Aulops alpina --> Panorpa alpina

Gestart door KoenVerhoogt, juni 02, 2016, 16:05:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

KoenVerhoogt

In Waarneming.nl staat de 'Bergschorpioenvlieg' als Aulops alpina terwijl die op soortenregister als Panorpa alpina staat. Verder zoekend zeggen sommige sites dat Aulops vanuit het originele geus Panorpa is ontstaan terwijl andere juist zeggen dat Aulops de verouderde naam is... Iemand enig idee hoe het nu zit?
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

arpwifi

Even uit m'n hoofd, zonder nou veel bij elkaar te scharrelen en opnieuw te bekijken.

Enderlein heeft destijds (1910) het genus Aulops afgesplitst van Panorpa, speciaal om alpina een status-aparte te geven op basis van een paar morfologische gekkigheden die je bij geen van de andere soorten ziet, zoals met name die korte subcosta.

Omdat er aberratieve beesten voorkomen met een langere subcosta of bij de andere soorten aberraties met een korte subcosta (meestal slechts in één van de vleugels overigens) is er op een gegeven moment geargumenteerd dat dit geen sterk genoeg kenmerk zou zijn en is alpina weer bij Panorpa getrokken.

Prof. Rainer Willmann (=degene die de Schorpioenvliegen verzorgd(e) voor Fauna Europaea) is van mening dat Aulops wel een aparte status verdiend, o.a. mede op basis van een aantal beesten uit de orient. Hij zou nog eens een publicatie uitbrengen om Aulops in ere te herstellen, op basis van veel meer dan alleen die korte subcosta. Ik weet niet of die publicatie ooit is uitgekomen, maar status quo is dus dat er gewoon twee meningen zijn over deze kwestie (wel/niet terecht een eigen genus). Wat ik tot nu toe erover gelezen en gezien heb lijkt het mij zeer verdedigbaar om een apart genus voor deze soorten te voeren, maar alles onder de noemer "Panorpa" is wel lekker makkelijk/praktisch.

Anyway, gezien deze welles/nietes-historie is beide dus waar: Panorpa alpina is een "previous name" van Aulops alpina en deze is ook weer een "previous name" van Panorpa alpina ... 'tis maar net wat je als laatste status-quo hanteert
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

KoenVerhoogt

Ah okee, dat verklaart de tegenstrijdige berichten. Hartelijk dank voor de toelichting :)
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Douwe van der Ploeg

Arp, hoe denk je er dan over om (in ieder geval tot het artikel er is) gewoon het soortenregister te volgen en Aulops als synoniem te bewaren?
Douwe van der Ploeg

arpwifi

Ik heb geen duidelijke voorkeur. In mijn hoofd is het Aulops, maar het heeft wel praktische voordelen om het samen in één genus te houden ...

Ik pas het straks wel even aan ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg