Torenvalk jagend op grote vleermuis

Gestart door characea, augustus 28, 2007, 23:24:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

characea

HOi,
Gisteravond zag ik een Torenvalk in het half duister jagen op een grote vleermuis. Eerst op grote afstand maar op een gegeven moment vlogen ze over me heen. Worden vleermuizen vaak gepakt door Torenvalken..of hebben vleermuizen een goede kans om de wedstrijd te winnnen ? Ik had verwacht dat in het openveld een torenvalk de strijd makkelijk zou winnen maar na ruim 100 meter had de vleermuis nog steeds een paar meter over.
Het deed me een beetje denken aan de boomvalk die na 500 meter nog steeds geen zwaluw te pakken had en de zwaluwen eigenlijk weinig interesse toonde in de voor hun gevaarlijke boomvalk. Echter, ik schat de vliegcapaciteit van een boerenzwaluw wat hoger in dan van een vleermuis.

Loopt zoiets nu vaak goed af voor de Torenvalk ?
En ziet een TOrenvalk zoveel in het half duister ?

Freek Verkerk

#1
Ik zag ook eens in de schemer een vleermuisje en vlak erachter aan een kleine roofvogel. De vleermuis maakte een paar loopings en schoot een struik in. Ik denk dat de roofvogels een van de redenen zijn dat vleermuizen in het donker jagen. Ik heb het 1 keer gezien. Het is wel dagelijks schemer, maar dat is maar kort. Ik zie eigenlijk nooit roofvogels op andere vogels jagen. Meestal schieten ze naar de grond waarschijnlijk op muizen jacht of kleine lopende vogeltjes.

Ik denk dat torenvalken sneller zijn en vleermuizen beter wendbaar. Dus hebben vleermuizen een kans als er struiken, bomen en andere objecten in de buurt zijn. Op de vlakte hebben de torenvalken een kans. Maar dat ze een poging wagen betekend dat ze toch zo nu en dan wel succes zullen hebben. Als ze helemaal kansloos waren zouden ze geen poging wagen.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Menko Vlaardingerbroek

Volgens de veldgids Roofvogels (Benny Gensbol) eten torenvalken zo nu en dan vleermuizen. Dat schijnt ook te gelden voor andere roofvogels, zoals boomvalk en balkansperwer.

Zelf heb ik Amerika een keer een roodschouderbuizerd (Buteo lineatus) vleermuizen zien vangen. Het scheen hem weinig moeite te kosten, hoewel de roodschouderbuizerd een dagroofvogel is en het al begon te schemeren.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

characea

#3
Nu weer een andere vraag..iemand vertelde me over dag een (Rosse) vleermuis te hebben zien vliegen die het water in dook om een slokje te drniken en daarna weer verder ging. Gebeurt dat nu ? Overdag vliegende vleermuis ?
Is die vleermuis dan verkouden zodat de sonar niet werkt ?
En hij overdag moet vliegen ?
Vliegen verkoude vleermuizen meer overdag..dan snachts ?

Hortulana

In Kroatie heb ik eens een slechtvalk (adult man) een kwartier lang achter vleermuizen, waarvan er heel wat vlogen (en verschillende soorten (en maten)), aan zien jakkeren. Het was een fantastisch schouwspel. Slechtvalk had overigens geen succes, dit heb ik althans niet kunnen zien...