Iemand een idee wat dit kan zijn??

Gestart door Ramon Hulsbosch, juni 06, 2016, 19:48:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ramon Hulsbosch

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/119636998
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2016-06-05 Berkelaar
Foto's:




bij voorbaat dank Ramon Hulsbosch

Johan Bos

heeft wel iets weg van een koolmotje maar de tekening op de rug klopt niet
Groet,
Johan

Ramon Hulsbosch

Dag Johan,

Dat viel mij ook op idd. Tussen de tientallen koolmotjes en andere insecten viel deze heel erg op.

Gr

Ramon

Rayan Majoor

toch lijkt het me wel een koolmotje... er zijn hier nog aardig wat variaties in
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ramon Hulsbosch

Dank je wel. Voer hem dan zo in.

Groet Ramon

Elachista

Helaas zijn de dieren (best vaak) te sterk afgevlogen. Gevolg is dat ze dan vaak ook niet lang meer leven. Ofwel diepvriezen is dan ook een vredige optie, in ieder geval bij de echt rare beesten.

Je kan er ook voor kiezen om ze met een blaadje (als vochtvoorziening) een aantal dagen in de koelkast te houden tot het moment dat je een reactie hebt. Zet je dat er natuurlijk bij dan heeft ieder denk ik ook sneller de neiging om snel te reageren.

Ik zou zeggen dat het Rhigognostis incarnatella is. Maar ook al denk ik dat en ben ik vrij zeker van mijn zaak, ik vrees dat ik de "achterban" niet kan overtuigen van de determinatie. Zeker als het aan komt op nieuwe soorten voor de fauna, dan moet zoiets 100% overtuigend zijn.
Groet,
Tymo

Ramon Hulsbosch

Dag Tymo,

Ik ga toch eens wat voorzichtiger zijn, want ik had hem bewaart, maar helaas door gebrek aan potjes weer vrijgelaten. Ervan uit gaande dat het een apart getekend "gewoon" koolmotje betrof. De houding van de vleugels viel me op en ook de tekening.

Ik zal hem eens aan de Engelsen laten zien, zie hebben meer ervaring met deze "nieuwe" soort. Kijken wat hun reactie is. In mijn overtuiging is het zeker geen gewoon koolmotje!

Groet Ramon

Ramon Hulsbosch

Ik had die dag nog zo'n exemplaar, althans lijkt me dezelfde. Aparte stand van de vleugels en vond hem ook anders getekend.

Elachista

Dit is dan wel weer een koolmotje.

De Rhigognostis soorten zijn iets groter. Beetje Ypsolopha achtig qua formaat.
Groet,
Tymo