Hoofdmenu

vos

Gestart door Ted van der Knaap, september 21, 2007, 18:30:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

vos
..deze vos vanmiddag rond 16.00 uur voor de lens gehad..
..lag te rusten temidden van fjorden-paarden die het duin begrazen..

..kan iemand mij n.a.v. de foto's wat meer vertellen over b.v. de leeftijd, geslacht, kleed enz.  (7 foto's!!!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

2.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

3.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

4.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

5.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

6.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

7.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Aaldrik pot

Ik denk dat het nog steeds heel erg moeilijk is om op basis van uiterlijke kenmerken iets over het geslacht o.i.d. van vossen te zeggen. Op basis van met name de eerste foto zou ik, als me het mes op de keel werd gezet, opteren voor een rekel. Ik vind dat het dier een vrij forse kop heeft met relatief ver uitelkaar staande oren (zie ook de monografie van Van Oort).  
Aaldrik Pot

grutto

Toen ik zo deze mooie fotos zat te bekijken, was mijn gedacht ook de inschatting van leeftijd en geslacht. Een oude rekel zo ik ook denken en met oud bedoel ik dan in iedegeval geen jong van dit jaar.

Alleen in gebieden waar erg veel vossen zitten kan je ze zo op de dag wel eens zien zou dat te maken hebben met gebrek aan voedsel. Met andere woorden dat ze meer uren moeten maken voor hun dagelijkse hoeveelheid vossen ?


M.vr.gr.

Grutto

Groet
Tjeerd

frankw

in de ovp zie je ze ook overdag maar daar hebben ze denk ik toch wel voldoende voedsel. dus of dat de reden is zou ik niet durven zeggen..

mlahaye

Het is een bekend verschijnsel dat niet bejaagde dieren (herten, vossen, etc.) of populaties veel tammer worden en zich ook meer overdag gaan vertonen. Het ontbreken van jacht op de vossen in de duinen (en de OVP) lijkt mij de meeste voor de hand liggende verklaring voor acitiveit overdag.

Maurice La Haye
admin zoogdieren

grutto

CiteerHet is een bekend verschijnsel dat niet bejaagde dieren (herten, vossen, etc.) of populaties veel tammer worden en zich ook meer overdag gaan vertonen. Het ontbreken van jacht op de vossen in de duinen (en de OVP) lijkt mij de meeste voor de hand liggende verklaring voor acitiveit overdag.

Maurice La Haye
admin zoogdieren
Ik ben een paar keer in Duitsland en het voormalige oostduitsland geweest en daar worden de vossen dag en nacht geschoten en ik heb wel eens gehoord het hele jaar door.

Het aantal vossen wat je daar ziet lopen is enorm echter voor de foto vaak te ver.


Groet,


Grutto





Groet
Tjeerd

vuurvlinder

Misschien een rare opmerking, maar als je verder inzoomd op foto 4 en 6 zou je misschien kunnen zien of het een rekel of moertje is. Ik heb het dan niet over de ogen!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

CiteerAlleen in gebieden waar erg veel vossen zitten kan je ze zo op de dag wel eens zien zou dat te maken hebben met gebrek aan voedsel. Met andere woorden dat ze meer uren moeten maken voor hun dagelijkse hoeveelheid vossen ?


M.vr.gr.

Grutto
..heb ergens gelezen dat in onverstoorde gebieden de vos liever overdag jaagt..
-zoals Maurice ook opmerkt-

..deze vos zit in een gebied dat niet vrij toegankelijk is en waar je een passe-partout voor nodig hebt. Het is er erg stil, ook verboden voor honden..

astrid.. ..heb even ingezoomd maar zie niets "hangen"  :whistle:    ..het zou dus zomaar een moertje kunnen zijn..!!!!  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Aaldrik pot

Volgens mij kun je op een dergelijke foto nooit een scrotum zien bij een vos. Dit ook vanwege het buikhaar. Bij hondachtigen zitten de testikels soms niet eens in de balzak...

Wel interessant natuurlijk of er een foto te vinden is waarbij de balzak wel te zien is. Ik kom op Internet in ieder geval geen geschikte tegen.

Ik deel de mening van Maurice dat in gebieden waar niet gejaagd wordt, je vaker vossen overdag ziet. Ik denk daarbij aan grotere natuurgebieden in het Noorden zoals het Lauwersmeergebied. Voor dassen geldt hetzelfde, bij relatief ongestoorde burchten komen de dassen al ver voor zonsondergang naar buiten. Bij burchten waar veel omgevingslawaai is, blijven ze veel langer binnen...


