Hoofdmenu

Snuitkever spec

Gestart door ajvwijk, september 22, 2007, 17:33:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajvwijk

Onder snuitkever spec. (Curculionidae indet) kom ik een zelfde foto tegen op waarneming.nl. Kan iemand deze determinatie bevestigen. Of heet deze snuitkever wellicht anders. Het kevertje was ca. 8mm groot.
Ton van Wijk

Arp

Hallo AJ,

Ik weet van nix, maar vind het wel leuk om het onlangs opgezochte nog eens te testen. Zie ook hier. Het schildje van deye is duidelijk niet langer dan breed (dus C. glandium danwel nucum) en ik meen een haarkam te zien op de dekschildnaad richting achterwerk, waarmee het dan volgens mijn gegevens de Hazelnootboorder Curculio nucum zou zijn (vrouwtje, vanwege de zeer lange snuit).

Maar dit uitsluitend als losse flodder voor de boeg - absoluut bevestiging (of juist niet dus) door een expert afwachten. Een extra foto waarop de kont wat meer van de zijkant zichtbaar is laat de haarkam eventueel beter uitkomen - die vind ik nu nogal slecht zichtbaar (misschien istie er dus ook niet).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Ik zie geen schubbenkam, maar het beest is ook wat versleten. Op grond ven de vorm van de antenneknop zou je nog onderscheid kunnen maken tussen glandium en nucum, maar daarvoor is de foto niet goed genoeg. Op grond van de gizz (is een cooler woord voor habitus heb ik op dit forum begrepen) zou ik voor C.glandium gaan, maar dus niet  met 100% zekerheid ...

Theodoor

ajvwijk

Alvast bedankt voor de determinatie. Helaas was het nogal bewolkt, zodat de foto's niet zo scherp zijn. Maar ik had er nog een van de kont zoals je vroeg. Misschien is er wat mee te beginnen.
Mvg Ton
Ton van Wijk

Arp

#4
Hallo saampies,

@AJ - Voor zover je er waarde aan hecht ;) - op basis van die foto ga ik dan volledig mee met Theodoor's C. glandium (op de eerste vond ik het onduidelijk, maar meende toch iets te zien)

@Theodoor: Hartelijk dank voor je inbreng/determinatie ... ennnehhhhh ... iemand die zoveel van kevers en ander spul weet heeft op dit forum toch hopelijk asteblieft geen nieuwbakken lingo nodig om toch super cool te zijn  :grin:

P.S. Op de tweede foto meen ik ook haartjes op de voeler te ontwaren. Volgens mijn gegevens zou C. nucum die niet moeten hebben? Zijn die gegevens juist en/of herken ik de haartjes juist (die sprietjes schuin naar voren op het einde van elk voelersegment)?????.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)