welke klein kevertje ? in bosplantsoen

Gestart door haakbek, juni 16, 2016, 21:44:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

haakbek


------------start kopiƫren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/120044359
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2016-06-12 Rhoon - Rhoonse Grienden
Foto's:






bij voorbaat dank Hans Meijer

------------einde kopiƫren----------------------------

arpwifi

Cryptocephalus, vrijwel zeker ocellatus, maar er zijn bij de andere soorten meen ik een paar instink-kleurvormen
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

haakbek

Ok bedankt arp zet ik hem op deze soort onzeker
Groet
Hans

Douwe van der Ploeg

Ik kan zo geen dubbelganger vinden, weet je nog welke je aan dacht, Arp?
Douwe van der Ploeg

arpwifi

#4
Ha Douwe.

Tsjonge poeh ... heb er ooit mee zitten puzzelen en ergens in m'n achterhof onthouden dat het weer eens niet zo simpel was als "zwart met witte vlekjes op de kop = ocellatus". Even uit m'n hoofd komt in elk geval de superpoepzeldzame(?) exiguus ook in z'n standaarduitvoering behoorlijk in de buurt (bekend uit alle landen om ons heen, recent weer dichtbij in Duitsland gevonden), maar ik bedoelde dus meer afwijkende vormen van soorten die je normaal redelijk kunt onderscheiden. Ik meen dat flavipes heel weinig wit op de dekschilden over kan houden (en wel wit op de kop) of nog zo wat, maar dus ook vormen van soorten waarvan je het niet per se meteen verwacht zoals misschien moraei of dergelijke (chrysopus?!?), maar dat zou ik opnieuw moeten uitpluizen... De andere kant op was ook al niet simpel (geen witte vlekjes) omdat die op ocellatus ook gereduceerd kunnen zijn naar het schijnt  :huh:

Ik heb vooral onthouden dat zeer in het algemeen Cryptocephalus lastpakken zijn met veel variatie en vieze instinkers - misschien dat als je er echt een paar jaar voor gaat zitten dat het allemaal "snel" duidelijker wordt, maar voorlopig ben ik even met andere groepjes bezig.

Dat gezegd: Ik zei dus wel "vrijwel zeker" ...  ;)

P.S. Dat zeldzaam voor exiguus schijnt volgens Kerbtier mee te vallen? Uit Engeland had ik begrepen dat men verwacht dat het beestje daar mogelijk uitgestorven is ...  :huh:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Mja, betere foto van achterdijtjes en halsschild zou natuurlijk prettig zijn om sommige van die soorten helemaal uit te sluiten.. Ik heb er gister net zelf eentje gevangen, zal eens kijken of ik daar nog wat detailfoto's van kan krijgen ter vergelijk ;)
Douwe van der Ploeg