Welke Leemhoed kan dit zijn?

Gestart door a.klos, juni 05, 2016, 22:15:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

a.klos

Sorry voor de slechte kwaliteit van de paddenstoel, het was erg warm gisteren in de duinen.
Sporen 7,5-10,00 x 6 mu
Flesvormige cystiden.
Heeft de cystide op de voorlaatste foto vingertjes? Het is moeilijk te zien, of is het een basidium?
Bij voorbaat dank!


Mvg. Anneke.

a.klos

Laatste foto, met de flesvormige cystiden.

Jan Knuiman

Dag Anneke,

In mijn preparaat zag ik o.a. deze vorm van de cystiden. Op basis van het verhaal van Marijke Nauta, de grootte van de sporen, ringzone en biotoop kwam ik uit op A. paludosa thans A. elatella. Graag jullie mening.




Groet, Jan

wimperzwam

De foto van het vruchtlichaam maakt niet veel duidelijk, zo mis ik het ringetje. Voor mij is in het veld het verschil meestal duidelijk. A. elatella altijd in vochtige tot natte grazige biotopen (bv. natte hooilanden of duinvalleien), macroscopisch gemiddeld de minder vlezige, slankere en kleinere vruchtlichamen, microscopisch het verschil in cheilocystiden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Mijn exemplaar was niet veel beter dan dat van Anneke, maar lijkt wel een ringetje te hebben. Voegt dit nog iets toe Henk?




Groet, Jan

wimperzwam

Macroscopisch sluit een duidelijk ringetje  een paar andere kleine soorten Agrocybes uit.

Mvgr.,
Henk Huijser.

a.klos

Wat is dit een lastige groep zeg!
Ik zat natuurlijk weer helemaal verkeerd.
Enfin, het biotoop klopt natuurlijk helemaal.
Het ringetje, nu ringzone ook.
Pleurocystiden en cheilocystiden vergelijken viel niet mee, ze zijn zo veelvormig, maar sommigen vallen toch wel af.
Agrocybe Arvalis (Knolletjesleemhoed), hoe kom ik op het idee?!     
Agrocybe Praecox (Vroege leemhoed) kan op dezelfde plaats groeien zegt men, heeft ook wel overeenkomsten.
Toen las ik dat (Pilzkompendium -Erhard Ludwig) een duidelijk verschil tussen laatstgenoemde en Agrocybe elatella (Moerasleemhoed) de dikte van de wand van de sporen is (0,5-0,8mu versus 0,9-1,4mu). Als dit zo is dan ben ik om. Op de foto's is duidelijk te zien dat A. Elatella een héél erg dikke wand heeft.
Wat vinden jullie?

Mvg. Anneke.

Jan Knuiman

Hierbij nog een foto van de sporen van het exemplaar dat ik heb meegenomen. Ik heb de wanddikte niet gemeten. Ervan uitgaande dat er sprake is van een ringetje, kan ik geen betere fit bedenken dan A. elatella vanwege biotoop, sporenkenmerken (grootte, wanddikte, kiempore) en habitus.




Groet, Jan

a.klos

Ik ook niet Jan, geef jij hem door?

Groetjes, Anneke.