Twee onbekende.

Gestart door han.endt, november 11, 2005, 22:08:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Hallo allemaal,

Ik heb er ook nog een paar (onbekende). Kunnen jullie mij helpen?

Erg kleverige hoed op erg vergane dus onbekende stronk:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=415756

Twee kleine houtzwammetjes, het takje (Am. vogelkers) was pinkdik:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=415754

Vast bedankt.

Corryabbink

Het houtzwammetje heb ik hier ook gevonden er zit een hele gekke weerschijn in.

Ik kwam uit op Incrustoporia semipileata  :rolleyes:  :rolleyes:
Als je het daarvoor wilt doen.

:D Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

#2
de eerste is een hebeloma s.l. :D

waarschijnlijk een radijsvaalhoed.  dat de plaatjes gevlekt zijn is daar een kenmerk van.
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

Moeilijk hoor. Hij lijkt er inderdaad sterk op, maar hoe krijg je zekerheid?

feel4nature

snuffelen! ze ruiken heel duidelijk naar radijs...
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

#5
Citeerwaarschijnlijk een radijsvaalhoed.
Inderdaad een Radijsvaalhoed. Die ken ik wel, maar zo had ik ze nog niet eerder gezien. Al die vlokjes op de steel kloppen ook.

Bedankt :)

Corryabbink

Han heb jij nog in de boeken naar dat zwammetje gekeken dat op de tak zat ?

Ik wou graag weten of jij tot dezelfde conclusie komt.

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

CiteerHan heb jij nog in de boeken naar dat zwammetje gekeken dat op de tak zat ?
Ik ben er voor mij zelf nog niet uit. Tegenwoordig heet ie trouwens Skeletocutis nivea, Kleine Kaaszwam.

han.endt

Citeersnuffelen! ze ruiken heel duidelijk naar radijs...
Ali,

Mijn commentaar sloeg op het houtzwammetje. Was ook niet erg duidelijk. Ik was het meteen eens met jou oplossing. Bedankt nog.

Corryabbink

Hallo Han,

Ik wist geen nederlandse naam voor het takzwammetje. Mijn lectuur is sterk verouderd en tot nu toe kan ik nog niets kopen alles is immers uitverkocht.

Kleine kaaszwam en een nieuwe wet.naam ik zal eens rondneuzen of de mijne aan dat criterium voldoet.

Bedankt  :)  Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Ik kan me niet herinneren dat die Skeletocutis nivea zo gewoon is
Maar dat ding lijkt me zo niet determineerbaar, die houtzwammen zijn sowieso niet makkelijk en zonder sporen kun je niet zo veel lijkt me  :(  
Groet,
Tymo

han.endt

#11
CiteerIk kan me niet herinneren dat die Skeletocutis nivea zo gewoon is
Maar dat ding lijkt me zo niet determineerbaar, die houtzwammen zijn sowieso niet makkelijk en zonder sporen kun je niet zo veel lijkt me  :(
Niemand heeft al gezegd dat het om deze soort zou gaan. En vrij algemeen is nou niet zo schrikbarend.

Elachista

#12
Ik heb verder niets over de verspreiding gezegd  ;) Op internet heb ik er weinig over kunnen vinden. Website van Henk Merts geeft aan dat er niets bekend is over het voorkomen. Want het kan zeer algemeen, vrij algemeen, algemeen en schaars of ongewoon zijn. Maar ik zal eens in de boeken kijken..
Groet,
Tymo

fungi_nl

Skeletocutis nivea is matig algemeen in de ijsselmeerpolder en elder vrij zeldzaam.

Saprotroof op afgevallen takken, in mindere mate op stammen, van loofbomen, o.a. beuk, eik, els, populier, esdoorn. Veroorzaakt witrot.

Elachista

At your service, wie zei dat toch alweer  :P  
Groet,
Tymo

fungi_nl

Ik niet, ik heb lang haar. lol

Corryabbink

Ik weet niet of mijn soort het is maar ze zat wel op een takje van een omgewaaide boom in een berkenbroekbos naar ik meen op berk (maar dat moet ik nog in mijn boekje opzoeken) Ik zal binnenkort een foto erop zetten. Misschien schept dat duidelijkheid.

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Onderstaand de foto's met de oude naam Incrustoporia semipileata ik weet niet hoe het zit met de naamswijziging want met de nieuwe naam kom ik nergens han heb je dat wel goed ?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Er zit met licht een hele mooie weerschijn in de poriën. Alles glinstert.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#20

Corryabbink

Bedankt. De wijziging is correct we praten wel over dezelfde soort.

Heb jij die glinstering ook gezien in de Kleine Kaaszwam ? Ik weet trouwens niet of jij dezelfde hebt. Lijkt erop maar zoiets moet ik in werkelijkheid zien. In het duits heeft die de naam Glitzernder Rindenporling.

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#22
Ik heb de foto's van de onderzijde bij elkaar gehouden en het komt erg overeen. Het lijkt mij wel dezelfde. De mijne zit op een dikkere tak, dus de groeiwijze is iets anders. Er staat me wel iets bij van een weerschijn aan de poriën, maar ik heb er verder geen aandacht aan besteed. Paddestoelen glinsteren wel eens meer door een slakkenspoor. Het takje waar mijn zwammetje op zat was hooguit 1 cm. dik.

Elachista

CiteerIk dacht het wel:
Catalogue of Life: http://annual.sp2000.org/2005/SF-315805-sh...es_details.html
Nederlands Soortenregister: http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=...6833029&q=nivea
Waar kan ik de verspreiding/status dan vinden?
Groet,
Tymo

Corryabbink

Ik heb het takje van de foto meegenomen met paddo, er zaten er nog veel meer onder, het is nog geen cm dik. Toen ik thuis kwam zag ik pas de glinstering  :o fascinerend. Ik kan me niet voorstellen dat deze soort zeldzaam is met alle dode takken die momenteel overal in de bossen liggen. Ik denk dat het meer een kwestie van inventarisatie is. Dat effect zie je bij de mossen ook wel. Je kunt vaak zo zien waar een inventariseerder woont. De kaart rondom hem zit vol met vondsten en het lijkt dan dat de soort ergens anders niet voorkomt. Gaat er iemand in een leeg gebied aan de gang dan blijken sommige soorten helemaal niet zo zeldzaam te zijn.

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ik durf nog niet te beweren dat met zekerheid om de Kleine Kaaszwam gaat.

Corryabbink

Voor 90% ben ik zeker. Ik zet de soort met een vraagteken erop.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

CiteerVoor 90% ben ik zeker. Ik zet de soort met een vraagteken erop.
Ik heb door al dat gewroet tussen de houtzwammetjes ineens een kandidaat voor onze zwammetjes die mij heel goed lijkt te passen: Byssomerulius corium.

Corryabbink

Dat bekijk ik morgen wel het is bedtijd  :gap:

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Han de soort is op het net niet te vinden. Als je de naam goed geschreven hebt tenminste :rolleyes: Waar kan ik die zoeken en vinden? Zou je me ergens naar kunnen verwijzen met een link?

Bedankt,  :gap:  :gap:  :gap: Corry
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"