niet te beoordelen?

Gestart door Gerrian, juni 11, 2016, 11:43:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian


Ik vraag me af waarom deze waarneming op 'niet te beoordelen' is gezet. Mogelijk verwarring met Tritomegas sexmaculatus? Het halsschild is niet goed te zien op de foto, maar de vorm van de vlekken wijst volgens mij op T. bicolor en niet op T. sexmaculatus.
[/size][/size]Het betreft deze waarneming[/size]http://waarneming.nl/waarneming/view/117789382Dovenetelgraafwants - Tritomegas bicolor gezien op 2016-05-01 Twello - De HazeltFoto's:bij voorbaat dank Gerrian Tacoma

arpwifi

Berend wil de validaties voor de wantsen graag zelf in de hand houden omdat hij de gegevens ook wil gebruiken voor publicaties. Dat betekent dat hij er waanzinnig veel werk aan heeft (en er ook heel veel werk aan doet, getuige de regelmatige validaties) - niks dan respect en dank daarvoor(!) - maar dan begrijp je ook dat hij
- wel eens een keertje misklikt?
- bij waarnemingen die qua verspreiding niet "opvallend" zijn ook niet lang gaat turen om een beslissing te nemen
- zelden uitgebreid commentaar levert (zeer tijdrovend!)

Zelf denk ik ook dat deze wel als bicolor te bevestigen valt, dus misschien heeft Berend alleen misgeklikt (it happens), maar misschien is de variabiliteit van de vlekken op de vleugels toch ook groter dan jij en ik denken  :huh:

Op zich is dat laatste interessant om zeker te weten, dus ik vraag of hij hier even naar wil kijken ... 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Gerrian

Uiteraard heb ik alle begrip voor admins die geconfronteerd worden met heel veel waarnemingen die voorzien zijn van vaak niet al te beste foto's. Mijn vraag is dan ook niet bedoeld als kritiek.
Het is meer dat ik me afvraag waar ik op moet letten. Een eerdere waarneming van dezelfde soort werd wel goedgekeurd, die foto was wel duidelijker, denk ik. Ik doe mijn best duidelijke foto's te maken, maar dit beestje werkte slecht mee; bleef maar lopen en dat ook nog over de brandnetels....

thijsdegraaf

#3

CiteerHet is meer dat ik me afvraag waar ik op moet letten.

De verschillen tussen de twee op elkaar lijkende soorten staan bij de informatie beschreven. Op de foto mist helaas door het niet stil zitten de witte vlek op het halsschild. Die maakt het wat makkelijker.

arpwifi

Hoi Thijs,

Uiteraard, maar je schrijft daar zelf ook dit:
CiteerDe vorm van de witte vlekken op de voorvleugels verschilt ook iets als je foto's vergelijkt.
... duzzz ... kan het daarmee? Is dat genoeg hier? Of toch niet ... zetsduhkwesjon
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Wanneer het wit aan de rand van het halsschild tot bijna de achterrand reikt zou je het toch moeten zien lijkt mij. Het feit dat je geen wit langs de rand ziet lijkt mij er al iets op te wijzen dat het wit meer naar voren zit. Daarnaast klopt de tekening op de vleugels goed voor Tritomegas bicolor. Ik zou het op Tritomegas bicolor houden.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Of je wat van de tekening op het halsschild zou moeten zien vind ik erg twijfelachtig - dat is krom naar beneden gebogen en bovendien is de houding voorover - ik denk niet dat daar waar het zwart van het halsschild op de foto ophoudt ook al de echte rand van het halsschild zit.

Dat de tekening op de vleugels prima lijkt voor bicolor zijn we het ook allemaal over eens. De vraag blijft dan dus of dat theoretisch genoeg is voor een validatie of dat er toch teveel variatie in kan zitten waardoor 6mac. er ook wel eens ongeveer zo uit zou kunnen zien ... Zelf heb ik nooit een dergelijke 6mac. gezien, maar dat zegt me niet zoveel.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

#7

Citeer... duzzz ... kan het daarmee? Is dat genoeg hier? Of toch niet ... zetsduhkwesjon

Hoi Arp.

Snap ik, maar uit het antwoord van Gerrian, begreep ik, dat zij niet wist, waar zij bij deze beestjes op moest letten en dat wel graag wilde weten.


Dit was trouwens ook wel een leuke: http://waarneming.nl/waarneming/view/85212183  :)

arpwifi

Ja - zeker op die eerste foto kijk je toch even vreemd  ;D
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

denk dat Gerrian een zij is  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf


rietvanoosten

In dezelfde regel nog eentje te veranderen Thijs  ;)
met vriendelijke groet, Riet

Gerrian

... dat zij niet wist, waar hij bij deze beestjes op moest letten .... Verwarrend, net als mijn voornaam. Maar Henk heeft gelijk: ik ben een zij.

thijsdegraaf

Sorry, sorry  :-[ :-[  Hopelijk heb je wel wat aan de informatie gehad.

Gerrian

Jazeker, het was een interessante discussie, waarvan ik in ieder geval heb onthouden dat ik het halsschild goed op de foto moet zetten.