Aaldrik Pot

grutto

CiteerIk denk daarbij aan grotere natuurgebieden in het Noorden zoals het Lauwersmeergebied.
Tja wat ik lees en hoor over deze gebieden ( lauwersmeer, de Deelen, Alde Feanen, de Wieden) in eigendom van SBB, Natuurmonumenten, Fryske GEA is dat daar "vossenbeheer" is conform Faunabeheerplan. Doel rodelijst soorten redden !

Google vossen-afschot-lauwersmeer maar eens dat geeft aan dat er wel iets gebeurd. Wellicht leest er iemand mee die precies weet wat.

Ik heb nog steeds de indruk dat het zien van vossen langzaam over ons land is getrokken van uit het oosten. In gebieden die relatief bekend staan om hoge stand (zie foto´s duinen) is de kans natuurlijk al hoger.

Als ik ze zie zijn ze bijna altijd te ver  :(


Groet,


Grutto
Groet
Tjeerd

Aaldrik pot

@ grutto

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt ten aanzien van afschot van vossen in het Lauwersmeergebied. Ik kan me voorstellen dat op omliggende landbouwgronden wel op vossen wordt gejaagd, maar binnen de grenzen van Staatsbosbeheer-eigendommen voor zover ik weet niet. Heb je een concrete link over het Lauwersmeergebied?
Aaldrik Pot

grutto

Van de Lauwersmeer moet ik nog even naspeuren.

Ik denk dat de observatie die veldman heeft gedaan juist is m.b.t. de vossen.

Het zelfde bij ons in Friesland met de reeen. Die worden daar regelmatig en ook volgens een plan geschoten maar je blijft ze telkens zien en maar al te vaak op dezelfde plaatsen.
Het is jammer voor de aktie groepjes die tegen schieten zijn maar de reden van schuwe dieren door harde knallen/schieten kan ik niet waarnemen.

Voor de goede orde tussen voor of tegen schieten staat hier buiten.


Groet,


Grutto



Groet
Tjeerd

Pim

Allereerst wil ik Veldman verzoeken om zijn berichten met zijn echte naam te ondertekenen, dit volgens de richtlijnen van dit forum.

Vervolgens begin ik het aardig zat te worden dat voornamelijk Grutto (Tjeerd) en Veldman elk onderwerp aangrijpen om hun / jullie pro-jacht standpunt aan te voeren.

Ieder heeft recht op zijn eigen mening (.......), maar lees nog even het volgende over de spelregels die we hebben afgesproken op dit natuurforum

CiteerDit onderdeel van het forum is met name bedoeld voor vragen en opmerkingen over waarnemingen van zoogdieren. Dat wil zeggen: onderwerpen als determinatie, verspreiding (kan het zijn dat soort x voorkomt op plaats y), gedrag (ik zag soort x in een boom zitten. Doet soort x dat wel of is het mischien toch een andere soort?). Ook aankondigingen van zoogdier-excursies en andere verldwaarneming-gerichte activiteiten zijn welkom.

Met enige regelmaat komen discussies terug over het onderwerp jacht. Dit is een gevoelig onderwerp wat overtuigde voor- en tegenstanders heeft. Discussies over jacht draaien meestal uit op een 'welles-nietes' en zijn vaak sterk gebaseerd op overtuigingen. Hetzelfde geldt voor het onderwerp bestrijding. Bij deze het verzoek deze discussies te voeren onder 'praat maar raak' en niet onder 'zoogdieren'.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

grutto

CiteerAllereerst wil ik Veldman verzoeken om zijn berichten met zijn echte naam te ondertekenen, dit volgens de richtlijnen van dit forum.

Vervolgens begin ik het aardig zat te worden dat voornamelijk Grutto (Tjeerd) en Veldman elk onderwerp aangrijpen om hun / jullie pro-jacht standpunt aan te voeren.

Ieder heeft recht op zijn eigen mening (.......), maar lees nog even het volgende over de spelregels die we hebben afgesproken op dit natuurforum

CiteerDit onderdeel van het forum is met name bedoeld voor vragen en opmerkingen over waarnemingen van zoogdieren. Dat wil zeggen: onderwerpen als determinatie, verspreiding (kan het zijn dat soort x voorkomt op plaats y), gedrag (ik zag soort x in een boom zitten. Doet soort x dat wel of is het mischien toch een andere soort?). Ook aankondigingen van zoogdier-excursies en andere verldwaarneming-gerichte activiteiten zijn welkom.

Met enige regelmaat komen discussies terug over het onderwerp jacht. Dit is een gevoelig onderwerp wat overtuigde voor- en tegenstanders heeft. Discussies over jacht draaien meestal uit op een 'welles-nietes' en zijn vaak sterk gebaseerd op overtuigingen. Hetzelfde geldt voor het onderwerp bestrijding. Bij deze het verzoek deze discussies te voeren onder 'praat maar raak' en niet onder 'zoogdieren'.

