadarida_aegyptiaca/ geeft aan dat Free-tailed bat tot 5 khz kan komen. Heeft eerder gehoord van zo een laag geluid bij vleermuizen? Op de opname lijkt het alsof de vleermuis jaagt (versnelt het tempo en verlaagd het geluid) of zijn dit balts of sociale geluiden?

Groetjes,

Jacob
Groeten,

Jacob Lotz


NJN - Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie
www.njn.nl
Zomerkampen in de natuur:
www.njn.nl/zomerkamp

Rob Koelman

De pulsen op de opname hebben de meeste energie tussen grofweg de 4 en de 6,5 kHz. Dat zou dan min of meer kloppen met de pulsen van Egyptian free-tailed bat. De veel lagere en veel minder energierijke 'staarten' komen wat vreemd over. Zijn dit geen artefacten van de gebruikte opnameapparatuur?
Met vriendelijke groet, Rob

Jacob Lotz

Dag Rob,

De recorder is een sony pcm-m10. Meestal krijg je dit soort dingen pas als het geluid overslaat, zoals ook op de opname te zien is rond 4.2 seconden. De puls zou dan ook rood uit moeten slaan in dat geval. Ik had ook de lengte van de pulsen gemeten. Die kwam ook niet overeen met de 10-20 ms dacht ik. Dit zal ik nog even controleren.

Dank voor je antwoord!

Groetjes,

Jacob
Groeten,

Jacob Lotz


NJN - Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie
www.njn.nl
Zomerkampen in de natuur:
www.njn.nl/zomerkamp