wat kan ik gezien hebben?

Gestart door marijkehuysse, november 12, 2005, 15:43:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijkehuysse

Goede Middag!

Een paar dagen geleden in Meddo (Winterswijk) een klein groepje ganzen gezien (stuk of 8) die opvlogen. In de vlucht hadden ze heel duidelijk veel helder wit op de rug  met donkere vleugels. Verder kan ik er jammer genoeg niet veel over zeggen!
Wel heb ik nog een veer (pen) gevonden, waarvan ik aanneem dat hij van die betreffende ganzen komt:
ongeveer 18 cm lang  en 5 cm breed (breedste deel), half (in de lengte) anthraciet en half kastanjebruin.
Iemand enig idee wat het geweest kan zijn? Er waren geen andere ganzen op dat moment.

Marijke

harderbroek

CiteerGoede Middag!

Een paar dagen geleden in Meddo (Winterswijk) een klein groepje ganzen gezien (stuk of 8) die opvlogen. In de vlucht hadden ze heel duidelijk veel helder wit op de rug  met donkere vleugels. Verder kan ik er jammer genoeg niet veel over zeggen!
Wel heb ik nog een veer (pen) gevonden, waarvan ik aanneem dat hij van die betreffende ganzen komt:
ongeveer 18 cm lang  en 5 cm breed (breedste deel), half (in de lengte) anthraciet en half kastanjebruin.
Iemand enig idee wat het geweest kan zijn? Er waren geen andere ganzen op dat moment.

Marijke
Nijlgans ?

M.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Thijs Fijen

Nee Nijlgans heeft heel duidelijk een grote witte vlek op de vleugels.

Duidelijk is wel dat het een "grijze gans" is (oftewel rietganzen, kolganzen, grauwe ganzen)

De aanwezigheid, van een duidelijk of onduidelijke vleugelstreep is wel erg belangrijk om te weten om welke soort het ging.

Thijs
Thijs Fijen

RWester

Hallo Marijke,

In mijn tijd van vogelonderzoek in Winterswijk (jaren terug)had ik bij Meddo ook al Nijlganzen. De beschrijving die je geeft past aardig op deze soort. Ze zitten ook vaak bij recreatieplas 't Hilgelo.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Thijs Fijen

Citeerze heel duidelijk veel helder wit op de rug met donkere vleugels

Nijlgans heeft heel duidelijk donker, tot zwarte rug, en veel wit op de vleugels. Verder zijn de vleugels wel donker, maar zeker niet geheel.

Thijs
Thijs Fijen

marijkehuysse

Citeer
Duidelijk is wel dat het een "grijze gans" is (oftewel rietganzen, kolganzen, grauwe ganzen)

Dat klopt van die Nijlganzen, ik heb  hier ook al eens een paartje in het voorjaar gezien. Ze schijnen in het Zwilbroekse Veen te broeden (hier net over de grens).

Dat zwart-wit verhaal moet niet al te zwart-wit opgevat worden, ik zag ze in een flits en durf echt niet precies te zeggen waar wat zat. Wel viel op dat er duidelijk veel wit "bovenop zat" (sorry voor de weinig wetenschappelijke benadering).

Ik dacht eigenlijk dat "grijze ganzen" niet zo duidelijk wit hadden????

Marijke

Guus Peterse

Grijze ganzen hebben in wisselende mate wat wit op de staart, nijlganzen hebben erg opvallend wit op de vleugels. Als je niet precies weet waar het wit zat maar het wel opvallend was, ligt nijlganzen het meest voor de hand.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

marijkehuysse


Stippen

Ik denk dat dit ook nijlganzen zijn, maar het waren er wel veel.
Is het forum het eens?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

misschien is deze duidelijker?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Bram Rijksen

Dag Kees,

Dit zijn Grauwe Ganzen, te herkennen aan de zeer licht-grijze voorvleugel.

marijkehuysse

Kan het een familie Nijlgans zijn of zijn die nog niet alle zo gekleurd?

marijke

Stippen

CiteerDag Kees,

Dit zijn Grauwe Ganzen, te herkennen aan de zeer licht-grijze voorvleugel.
Ok, bedankt.
Er zitten er hier behoorlijk veel (Zevenhuizer plas-Rotterdam of Zevenhuizen Moerkapelle)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

harderbroek

CiteerNee Nijlgans heeft heel duidelijk een grote witte vlek op de vleugels.

Duidelijk is wel dat het een "grijze gans" is (oftewel rietganzen, kolganzen, grauwe ganzen)

De aanwezigheid, van een duidelijk of onduidelijke vleugelstreep is wel erg belangrijk om te weten om welke soort het ging.

Thijs
Geheel mee eens Thijs. maar mogelijk dt mevr. de wiite vlek op rug? verkeerd heeft gezeien en dit dus de de witte vlek p V

gr
rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Thijs Fijen

Ja klopt, ik heb me vergist dat het wit op de "grijze ganzen" niet zo opvallend was.
Nijlgans kan zeker, maar het wit op devleugel valt toch wel heel erg op.

Thijs
Thijs Fijen

marijkehuysse

Zou het mogelijk zijn dat jullie foto's van ganzen (in de vlucht)  op de site zetten met daarbij de typische kenmerken?

Marijke

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

marijkehuysse

Mooi!

Het wit wat ik zag was ook zo helder, in denk dat ik "de rug"wat ruim genomen heb!

Marijke

Christian

Als je ze recht van onder ziet is de Witte vleugelvlek niet zichtbaar, dan is een goed kenmerk; de nogal onrustige vleugelslag
Christian Brinkman

marijkehuysse

Hier nog een scan van de veer.

Marijke

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space