Beste Pim,

Je ziet in mijn laatste bijdrage dat ik juist het juist niet wil hebben over dat onderwerp. Immers dat schrijf ik nog letterlijk. Je hebt helemaal gelijk dat als je deze discussies tegenkomt alleen maar over wel en niet wordt geschreven. Niet zinnig dus.

Ik ben in deze draad op dat onderwerp gezet door de bijdrage van je collega
Maurice La Haye (Sep 22 2007, 15:38 PM) die daar iets over roept.
Een normale reactie mag daar op lijkt me.

Als je deze opmerking zo leest kan je dat met me eens zijn ?


M.vr.gr.

Grutto


Groet
Tjeerd

grutto

aanvullend:
Ik wil het schieten ook niet verdedigen ik wil me inzetten voor de weidevogels en waarnemen. Dit waarnemen doe ik dagelijks in het veld maar ook wat er op papier staat bij allerlei organisaties.


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Pim

Hallo,

Het is inmiddels gemeengoed dat in vele onderwerpen die  niet hoofdzakelijk over de jacht gaan er zogenaamde natuurliefhebbers zijn die menen steeds weer een draai te moeten geven aan het onderwerp naar het vernietigen van dieren (voorbeeld: nijlganzen) of bepaalde dieren in een kwaad daglicht stellen (voorbeeld: de vos).

Je kunt van mening verschillen over bepaalde onderwerpen, maar om nu vele topics te "vervuilen" met je liefde voor de jacht gaat mij te ver.

Echter in het forumgedeelte "praat maar raak" kun je naar hartelust schrijven hierover.

De jacht maakt vele emoties los, ook bij ondergetekende, daarom is dit niet de plek om hierover verder te worstelen.

Als je daar behoefte aan hebt open een topic en wellicht laat ik me wel uit de tent lokken ;)




met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

CiteerDe opmerkingen die over jacht gaan, worden (bijna) altijd gemaakt in het onderwerp "beheer" of "ethiek". En dat lijkt me meestal een geschikte plek.

Mee eens. Echter niet elk onderwerp hoeft aangegrepen te worden om het voor de jacht op te nemen. Soms kan ook rekening gehouden worden met mensen die wel respect hebben voor elk levend wezen!

Citeer
Misschien was het slimmer geweest van de admin om niet over jacht te beginnen want dan hadden wij dit gedonder niet gehad.

Overmand door emoties speelde ik mogelijk teveel op de man, waarvoor excuses.

Mocht je nog vragen hebben stuur me dan een persoonlijke mail.

Je kunt natuurlijk ook een topic openen bij één van de bovengenoemde onderwerpen.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

grutto

vos
#23
Citeer
Mee eens. Echter niet elk onderwerp hoeft aangegrepen te worden om het voor de jacht op te nemen. Soms kan ook rekening gehouden worden met mensen die wel respect hebben voor elk levend wezen!

Ik ben zo vrij geweest even te Googlen de informatie van de Admin en is het niet zo dat hij zelf zeer anti jacht is. Is dat wellicht de reden dat hij zo fel reageert.

Ook in de laatste bijdrage lees ik bijvoorbeeld de nadruk op het woordje RESPECT en ELK levend wezen. De Admin blijft hier zn persoonlijke mening naar voren schuiven terwijl hij die discussie niet wil. En het forum dat ook niet wil.

Wellicht goed dat er binnen de Admins hier eens over gesproken wordt want aan ruzie en kwade gezichten op een forum heb je niets.

Als we maar wel met zn allen de weidevogels blijven beschermen dan vind ik alles best.

M.vr.gr.

Grutto
Groet
Tjeerd

Pim

vos
#24
Ik zal niet verbloemen dat ik zelf heel erg tegen de jacht ben.


De reactie van Veldman stel ik op prijs.

Trouwens de admins zijn onderling ook verdeeld over de jacht en aanverwante onderwerpen. We hebben afgesproken om dit onderwerp alleen in bepaalde forumonderdelen te tolereren.

Tjeerd als je weer zo persoonlijk gaat worden zal ik je bijdrage (en die van mezelf ) in dit topic verwijderen. Ik ben hier niet van gediend!

Reageren mag altijd, maar hou het netjes (ja ik doe ook aan zelfreflectie)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

mlahaye

Heren,

Uiteindelijk was de vraag of de vos op de foto een mannetje of een vrouwtje is. Die vraag is nog onopgelost. Ik stel voor dat daar een nieuw topic over geopend wordt. Dit topic heb ik namelijk gesloten, omdat de discussie teveel afraakte van het vraagstuk waar het om ging.

Met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren