ijslands mos?

Gestart door Arno van Stipdonk, november 12, 2005, 16:39:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag naar Tungelerwallen geweest. Volgens mij heb ik vandaag IJslands mos gevonden. Een klein struikje gevonden, aan de rand van zandverstuiving.
Wat denk jij Corry, is het echt IJslands mos of toch een andere soort. Ik kan niks vinden wat er op lijkt.

Arno van Stipdonk

Thallus heeft aan de onderzijde onregelmatige witte pseudocyphellen en langs de rand zie je kleine zwart pycnidiƫn (namen heb ik niet zelf bedacht, hoop dat ik het goed omschrijf):

Arno van Stipdonk

Thallus is aan de onderzijde donkerrood:

Arno van Stipdonk

Laatste foto geeft misschien nog meer zekerheid???

Arno van Stipdonk

Iemand anders als Corry mag ook reageren natuurlijk!!

Corryabbink

Hallo Arno,

Het lijkt er wel op maar ik zie aan de uiteinden van de thalli iets dat me onzeker maakt bovendien zijn er nog meer Cetratriasoorten dan jij in je boeken kunt vinden. Vlak over de grens al. Je weet maar nooit.

Ik zou de soort invoeren met een ? sommige mensen van de BLWG houden de pagina in de gaten en misschien komt er nu wel eens een reactie. Wat je ook nog zou kunnen doen is een stukje mos en/of de foto's(mail) opsturen naar Leo Spier. Daar heb ik goede ervaringen mee. Het adres wil ik je wel geven.

Corry.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo Corry,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb maar een klein stukje van een blaadje meegenomen. Wat op de eerste foto te zien is was alles wat er stond. Nu heb ik wel gelezen dat deze soort in dit gebied (Tungelerwallen) moet voorkomen. Ik was er vandaag voor de derde keer in een paar weken tijd en heb nu dit kleine stukje mos gevonden.
Ik wil het natuurlijk wel de foto's of het blaadje opsturen. Heb je mijn mailadres nog?

Corryabbink

Arno, als het een bekende vindplaats is van nu of uit het verleden dan is jouw determinatie wel goed.

Jouw mailadres heb ik nog wel. Als je wilt stuur me dan de foto's even per mail dan kan ik altijd iets meer zien.

Heel verstandig dat je niet meer meegenomen hebt het mos is zeer zeldzaam.

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk


Corryabbink

Hallo Arno,

Prachtige foto's. Dat wat ik zag aan de uiteinden was afkomstig van een Bekermos dat ertussendoor schoot. Bracht mij aan het twijfelen. Opgelost. Het kan gewoon niets anders zijn dan IJslands mos. Mooie vondst. Had jij een goede dag vandaag  :D
Gefeliciteerd  :feest:

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Corry bedankt!

Mijn dag kan inderdaad niet meer stuk en mijn weekend ook niet! :D  :rolleyes:  :lol:  :D  :duim:  

han.endt

Mooie vondst en gelijk goed gedocumenteerd. Leuk!

Arno van Stipdonk

Ik begin het langzaam een beetje door te krijgen Han. Bedankt voor je leuke reactie. :duim:  

Corryabbink

Zeg Arno had jij eerst geen andere avatar  :o

Misschien moet je het aanpassen   :lol:  :lol:

:D Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Ja, jammer dat zo'n mosje zo onherkenbaar is. B)  :ph34r:  :hehe: