Hoofdmenu

Rosse vossenstaart?

Gestart door Zeeltje47, juni 11, 2016, 18:06:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zeeltje47

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/119722641
onzeker Rosse vossenstaart - Alopecurus aequalis gezien op 2016-06-08 Buitenpost - Botanische Tuin de Kruidhof
Foto's:

bij voorbaat dank Arjan Wiersma

Hinko

of de Geknikte vossenstaart ...
mvgr, Hinko

Zeeltje47

Oke ;D

Dat is dus niet te zien op deze foto's. Op welke kenmerken kan ik letten in het veld?

Groet

Arjan

Sipke Gonggrijp

Ik durf hier een zekere rosse vossenstaart van te maken. O.a. de typische blauwe waslaag op de schede is vaak typerend.
Groet, Sipke.

Hinko

Er zijn slechts enkele vondsten van Rosse vossenstaart in Fryslân bekent. Ik zou daarom een vondst wel graag goed gedocumenteerd zien. Kun je nog detailfoto's maken? Evt materiaal laten verifiëren?
mvgr, Hinko

Zeeltje47

Beste allemaal,

Ik zal deze week even wat detailfoto's maken (tongetje, blad, knopen etc). Ik kan eventueel ook wel wat materiaal verzamelen.

Groet,

Arjan

Willemien Troelstra

Ik zie als 'locatie' Botanische tuin de Kruidhof staan.
Kan het zijn dat het daar met opzet is neergezet? @ Hinko, eventueel vragen via Aiso?
groet, Willemien Troelstra

zeeltje

Beste Willemien,

Dat zou misschien kunnen. Dan zou het ooit via een zaadmengsel ingezaaid moeten zijn. Ik zal het eens navragen....

Groet,

Arjan

zeeltje

Hallo iedereen,

Hierbij een aantal foto's van het tongetje, de bladschede en de knoop. De kenmerken lijken mij toch te wijzen naar rosse vossenstaart: knoop= geelgroen en  duidelijk ribben.
Ik heb voor de zekerheid ook materiaal verzameld.

Groet
Arjan

Sipke Gonggrijp

Vandaag vond ik ook rosse vossenstaart wederom in Alkmaar, in een plantvak waar grondverbetering heeft plaats gevonden. De zoveelste en telkens als de grond is verbeterd of bewerkt. Zou hier ook het geval kunnen zijn. Ook in Noord Holland tot voor kort toch echt een zeldzaamheid.
Groet, Sipke.

Willemien Troelstra

Klopt helemaal met standplaats van vondst afgelopen weekend in Steenwijk in Overijssel: op het talud van een spoorgreppel die vorig jaar opnieuw profiel had gekregen.
groet, Willemien Troelstra

zeeltje

De standplaats is hier een vrij hoog gelegen vijver (in een heemtuin) waar regenwater vermengd met een beetje grondwater in wordt gepompt. Soms staat de vijver zelfs droog.