Hoofdmenu

Zwartvlekwinteruil?

Gestart door Rayan Majoor, juni 16, 2016, 12:17:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/120022022
onzeker Zwartvlekwinteruil - Conistra rubiginosa gezien op 2016-05-14 Barneveld - Landgoed de Schaffelaar
Foto's:




















bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

JeroenVoogd

Beste Rayan,

Ik denk dat je gelijk hebt, je moet kijken naar het nek- en anaalschild om andere soorten uit te sluiten. Ik zal mijn notities hierover eens opzoeken. Het gaat dan om zaken of de witte banden versmallen of niet, evenwijdig van elkaar lopen of juist naar elkaar toe en of er een middenband aanwezig is bij het nekschild.

Jeroen

Rayan Majoor

Ik ben benieuwd, Jeroen! Ik heb nog genoeg andere foto's dus als het hier niet duidelijk te zien is, heb ik waarschijnlijk nog wel een andere foto waar je het kan zien.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

cyprio

Hoi Rayan,

Deze rups gevonden op 7 mei 2014 en op 5 sept 2014 imago geboren.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

Rayan Majoor

Hm... op het eerste gezicht lijkt hij er hetzelfde uit te zien, maar als ik even kijk zijn bij mij de witte strepen op het nekschild en het anaalschil dikker en is het middelste streepje van de drie (dat hele dunne streepje) bij deze rups van mij meer aanwezig dan bij die van jou. Ik ben benieuwd of dat gewoon aan de variatie binnen een soort ligt of dat dat echt betekent of het een andere soort is. Ik zal thuis ook nog even verder kijken met de andere foto's erbij.
In ieder geval bedankt voor de foto's! Altijd handig om een beetje te kunnen vergelijken met een rups waarvan al zeker is welke vlinder daar uit is gekomen :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

JeroenVoogd

Ik durf toch wel met een redelijke zekerheid te stellen dat dit rubiginosa moet zijn, en sluit dus erythrocephala en vaccinii uit te sluiten. Maar kweek hem voor de zekerheid uit!

Groet,

Jeroen

Rayan Majoor

Zal ik doen! Op het moment zit hij in zijn cocon en zie nu meer zwart doorschijnen dus waarschijnlijk is hij net verpopt. Nu nog 'eventjes' wachten tot hij uitkomt B)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl