Bonte vliegenvanger...toch?

Gestart door nielsnaaldenberg, juni 14, 2016, 16:20:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsnaaldenberg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/118384382
Bonte Vliegenvanger - Ficedula hypoleuca gezien op 2016-05-12 Stuwwal - Duivelsberg
Foto's:


bij voorbaat dank Niels Naaldenberg

mgieskens

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

thijs_vdkamp

hij lijkt wel erg wit op borst en buik (ook geen borstband te zien) en ik meen bovendien witte staartzijden te zien. Dus ik neig naar Bonte.
Thijs
Mattheüs 6:26a

mgieskens

Ik denk dat ik me verkeken heb op de grijze bovenkant. Ik ben ze zwart gewend.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

thijs_vdkamp

nog een argument voor Bonte: deze vogel heeft een relatief kort achterlijf en korte staart. Bij Grauwe is het achtereind langgerekter
Thijs
Mattheüs 6:26a

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

nielsnaaldenberg

De korte staart en witte vlekje boven de snavel (net te zien) wezen mij naar de Bonte. Maar zeker weet ik het niet.

groet Niels

Vincent Hart

Hier een Bonte Vliegenvanger in vergelijkbare houding (schuin van onder 'in de kont kijkend')

Vergelijk:
- 'staartprojectie' = lengte van het deel van de staart dat voorbij de vleugelpunt uitsteekt.
- vleugeltekening
- snavel
Het 'witte vlekje boven de snavel' op Niels' foto is in werkelijkheid de lichte snavelbasis van inderdaad een Grauwe Vliegenvanger.
Met een beetje goede wil is ook iets van streping te zien.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

nielsnaaldenberg

Bedankt voor de opheldering. Mvgr Niels :duim:

mgieskens

Dank je Vincent voor de uitleg.
Ik begon al te twijfelen, maar had het in eerste instantie dus toch goed gezien.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Citaat van: mgieskens op juni 15, 2016, 15:11:12 PM
Ik denk dat ik me verkeken heb op de grijze bovenkant. Ik ben ze zwart gewend.

Slechts een klein deel van de in NL broedende Bonte Vliegenvangers is zwart-wit Michèl: het overgrote deel (ik meen 75%) is "50 shades of brown" van boven ... B)
Op de bewuste foto lijkt de staart vooral korter door de inkijkhoek..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mgieskens

Ik heb ze niet zo heel vaak gezien, maar dan kennelijk wel elke keer eentje uit die 25%  B)
Wat me dan gelijk doet afvragen of er een geografische kleurverdeling is.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Robertmeer

Dit is volgens mij wel degelijk een Bonte Vliegenvanger. Niet alleen een behoorlijk compact beestje met korte staart, maar ook is het vele wit in de vleugel nog net zichtbaar is en is het sowieso een behoorlijk contrastrijke vogel. Kenmerken als streping op de onderzijde en lichte snavelbasis zie ik niet, of zijn mogelijk fotografische effecten?
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Wil

En  toch zwicht ik ook voor jouw argumenten, Robert.
Ik zag er vanaf het begin een bonte in.
Maar....wat is een foto waard.....
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

frankneijts

Citaat van: Robertmeer op juni 15, 2016, 23:08:16 PM
Dit is volgens mij wel degelijk een Bonte Vliegenvanger. Niet alleen een behoorlijk compact beestje met korte staart, maar ook is het vele wit in de vleugel nog net zichtbaar is en is het sowieso een behoorlijk contrastrijke vogel. Kenmerken als streping op de onderzijde en lichte snavelbasis zie ik niet, of zijn mogelijk fotografische effecten?

De "korte staart" wordt vooral 'veroorzaakt' door de hoek waarin die staart op de lichaamsas staat en daardoor veel korter lijkt. Belangrijk kenmerk van een Bonte is het wit aan de grote dekveren (bij wijfje weliswaar minder dan bij mannetje maar nog steeds opvallend) en hoewel deze veren goed te zien zijn ontbreekt echter elk spoor van wit hieraan. Het "wit" wat wel zichtbaar is op de vleugel is ook niet ècht wit zoals altijd bij Bonte en past prima op Grauwe (lichte zomen aan armpennen die een 'baan' vormen bij gesloten vleugel).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

En hier een wat opgelichte uitvergroting van de kop waarop de lichte basis van de ondersnavel duidelijk te zien is. Bij Bonte is deze volledig gitzwart ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jos Welbedacht

Ik neig ook naar Bonte... Hoewel de staartprojectie door de invalshoek niet goed wordt weergegeven, pleit een kortere staart voor Bonte, evenals het scherpe contrast tussen de keel en de bovenkant van de kop. Ook zie ik helemaal geen streping (noch op de buik, noch op de bovendelen). Wel zie ik lichte randen aan de staartbasis, hetgeen past bij Bonte en niet bij Grauwe. Ik denk dat de vleugel niet goed zichtbaar is, en dat het wit dat je ziet de witte tertialbases zijn. Het ontbreken van witte toppen aan de grote dekveren zou dan een fotografisch effect moeten zijn; zoals niet goed zichtbaar vanuit deze hoek. Ook zie je heel vaag wat wit langs de handdekveren. Ik vind de snavelkleur te lastig om te beoordelen hier; dat lichte kan net zo goed de bevedering aan de snavelbasis zijn. En dat witte vlekje boven de snavel is ook niet verkeerd voor Bonte, maar vind ik lastig te zien. Toegegeven, zeker weten doe ik het niet, maar ik ga voorlopig voor Bonte Vliegenvanger.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: Jos Welbedacht op juni 17, 2016, 10:59:33 AM
Ik neig ook naar Bonte... Hoewel de staartprojectie door de invalshoek niet goed wordt weergegeven, pleit een kortere staart voor Bonte, evenals het scherpe contrast tussen de keel en de bovenkant van de kop. Ook zie ik helemaal geen streping (noch op de buik, noch op de bovendelen). Wel zie ik lichte randen aan de staartbasis, hetgeen past bij Bonte en niet bij Grauwe. Ik denk dat de vleugel niet goed zichtbaar is, en dat het wit dat je ziet de witte tertialbases zijn. Het ontbreken van witte toppen aan de grote dekveren zou dan een fotografisch effect moeten zijn; zoals niet goed zichtbaar vanuit deze hoek. Ook zie je heel vaag wat wit langs de handdekveren. Ik vind de snavelkleur te lastig om te beoordelen hier; dat lichte kan net zo goed de bevedering aan de snavelbasis zijn. En dat witte vlekje boven de snavel is ook niet verkeerd voor Bonte, maar vind ik lastig te zien. Toegegeven, zeker weten doe ik het niet, maar ik ga voorlopig voor Bonte Vliegenvanger.

Je kijkt/interpreteert niet goed Jos:
* Er is wel degelijk donkere tekening op de keel/zijhals/bovenborst te zien maar in een eerdere discussie over (eventuele) Tyrrheense Grauwe Vliegenvangers 'ontdekten' we al dat die tekening bij onze eigen Grauwe nogal variabel is. Bovendien is juist (de zichtbaarheid van) die streping op de onderzijde sterk onderhevig aan belichting en (on)scherpte van de foto ..
* De "lichte randen aan de staart" zijn nu net typische belichtingseffect-verschijnselen.
* De grote dekveren zijn prima zichtbaar: zelfs een 1e zomer wijfje Bonte heeft opvallende witte toppen aan die veertjes en dat zou dus uitstekend te zien moeten zijn
* de "lichte snavelbasis" (onderzijde!) is rozeachtig en dat kunnen dus nooit veertjes rond de snavelbasis zijn. Wèl die lichte pluisjes op de basis bovensnavel!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nielsnaaldenberg

....misschien helpt dit nog.

De vogel had in een nest in een verlaten spechtennest

groet Niels

Robertmeer

Zeker Niels, die maken dit een Grauwe Vliegenvanger.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Vincent Hart

Citaat van: nielsnaaldenberg op juni 18, 2016, 12:16:46 PM
....misschien helpt dit nog.
In zijn algemeenheid is het altijd handig om meteen meerdere foto's te plaatsen, zeker als de foto's niet optimaal zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

Haha, ja, die nieuwe foto's zijn duidelijk genoeg! Bedankt nog voor je toelichting, Frank.  :duim:
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Citaat van: Jos Welbedacht op juni 18, 2016, 22:18:14 PM
Haha, ja, die nieuwe foto's zijn duidelijk genoeg! Bedankt nog voor je toelichting, Frank.  :duim:

Graag gedaan Jos .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Het had een goeie mysterybird geweest!  :blink:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.