vraatsporen in mais

Gestart door corten hub, september 19, 2007, 18:38:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

corten hub

Waar vanmiddag een dwergmuis een maisakker verliet, en waar diverse nesten werden gevonden, trof ik vraatsporen aan waarvan je mag stellen dat het vraatsporen zijn van muizen.Of ze te herleiden zijn tot vraatsporen van dwergmuizen...? Tips om op te letten?

corten hub


tekenaar

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een dwergmuisje zo'n ravage aanricht. Ik denk eerder aan bruine ratten o.i.d.. Best mogelijk dat er OOK dwergmuizen zitten en dat de nesten en vraatsporen niet vandezelfde dieren zijn.

Iets om op te letten: knaagdierenlaten regelmatig keuteltjes achter. De afmeting van de keutels zegt veel over de afmeting van de dieren en kan dus een aanwijzing zijn welke soort hetkan zijn geweest.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grutto

Zou ook aan ratten denken. Op de randjes lijkt het ook met kleine bekjes te zijn afgevreten. Daarnaast staat de mais op veel plaatsen slecht door de regen en zijn veel kolven relatief laag.

M.vr.gr.

Grutto

Groet
Tjeerd

corten hub

De kolven zijn "keurig" en vanaf de top naar beneden toe afgevreten.
In de Veldgids Diersporen van van Diepenbeek blz. 148...ratten en muizen..op een willekeurige plek wordt een rond gat in de schutbladen geknaagd...

Maar er staat ook....vaak verschillende sporen door elkaar te zien.

In de Tirion Diersporengids van Bang en Dahlstrom staat op blz.127 de afbeelding van een door ratten bewerkte maiskolf.Die ziet er echt minder "verzorgd"uit.

In het weekend maar eens proberen om er een "op heterdaad" van te maken.....

corten hub

Op heterdaad kunnen betrappen, hetgeen aantoont dat er dwergmuizen zitten, die interesse hebben in mais.....maar of  zij  uitsluitend verantwoordelijk zijn voor de "keurige " vraatsporen aan de mais is hiermee natuurlijk niet aangetoond...

Jeroen Nagtegaal

Leuke vondst! Mischien een vaker posten en kijken hoe snel de vraat zich uitbreid,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Mag ik eens een totaal andere suggestie doen? Waarom zijn het geen reeën? Het lijkt mij voor een dwergmuis een hele toer om in een mais-plant te klimmen en een complete (!) kolf naar binnen te werken. Daarvoor moet het een hele familie met neefjes, nichtjes, oom, tante's etc. zijn. Ik denk dus niet in eerste instantie aan muizen. Ook de kolf-bladeren zijn bijvoorbeeld aangevreten? Eerder denk ik aan een groter zoogdier wat op hap-hoogte de kolven 'afgraast'. Toevallig geen sporen onder de mais-planten?

Overigens sluit ik vogels toch ook niet uit (halsbandparkiet?), maar zouden die er geen groter zooitje van maken?

Succes met posten Hub!

Groet,
Maurice

corten hub

In het smalle stuk tussen Maas en Julianakanaal op deze locatie nog nooit een ree gezien, ze zitten er echt niet. Voor halsbandparkiet geldt hetzelfde: 0 waarnemingen.De hoeveelheid afgevreten maïs lijkt inderdaad buitenproportioneel voor zo'n kleine dwergmuis, maar van aantallen is moeilijk een beeld te krijgen.In elk geval veel nesten.Mogelijk is het een "samenvraat"van muizen.( Een door muizen afgevreten sparrekegel ziet er "geschoren" uit.) Overigens is het voor een dwergmuis geen probleem om in een maïsplant te klimmen. De soepelheid waarmee dat gepaard is wonderbaarlijk, ze glijden-kleven over blad en stengel.Roek en rat lusten ook maïs, maar geven m.i. een totaal ander vraatbeeld.Bijgevoegd vraatbeeld rat.(niet op grond van directe waarneming, meer vanuit biotoop en boek) Roek..Kraai? volgt. Dank voor de reacties

corten hub

vogel..roek..kraai.