Hoofdmenu

Welke vleermuis?

Gestart door arnoniehof, juni 13, 2016, 10:57:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

arnoniehof

Gisteren vond ik deze vleermuis bij ons vakantiehuisje. Lag direct naast het huis.
Was een bosrijk gebied met voor ons huis een recreatieplas.
Was kleiner dan mijn hand

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/119929918
Vleermuis onbekend - Chiroptera spec. gezien op 2016-06-12 Oldebroek - 't Loo e.o.
Foto's:


Toelichting:
Lag onder bij het huisje, kleiner dan mijn eigen hand
bij voorbaat dank Arno Niehof
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Herman Bouman

Lijkt me een gewone dwergvleermuis. Helaas doet ie het niet meer.

arnoniehof

Dank je Herman,
Ik pas het aan

vr gr Arno
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Rob Koelman

Ik zou laatvlieger niet gelijk willen uitsluiten. Zie bijvoorbeeld de 'blonde' punten van de haren van de rugvacht...
Met vriendelijke groet, Rob

arnoniehof

Dan zou het een jong zijn denk ik want het was een erg klein beestje. Erwin walstra heeft ook nog fotos er bij gezet
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Rob Koelman

#5
Citaat van: arnoniehof op juni 22, 2016, 19:15:34 PMDan zou het een jong zijn denk ik want het was een erg klein beestje.

Toch is dit naar mijn mening een laatvlieger. Alle Nederlandse vleermuizen zijn 'klein' als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld een aantal tropische soorten. Uit de foto's blijken door het ontbreken van een referentie voor het formaat nergens de exacte afmetingen. Houdt er rekening mee dat dit dier tenminste gedeeltelijk ingedroogd is, waardoor een vleermuis kleiner overkomt dan in vers dode of levende toestand.

Naast de 'blonde' haarpunten van de rugvacht wijzen ook de volgende kenmerken op laatvlieger:
- forse snuit
- forse hoektanden (iedereen die wel eens een laatvlieger uit een mistnet heeft gehaald kent dit kenmerk maar al te goed...  ;) )

Hieronder nog de twee andere foto's bij de waarneming:

Met vriendelijke groet, Rob

arnoniehof

Beste Rob,

Het dier was inderdaad volledig uitgedroogd en lag dus onderaan een vakantiehuisje. Vermoed dat ie naar beneden is gevallen
Zal ik het dier aanpassen in Laatvlieger wat jouw betreft?

vr gr arno
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Rob Koelman

Citaat van: arnoniehof op juni 24, 2016, 13:35:05 PMHet dier was inderdaad volledig uitgedroogd en lag dus onderaan een vakantiehuisje. Vermoed dat ie naar beneden is gevallen. Zal ik het dier aanpassen in Laatvlieger wat jouw betreft?

Wat mij betreft wel. Maar het zou fijn zijn als René of Douwe (of een van de andere admins) de determinatie als laatvlieger kunnen bevestigen...
Met vriendelijke groet, Rob

arnoniehof

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg